Gå til innhold

Hvorfor bygges det flere krisesentere neste år?


waco

Anbefalte innlegg

Mange har nok lurt på hvorfor myndighetene bygger flere krisesentere i stedet for å be damer holde seg unna voldelige menn…..

Da må vi tenke litt politikk. Dersom man bygger et krisesentere så betyr det at arkitekter kan tegne bygninger, man har snekkere til å sette opp vegger, malere til å male fasadene, og hundrevis av mennesker som er involvert når det gjelder godkjenninger og brukstillatelser…

Behandlere må ha jobb, sosialterapauter, forståelsesegpågåere, psykologer og kuratorer….

Og da har man oppskrudd et behov… som gjør at kvinner som har blitt banket opp for tiende gang… kan ta seg enda en ny tur….

Faktisk er det ganske logisk, - det er jo ingen verdiskapning i å be kvinner holde seg unna voldelige menn...

Hvor mange ville ikke mistet arbeidet da?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei... jeg sier bare at krisesentere metter et kunstig skapt behov....

Tenk selv... man har offerrollen, på krisesentere lærer kvinner to ting, 1 - hun er uten skyld overhodet. 2 - mannen har all skyld.

Men jeg bruker også samme retorikk når jeg forklarer at flere fengsler vil også føre til flere kriminelle, akkurat som flere krisesentere følger til flere kvinner som blir mishandlet.

Embla, forresten hvorfor ellers blir ikke damer advart mot voldelige menn..?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Embla, forresten hvorfor ellers blir ikke damer advart mot voldelige menn..?

Waco

Blir de ikke det? (ps og hvorfor forsømmer du dagboken din, nå må jo vi kvinner gjøre hele jobben, syns du d e t er rettferdig eller) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk selv... man har offerrollen, på krisesentere lærer kvinner to ting, 1 - hun er uten skyld overhodet. 2 - mannen har all skyld.

Det virker som at du tror krisesenterets rolle er å fordele skyld, ta en pust i bakken, og så er det på'n igjen med nye runder med bank.

Krisesentrene tar imot kvinner i en vanskelig livssituasjon, lar dem hente seg inn igjen, og prøver så å støtte dem og veilede dem til å skape endring i eget liv. Mange som kommer fra voldelige hjem har etterhvert utviklet dårlig selvtillit, og tror det er deres lodd i livet og de ikke kan klare noe annet. Krisesentret tar dem med i møte med offentlige kontorer, utforsker hvilke løsninger som kan finnes. Det hjelper med en liten dytt på vei for de som er helt motløse. Om ikke annet kan hun nekte å prøve igjen med mannen hvis ikke han tar terapi for å endre sin adferd.

Jeg er forøvrig enig i at krisesentre fylles opp unødig av kvinner som er importert av voldelige norske menn - og samme mann gjentar dette for n'te gang, fordi personloven hindrer myndighetene i å advare neste sandsekk før hun bestemmer seg for å satse på ham og flytte hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Waco, du klarer å lire ut av deg de utroligste ting!!

Hvordan er det egentlig hjernen din fungere?? DET lurer jeg på..

Det å holde seg unna en voldelig mann, er ikke sånn som du tror.

Tror du disse mennene kommer løpende ut av skogen med klubbe og ville hyl og drar damene etter håret inn i skogen? Bare for å sette det på spissen...

Ånei du, de er så søte og sjarmerende at man kunne spist dem uten sukker. Denne søtheten varer en god stund, mens den ispes ting som: Bare du og jeg vennen, vi trenger ingen andre vi. Vi har jo hverandre. Du vet jo at du er alt for meg, er ikke jeg nok for deg?

Denne brukes hvis kvinnen vil holde kontakten med sine gamle venner i stedet for å vie seg helt og holdent til ham.

Han gjør det på en måte som høres veldig oppriktig og romantisk for en forelsket kvinne. Vi må også her ta høyde for at en forelskelse gjør deg ganske teit og lam.

Etter hvert kommer det små stikk for å ta fra henne selvtilliten, dette handler om psykologi, min venn. De er ikke psykologer disse mennene, men ofte psykopater, og de har et naturlig anlegg for å manipulere andre, dominere dem og etter hvert ta fra dem all egen vilje og all selvfølelse. Man skal være pokker så sterk for å klare og komme seg vekk fra en sånn.

Når han har fått deg langt nok ned, men kanskje ikke lenger enn at du fremdeles har litt igjen av deg selv, så kommer nedverdigelsene og muligens truslene.

Etter hvert lærer hun at det faktisk er hennes skyld alt sammen, og hun begynner å prøve og ta hensyn til ham, Hun blir gående rundt på tærne for ikke å provosere ham. En umulig oppgave, for han lar seg provosere av akkurat hva som passer ham i øyeblikket. Er potetene kanskje litt underkokt så kan det hende hun havner på hue i kjøleskapdøra. Er de litt overkokt så kanskje hun havner der da og. Hvis en annen mann ser på henne når de er ute, eller kanskje hun ikke kan ta telefonen akkurat når han ringer hjem, så er hun sannsynligvis ei hore som ligger med alle, og så ender hun opp nedover kjellertrappa med huet først. Hvis hun sier hun skal gå fra ham fordi hun ikke orker lenger, så truer han med å ta livet av familien hennes. Han skal ta ungene, selvfølgelig, og han skal ta søsteren hennes, moren hennes og faren hennes... Og hun tror at han kommer til å gjøre det, hun har jo erfart at mannen er gal, ikke sant? Tør hun ta sjansen på å gå fra ham? Det hadde ikke jeg gjort i hvert fall.

Det er en lang og systematisk prosess det der, og en hvilken som helst kvinne kan fanges og lammes av en slik mann. Det finnes forøvrig psykopatiske kvinner også, men de fungerer i et annet mønster, og kan ikke med like stor letthet ta mannen sin i håret og kaste ham i veggen, så hun får en annen type makt over ham. Det hender det ender med at han tar livet av henne. Det hender også at kvinner tar livet av sine psykotiske menn. Hvis de tør - og hvis det ikke finnes noen annen utvei....

Du sier:

Tenk selv... man har offerrollen, på krisesentere lærer kvinner to ting, 1 - hun er uten skyld overhodet. 2 - mannen har all skyld.

Ja, tenk Waco - i de tilfellene er det som regel sånn.

En psykopat er totalt uberegnelig, har en brist i hjernen som gjør ham totalt irrasjonell. Derfor er det ikke kvinnens skyld. HAN er syk, og det kan ikke hun noe for.

Waco, krisesenterene bygges ikke for å sysselsette malere og snekkere, de har nok å gjøre de. Et krisesenter koster penger og produserer ingen ting. Det er en ren utgiftspost.

Det bygges krisesentere for menn også, men det er ikke like mange av dem, men de er i manko så det må bygges flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bygger fengsler for menn....og krisesentere for kvinner...

Nja..jeg leser hva du skriver mysepusen... men jeg tror det forholder seg noe annerledes. Jeg tror faktisk noen kvinner tiltrekkes av menn som kanskje ikke er av det helt gode.... det er spennende, og hvorfor skal man leve et liv dersom den ikke er opplevelserik?

Men er det alltid slik at kvinner er den underordnete part? Hever man seg ikke vet å la den andre parten skape et avhenighetsforhold...? Må det ikke være omstendigheter som gjør at psykopaten kan utvikle sine trekk?

Psykopaten er en like nødvendig del av et forhold som en underdanig kvinne. Dette vet alle mennesker, skjønner ikke hvorfor dere nekter å innse realitetene som de er. Men... hvem er det som kjenner seg best, kona til en alkisdranker eller en som bare jobber seg ihjel...? Hvem viser mest styrke egentlig?

Faktisk så vokser man på motgang. Jeg tror alle jenter minst en gang i livet involverer seg med en drittsekk, akkurat som alle menn flere ganger opplever å havne med bitcher.... Det er sånn det er, og Waco er faktisk trøtt på å høre alle de stakkarslige historiene som gjorde at de falt for sjarmerende gutt.

Noen kvinner tenner faktisk på en turbulent tilværelse, og finner kjedesomhet i vanlige liv. Dette er bevist flere ganger og alle kjenner slike jenter.

Men hvorfor involverer kvinner seg med slike menn?

Det er mange faktorer til det, noen av gangene handler det om at kvinnen skal hjeeelpe, morsinnstinktet våkner i henne, og som kvinner flest tror hun at hun har evnen til å forandre andre mennesker.

Andre ganger skyldes det at kvinner med sin væremåte og oppførsel fremprovoserer vold, akkurat som gutter fremprovoserer vold, å tro noe annet er det samme som å nekte for at kvinner også er mennesker.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvor har du det fra? At det skal bygges flere?

Eller skal de nå begynne å bygge?

Ofte i komuner rundt om så er det frivillige som har startet de. Så har tiggegangen til komunen blitt gjennomført. De får faktisk små midler. Driften er ofte basert på frivillige gaver fra næringsliv, bedrifter og privatpersoner.

I mange år jobbet de gratis på senteret. Nå har de begynt å få noe "lønn" for sin jobb.

Ikke lønn i vanlig forstand, for det er lite de får.

Hvor mange sentra har sosionomer og terapauter. Veldig få.

De får bevilget hvert år en sum fra komunen. Om kommende år blir sprengt av folk som bor der, så er det ikke mere penger å få.

Ofte må de stenge på tider av året da de trengs mest.

Her jeg bor, er det mange nærliggende komuner som sogner til det her i byen.

Nabokumuner har vert flinke til å støtte opp. Det er mange av deres beboere som er/har vert der, men det er mange komuner som aldri gir lyd fra seg også.

Så du må nok undersøke litt mere før du kommer med dine bastante meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må vi tenke litt politikk. Dersom man bygger et krisesentere så betyr det at arkitekter kan tegne bygninger, man har snekkere til å sette opp vegger, malere til å male fasadene, og hundrevis av mennesker som er involvert når det gjelder godkjenninger og brukstillatelser…

Behandlere må ha jobb, sosialterapauter, forståelsesegpågåere, psykologer og kuratorer….

Waco - man bygger ikke krisesentre i Norge. Vårt lands krisesentre befinner seg i ominnredede og til dels eldre hus.

Våre krisesentre betjenes heller ikke av "fagpersoner" som du nevner - kun av vanlige kvinner som ønsker å bidra med noe ekstre - dette er frivillig og ulønnet arbeid.

Jeg har selv ca. 4 frivillige vakter pr. mnd ved et av landets krisesenter - og kommentarene du kommer med mht kvinner i voldelige forhold vitner om at du overhodet ikke har begrep om hva du snakker om. Jeg råder deg til å sette deg inn i hva som faktisk skjer på et krisesenter, omstendighetene rundt et voldelig forhold, hvorfor en kvinne oppsøker et krisesenter flere ganger etc. FØR du kommer med svadaen din :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til får jeg en følelse av at du bare ser verden i sort-hvitt, Waco...............

Men jeg tar sikkert feil, siden jeg er kvinne, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker ikke om at det blir flere, men hvorfor det blir flere og flere.... ikke hvordan dere arbeider, men hvorfor dere arbeider der dere er....

Hva kommer det av det blir flere og flere "mishandlete" kvinner? - Av samme årsak det blir flere "behandlere". Alt tyder på at "hjelpsomme" individer gjør alt en kan for å skape et marked, som forøvrig ville bortfalle dersom problemet med kvinnemishandling løses.

Heldigvis legges likestillingssenteret ned, det er forhåpentligvis et farvel som kvinnen som offerrollen.

Se bare på Usa, hele markeder er skapt av bare makkverk av "helbredrere" som har sykeliggjort et samfunn....

Jeg tror vi bør se litt nærmere på denne geskjeften arbeidet av kvinner for kvinner, hvor mange millioner brukes ikke på etterpåklokskap?

Hvorfor ikke være forebyggende?

Hindre jenter å involvere seg med skumle karer?

Kan portforbud for kvinner være en løsning?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waco: Hvordan kan du sette "mishandlede" i gåseøyne??!! :evil:

Kvinne-/konemishandling har faktisk funnet sted mye, mye, mye, mye, mye lenger enn krisesentrene. Dette er ikke et problem skapt av sentrene, sentrene er skapt av problemet!

Dette er jo bare nok et eksempel på at du legger ut i det vide og det brede om ting du absolutt ikke har peiling på!

Er det mulig?!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kom ikke her å fortell meg at mange jenter tenner på å bli mishandlet!!

Det er sant at en del jenter på "mystisk" vis har en tendens til å ende opp med menn med psykopatiske trekk, men dette har vel ingenting å gjøre med at de tenner på å bli slått halvt ihjel et par-tre ganger for dagen!!

En av grunnene til dette sies å være det at man trekkes mot "farsfigurer", altså menn som ligner på ens far, som i disse tilfellene da gjerne ville ha hatt de samme trekkene. Men dette er bare en grunn, av mange.

Og hvordan har du så tenkt å løse dette problemet? Jeg regner med du har planen klar?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det bygges flere, så er det fordi så mange flere innvandrerkvinner nå oppsøker krisesentrene.

Tror ikke norske kvinner er flere enn tidligere i den statistikken.

Løsningen er ikke portforbud. Det er i hjemmet det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Hvis det bygges flere, så er det fordi så mange flere innvandrerkvinner nå oppsøker krisesentrene.

Tror ikke norske kvinner er flere enn tidligere i den statistikken.

Løsningen er ikke portforbud. Det er i hjemmet det skjer.

Vega, han mener at portforbudet må komme tidlig, slik at ikke kvinner kan gå ut å finne seg menn som mishandler.

Jeg vil snu på den, gjerne portforbud, men for menn, så kvinner ikke har mulighet til å treffe dem... Det er mennene som er problemet, ikke kvinnene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar feil på et viktig område, waco.

På et krisesenter lærer ikke kvinner at de er ofre.

På et krisesenter møtes de av kvinner som lar dem få et pusterom, der det ikke stilles for mange krav og hvor kvinner blir akseptert og respektert.

På et krisesenter lærer faktisk kvinner at de ikke behøver å være ofre. De kan, med hjelp til selvhjelp, komme ut av rollen som offer, og aktivt ta tilbake sitt eget liv. Å forbli i en offerrolle er lite hensiktsmessig.

Som andre har sagt - det finnes noen svært sjarmerende drittsekker i verden. De vet hvor lenge de må ta fram de pene manerene, og når de må ta dem fram. De er slett ikke prototypen på bøller. Og volden begynner sjelden med en gang, og den begynner på en litt difus måte.

Forøvrig liker jeg portforbudstanken din. Tenk hvor mange liv som ville vært spart hvis det ble portforbud for kvinner. Barer og utesteder ville etterhvert miste kundegrunnlaget sitt, for hvor mange menn synes det er artig på diskotek - med bare andre menn? (Jo- kjenner selvsagt noen, da)

Og når barene og diskotekene går konk, blir flere menn arbeidsledige og sitter i ledighetskø, med få kroner til livsopphold. Tilsamen blir det en markant nedgang i alkoholforbruk, og derigjennom en nedgang i voldsepisoder - i og med vold og alkohol henger sammen.

Dessuten ville menn har færre muligheter til å finne seg en kjæreste, så barnetallene vil antagelig synke, og befolkningstallet gå ned. Og det er kanskje like greit, for de fleste store bedrifter flytter jo ut av landet, så behov for arbeidskraft avtar, og da er det greit at det ikke blir født for mange "arbeidere".

Eneste ulempen jeg ser er at de sjarmerende drittsekkene fortsatt vil finnes, og øve vold mot kvinner. Og så vil det bli et h* problem å få noen til å jobbe sånn at jeg får pensjonen min.

Men ellers - et universalmiddel av en ide, waco.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest Zirine
Mange har nok lurt på hvorfor myndighetene bygger flere krisesentere i stedet for å be damer holde seg unna voldelige menn?..

Fordi fler og fler kvinner oppsøker krisesentre. Hvorfor? Ikke nødvendigvis fordi det finnes fler mishandlede kvinner nå enn for 50 år siden, men fordi det går opp for fler og fler at å leve i et mishandlingsforhold er ikke noe noen trenger å akseptere. I løpet av tiden som har gått har også flere fått mot og hjelp til å bryte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den stressete tilværelsen til mange jenter gjør at de fremprovoserer mishandling.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine
Jeg tror den stressete tilværelsen til mange jenter gjør at de fremprovoserer mishandling.

Waco

Mulig det... og grunnen til de mange voldtektene er naturligvis at jenter ikke går ut med en sovepose e.l. tredd rundt seg (slik at ingen engang kan se konturene av kvinnekroppen).

Hva med at menn tok ansvar for sine egne handlinger istedet? De har vel like fullt som kvinner et valg, frihet til å avslutte et forhold og gå sin vei..

"Det er din skyld at jeg slår deg" er ikke et holdbart argument.

Ser naturligvis ikke bort fra at det kan være enkeltindivider som faktisk liker å bli plaget, men disse er langtfra mange nok til å ha en innvirkning på statistikkene.

Enkelte ganger får jeg inntrykk av at du skriver for å provosere, Waco...

Er det din form for stimuli? (bare spør, jeg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...