Gjest Gjest_sommer sol_* Skrevet 30. januar 2009 #1 Skrevet 30. januar 2009 Hallo jeg er så sint så iritert på meg selv, i natt var det så vint jeg ikke kastet alt som hetter sove medesin hos meg, har godt på det noen år, å har panikk for å ikke sove, når jeg ikke tar ligger jeg våken til runt 04, er da alle tankene kommer, tiden jeg har til å tenke igjenom ting føler jeg, så da blir jeg lys våken, men nå får jeg bare ha mange våkne netter gidder ikke det tulle med pillene, er forsatt iritert på dem, men skjønner ikke at jeg ikke får sove, jeg er veldig aktiv om dagen,legger meg ned i godt kaldt rom å leser en stund, men nei etter jeg har lakt boka vekk, så begynner jeg å tenke på ting å tang som har skjedd om dagen, heller ting i barndomen jeg, tar fra, hadde det veldig vond da, men nå har jeg det bra med han jeg elsker, føler han er alt jeg har, som jeg kan stole mest på, men over til saken, noen som har noe ide hvordan jeg skal blir kvitt pillene, selv om jeg er veldig aktiv om dagen, er bare dritt lei av de, å vil ha narturlig søvn, å hvorfor skal en altid tenke på problemer når en legger seg, på forhond takk for den som vil delle litt om sine efaringer runt søvn å sove medesin jeg går på imovane 7 1/1 mg må vel ta tre fire ganger i uka så jeg skal føle meg utvilt sommer sol
Gjest Flode Skrevet 30. januar 2009 #2 Skrevet 30. januar 2009 Det der kan være vanskelig det!! Jeg tror du først og fremst må gå inn i deg selv for å finne ut hva det er som gjør at du ikke får sove; noe du har opplevd? dårlig selvbilde? angst for at noe ska skje? etc. Du kan få hjelp av legen din til å finne noen som kan hjelpe deg med dette; evt psykolog, terapigruppe o.l. Også må du tilrettelegge kvelden din; kaffe (koffein) og annet som er oppkvikkende bør du jo unngå på ettermiddag/kvelden, å spise for seint kan holde deg våken, samtidig vil kroppen jobbe hardt hvis du er sulten/ikke har spist, så et par brødskiver to timer før du legger deg kanskje? Også kan det være lurt å ha vann og kanskje en banan på nattbordet slik at du slipper å stå opp hvis du er tørst/sulten. Tv, pc o.l. må byttes ut med en bok, og kanskje du skal ta med deg en kopp med kamillete (eller annen te som har beroligende effekt) og bok på senga en times tid før du normalt legger deg, for å virkelig skape en rolig atmosfære for å hjelpe kroppen å slappe av. Et koselig soverom kan også hjelpe. Også finnes det en rekke metoder for å slappe av/takle angst/uønskede tanker. Dette kan være vanskelig å lære seg selv, men hvis du undersøker om det finnes noen tilbud rundt der du bor, eks yoga eller pilates? En terapeut vil også kunne hjelpe deg med slike øvelser... Håper noe kan hjelpe litt!! Lykke til!!! :søvn:
skravlebassjente 23 Skrevet 30. januar 2009 #3 Skrevet 30. januar 2009 Det er grusomt å ikke sove. Selv har jeg ikke sovet ordentlig på 4 år. Vært desperat nok til å ty til medisiner av forskjellige slag, vært så bekymret for å bli avhengig av de at de hr havnet i do. Det er ikke lett! Kjenner meg igjen i det du skriver. Her er hva jeg tenker: 1.Det er alltid en grunn til at du ikke sover. Det kan være fysiske eller psykiske påkjenninger/sykdommer. -Siden du allerede sier du stresser på natta og har vonde minner, there you go! Da er den beste sovemedisinen på lang sikt å ta tak i nettopp det. -Skal man alltid snakke om vonde ting, blir da neste spørsmål. Du er fornøyd nå, med god kjæreste og sånn. Jeg og, hvorfor snakke om fortiden når jeg liker det jeg har i nåtiden? Men HADDE dette vært nok, så HADDE vi sovet! Ergo må vi behandle det som ligger å murrer.. Kanskje er det ikke bare det som har skjedd i fortiden, men en blanding av vonde sår og andre påkjennninger livet gir oss. Psykolog er bra. Kan også hende det er nok å få satt ord på ting selv, hvis du kan snakke om det/skrive det ned/lese en bok om emnet.. 2.Du går på 7mg Imovane ca fire ganger i uka. Man kan bli både psykisk og kjemisk avhengig av sovemedisin. Men hvis du alltid har tatt denne dosen, så er du ikke kjemisk avhengig. Da hadde du måtte ta høyere og høyere dose hele tiden. Og det må du jo tydeligvis ikke:) Så da er det faktisk en god nyhet! Det viser det at du HAR evnen til å sove naturlig. For kroppen din har forlengst normalisert den dosen du tar, så når du sover på en tablett imovane, så sover du egentlig ikke på den, men på den psykiske roen du har på at du vet at du får sove. 3.Og det er den følelsen vi må få tilbake. Det er hva vi søvnmanglende har mistet. Troen på at nå legger jeg meg og sovner helt naturlig. Vi overstyrer den naturlige innsovningen, med å være veldig obs på at vi må få det til. Hvis "Eva" og "Anna" søkte på samme jobb. Eva går på intervju med instillingen jeg får sikkert jobben, hvis ikke så går det bra, så finner jeg tidsnok en annen jobb, det som skjer det skjer. Anna gå på intervju med innstillingen jeg MÅ ha den jobben, hvis jeg ikke får til dette intervjuet, så kommer alt til å bli forferdelig. Hvem har mest sjangse for å vise naturlige gode sider på intervjuet og få jobben? Vi må ta fokuset vekk, stole på at vi får sove. Det er vanskelig, men har vi noe valg?
Gjest Kynisk Nihilist Skrevet 30. januar 2009 #4 Skrevet 30. januar 2009 Ved psykoterapi/psykolog. Dessuten lurer jeg på om du har presentert dette likt for fastlegen din, fordi du får en medisin (innholdsstoff: zopiclon) som kun virker søvndyssende, mens du kan få bedre søvn og lettere for å sove ved å bruke lavdose antidepressiva også, noe som er et ganske nytt påfunn, og fungerer veldig bra. På den annen side, hva er problemet med imovane, da?
Gjest Gjest_sommer sol_* Skrevet 30. januar 2009 #5 Skrevet 30. januar 2009 takk for svar, vr godt skrevet av to av dere, er ikke noe problem med imovane å ta den, men legene liker ikke å gi ut så mya av det. så nå begynner han med meg å. jeg har fått mye hjelp for probleme min, har vært innlakt i 6mnd for det å snakket mye, jeg kan snakke med mannen min om det å, men mitt problem er, at jeg klarer ikke sette ord på tanker som kommer på natta, stopper bare opp når jeg prøver å vil snakke om det, det stopper på en måte, er vondt, men vet ikke hvordan jeg skal komme ut av den sirklen
skravlebassjente 23 Skrevet 30. januar 2009 #6 Skrevet 30. januar 2009 Første innlegget ditt var for å få tips til hvordan du kunne slutte med pillene, du er dritlei av å ha de, og irritert på de skriver du, vil bare ha naturlig søvn. Men nå sier du at det ikke er noe problem å ta imovane, bare at legen din plager deg ved å ikke ville gi ut. Da skjønner jeg ikke Selv om jeg vil hjelpe/skravle. Kanskje det er sånn du har det selv og Ikke i terapi nå? Man skal jo få oppfølging etter innleggelse. Kunne du orka å begynt igjen? En time i uka, hos en psykolog.. Og jeg vil absolutt støtte forslaget om antidepressiva om kvelden istedet for imovane. Remeron f.eks. Men uansett, det er jo NULL poeng i ta disse pillene hvis du ikke er i terapi. De to tinga hører sammen, særlig hvis du føler det fortsatt kommer opp ting på natta som er vanskelig å sette ord på. Klem!
Gjest Kynisk Nihilist Skrevet 30. januar 2009 #7 Skrevet 30. januar 2009 takk for svar, vr godt skrevet av to av dere, er ikke noe problem med imovane å ta den, men legene liker ikke å gi ut så mya av det. så nå begynner han med meg å. jeg har fått mye hjelp for probleme min, har vært innlakt i 6mnd for det å snakket mye, jeg kan snakke med mannen min om det å, men mitt problem er, at jeg klarer ikke sette ord på tanker som kommer på natta, stopper bare opp når jeg prøver å vil snakke om det, det stopper på en måte, er vondt, men vet ikke hvordan jeg skal komme ut av den sirklen Du kan forsøke å legge deg tidligere. Negative tanker kommer ofte litt senere på natta, eller du skriver dagbok om natta, med klokkeslett og type tanker du får. Ofte passer de inn i en kategori, type tema som går igjen, og følelser. Kanskje finner du en utvei der.
Gjest Kynisk Nihilist Skrevet 30. januar 2009 #8 Skrevet 30. januar 2009 Jeg skjønner heller ikke hvorfor legen din ikke vil skrive ut mer Zopiclon om du ikke får mye bivirkninger av den. Selv om zopiclon kan gi lykkefølelse som dop, så er det ingen farlige bivirkninger ved å kutte ut zopiclon, slik som tilfellet er med rohypnol og valium. Men psykisk avhengig, det kan du jo bli.
skravlebassjente 23 Skrevet 30. januar 2009 #9 Skrevet 30. januar 2009 (endret) Det er en ide å behandle årsaken til problemet, imovane hjelper kun på symptomene. Det er vel slik leger tenker. Jeg er med på den, men da må legen og sørge for at personen faktisk får behandling. Endret 30. januar 2009 av skravlebassjente 23
Gjest Gjest_sommer sol_* Skrevet 30. januar 2009 #10 Skrevet 30. januar 2009 hei igjem jeg mente ikke å være å virke iritert, som noen trodde jeg hvar, jeg har en hjerte lidelse som gjør at jeg ikke kan gå på så mange medesiner, også er det mange medesiner som gjør at en kan få angst som bi virkning sier han, så jeg går nå fast på soloft, han vil jeg skal gå på noe som hetter vallagan, heller noen i den dur, husker ike helt, den var ikke vanndandene, men den blir jeg jo så trøtt av, at jeg ikke virker neste dag, også vist jeg tar den kl 20 som han sier, så er jeg lys våken etter 23, men tar jeg den kl 22 legger meg å leser, så virker de innen en time, tar 20 gm, men er bare så lei av å sove på piller, vil ut av det mønstre, legen sa å at når jeg legger meg å får de tankene,. så prøv å legg de på nattbore , å si at de skal ligge der til neste dag, har hjelpt noen ganger men ikk ofte, vil gærne lære meg å sove uten sove piller
Avalon Skrevet 30. januar 2009 #11 Skrevet 30. januar 2009 Spør legen om du kan få Melatonin i stedet. Det er ikke et b-preparat. og virker anderledes. Får ingen bivirkinger. Etter noen dager sovnet jeg som bare bare det og sov hele natten. uthvilt når jeg våknet.
Haris Pilton Skrevet 30. januar 2009 #12 Skrevet 30. januar 2009 Jeg er selv imovane-addict til den store gullmedaljen, men har også noen andre kanskje litt utradisjonelle metoder som får meg til å kople ut og slutte å stresse med tankene mine: 1. leser donaldblad, det er hjernedødt, enkelt og koselig og minner meg om når jeg var liten og livet var enkelt. 2. ber for alle jeg kjenner i alfabetisk rekkefølge, for meg er bønn beroligende i tillegg til at det blir litt som å telle sauer 3. lukker øynene og "leker" at jeg er i et stort, luftig prinsesserom og bor i en eventyrverden uten bekymringer, it's my happy place, hehe 4. rydder rommet, skifter sengetøy og gjør det herlig å være på rommet. da tenker jeg at hvis jeg ikke får sovne ligger jeg i det minste på et deilig rom, og når det ikke funker, se punkt 3 Dette er jo nok veldig individuelt og man må liksom finne sin egen greie. Har du noen sånne ting du føler hjelper?
skravlebassjente 23 Skrevet 31. januar 2009 #13 Skrevet 31. januar 2009 Jeg trodde ikke du var irritert altså, skjønte bare ikke hva du ønsket å snakke om:) Dette er ikke lett, men det går nok. Du skal slippe å bære dette alene, denne legen er kanskje en psykiater? Hvis han er almennlege, så kan du jo si at du trenger å ta opp igjen terapien, fordi du ønsker å slutte med medisiner? Lykke til;)
Gjest GetOverIt Skrevet 6. april 2009 #14 Skrevet 6. april 2009 han vil jeg skal gå på noe som hetter vallagan, heller noen i den dur, husker ike helt, den var ikke vanndandene, men den blir jeg jo så trøtt av, at jeg ikke virker neste dag, også vist jeg tar den kl 20 som han sier, så er jeg lys våken etter 23, men tar jeg den kl 22 legger meg å leser, så virker de innen en time, tar 20 gm, men er bare så lei av å sove på piller, vil ut av det mønstre for meg så virker det ikke som om at problemet er at du er avhengig av noe å sove på, det hele her er pykisk. Eneste som hadde hjulpet deg å sove på ville jo vært å gitt deg en haug med a-preparater (noe som ikke er å anbefale ) .Så lenge du ikke får sove av imovane så kan du bare glemme vallergan, det er mikke mus dop (altså utrolig svak). så du må nok bare innse at tablettene du får for å sove ikke kommer til å hjelpe deg stort. Få heller høyere dose av zoloft og trykk noe angstdempende i munnen (valium eller sobril) og finn en god psykriater å snakke me
Gjest Gjest Skrevet 6. april 2009 #15 Skrevet 6. april 2009 Synes du har fått noen gode svar her. Jeg vil gjerne tilføye at en morsom bivirkning av imovane og andre beslektede produkter/benzopreparater, er at man kan bli rastløs og få enda større problemer med å sove. Så at du sliter med å sove er jo ikke rart. Dersom du sliter med at du våkner igjen eller ikke klarer å roe deg nok til å sove på imovane har også søvnproblemene dine andre årsaker enn innsovningsproblemer - enten det er bivirkninger, fysiske/fysiologiske søvnforstyrrelser eller psykiske ting. Kan være lurt å få tatt ordentlig tak i dette. Forsåvidt er det en ond sirkel med dårlig søvn, man blir jo ikke friskere på noen måte av å sove lite over tid. Kjenner meg igjen i den, selv om jeg har et mindre problem enn trådstarter. Har også brukt imovane i korte perioder, og det er en velsignelse da, men en bør ta noen pillefrie netter så en ikke blir altfor avhengig. Det med å begynne å tenke midt på natta er et kjent fenomen, og selv om du tror det er da du har tid til å tenke, synes jeg ikke det er noen smart tilnærming. Jeg tenker også på mye rart om jeg ikke får sove, men tankene og humøret mitt har en annen "farge" når klokka er fire enn ellers på døgnet, og problemene blir mye større og biter hverandre i halen. Hvis jeg ser på de samme problemene på dagtid (noe som kan være lurt) tar det jo ikke i nærheten av så mye energi fra meg. Så det en BØR gjøre, er å tenke på problemene før en legger seg, gjerne skrive en liste, og tillate seg selv å ikke tenke på dem i senga. Vet at det er lettere sagt enn gjort. Det høres ellers ut som du kunne hatt nytte av å lære deg noen avspenningsteknikker. Jeg har begynt å prøve dette litt seriøst - men på egenhånd - i form av pusteteknikker og å øve meg i å fokusere på å slappe av i ulike kroppsdeler, og det hjelper faktisk endel. Jeg bruker fortsatt lang tid på å sovne (flere timer gjerne, men håper det bedrer seg når jeg mestrer teknikken bedre), men jeg er roligere, mer fornøyd og girer meg ikke opp med negative tanker, fordi hjernen er opptatt av pust og avspenning. Sånne halvhjertede forsøk på å telle baklengs o.l har aldri vært nok for meg. Man må gå ordentlig inn for å lære seg dette når man har seriøse søvnproblemer. Du kan høre med legen din eller kanskje et søvnsenter ved et av sykehusene om de har noen anbefalinger av kurs eller teknikker til deg. Meditasjon kan også hjelpe, det kan virke som man på en måte bearbeider eller aksepterer problemene på en annen måte gjennom det. Ellers er det jo noen ting man kan gjøre på dagtid for å lette på dette; ikke drikke kaffe - enten i det hele tatt eller etter kl 17, ikke spise seint, gjøre det å legge seg til en mer positiv ting (typisk at man utsetter og gruer seg når man har søvnproblemer) osv. Føler med deg, det er veldig slitsomt å slite med søvnen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå