Gjest karley Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Alt jeg har tenkt å gjort på en legetime: -få resept på p-piller -ta blodprøve for å finne ut om jeg har et mangelfullt kosthold -ta melkeallergi-/intolleransetest -sjekke for neglesopp -fryse vorte på fingeren Er dette for mye? Jeg synes det er litt vanskelig å komme til legen, og så spør han: hva er problemET...ikke problemENE...og jeg bare...eh, hvor skal jeg begynne.. men jeg lurer på om dere mener det er greit å ta opp alt det der? Er teit hvis man må ha flere timer, da.. Håper dere skjønner hva jeg mener...
Gjest Miley Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Det ville jeg gjort, helt klart. Du betaler for den tiden du er der, da for han bare bruke den effektivt.
FireFairy Skrevet 29. januar 2009 #3 Skrevet 29. januar 2009 Når du ringer og bestiller time, kan du si fra at du skal ta opp mer enn en ting, så ordner de litt lengre tid til deg. Ellers blir det fort kø, og det vil de helst unngå. Tror ikke det er noe i veien med å ta opp flere ting, bare si fra når du bestiller. Hvis du ikke har gjort det, får du bare gå fort igjennom når du kommer. Vet ikke om de sier noe på det.
Gjest karley Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 Oops, sa ikke noe om det da jeg bestilte, men nevnte at jeg ville ta en blodprøve i alle fall... jaja, jeg får vel bare si alt! så får han vurdere om jeg eventuelt må komme tilbake for en av tingene...f.eks frysing av vorte...selv om d ikke tar så veldig lang tid. jaja
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 P-piller skal helst ta litt tid med tanke på spøsmål osv om det er første gang og ikke bare oppfølgingskontroll på et merke du har brukt lenge, men de fleste leger skummer gjennom det på 1-2 min og håper på det beste.
Gjest karley Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 ok, men å få p-piller er bare en samtale sant? han må ikke se på noe?
FireFairy Skrevet 29. januar 2009 #7 Skrevet 29. januar 2009 Neida, han trenger ikke se på noe. Sannsynligvis tar det ikke så lang tid heller. Frysing av vorte er det ikke legen som gjør, så det får du helt sikkert selv om du ikke har sagt det. Blodprøvetaking er det heller ikke legen som gjør, så du bruker sikkert ikke så lang tid inne hos legen. Regner med du får tatt opp alle tingene dine jeg
Colargol Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 Jeg har fått høre av legen før at det kan være smart å skrive en liste hvis det er mange ting! for det første glemmer du ikke alt selv, for det andre kan du da levere den til legen med en gang -så kan h*n ta seg av ting punkt for punkt effektivt! Jeg har gjort det flere ganger selv når det er mer enn to ting som skal huskes!
FruLuna Skrevet 29. januar 2009 #9 Skrevet 29. januar 2009 (endret) Skriv liste og les opp listen med en gang du kommer. Så kan legen vurdere hvilke ting man rekker på timen, eller hvilke som haster mest, og hvilke du må komme tilbake for. Det er bedre enn å ta én ting av gangen, for plutselig er timen over og da er det litt stressende både for deg og legen om du kommer med nye ting. P-piller og sjekke for neglesopp får du nok gjort på en time. De testene/blodprøvene du snakker om er litt avhengige av om det har vært tatt opp tidligere. Er det noe nytt nå, krever det litt lenger utredning, f.eks. en nøye sykehistorie med hvilke symptomer som gjør at du vil ta testene. Vil jeg tro. Men leger er ulike. Uansett tror jeg det kan være greit å presentere alle de ulike problemstillingene med en gang, og kanskje også tenke over hvilke du ønsker å prioritere. Legen kan forresten fryse vorten din hvis den krever dette, men ofte vil man vurdere andre ting først, f.eks. vortelakk. Men her også er leger ulike. Endret 29. januar 2009 av FruLuna
Gjest karley Skrevet 4. februar 2009 #10 Skrevet 4. februar 2009 cool. kan jeg spørre legen om å måle høyden min også? hehe.. jeg er 22 år, men har ikke målt meg på sikkert 8 år og har lyst til å vite nøyaktig hvor høy jeg er... noen som har gjort det?
Gjest karley Skrevet 4. februar 2009 #11 Skrevet 4. februar 2009 eller noen som synes det er teit å spørre om det? ..hvem skal gjøre det hvis ikke de på legekontoret kan gjøre det, liksom...
Gjest karley Skrevet 4. februar 2009 #12 Skrevet 4. februar 2009 gud..kan dere ikke bare skrive et svar i stedet for bare å lese...please
Gjest Naria Skrevet 4. februar 2009 #13 Skrevet 4. februar 2009 Klart du kan spørre om det, men det er da en smal sak å måle seg selv, evt få en venninne/venn til å hjelpe deg.
Gjest karley Skrevet 4. februar 2009 #14 Skrevet 4. februar 2009 smal sak? ...ikke hvis man vil ha det nøyaktig, vel...
Gjest karley Skrevet 4. februar 2009 #15 Skrevet 4. februar 2009 en ting til!! er det noe det er dumt å spise / drikke før en blodprøve? f.eks. kaffe?
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #16 Skrevet 4. februar 2009 Jeg tror du bør unngå sukker, slik at det ikke blir misstanker om du har diabetes...
Gjest Skrevet 4. februar 2009 #17 Skrevet 4. februar 2009 (endret) Jeg tror jeg heller ville valgt å få en vennine eller lignende til å ta høyden din enn a legen skal bruke tiden sin på det. Er heller ikke alle leger som har en målestokk o.l. for voksne så da får du nok ikke noe mer nøyaktig resultat enn om vennina di gjør det. Og hvis du bestilte time for å ta blodprøve så er det nok dessverre det de setter av tid til, er du heldig har h*n kanskje tid til mer, men jeg ville ikke regnet med det. Når jeg var og tok blodprøve sist så var jeg en tur innom, legen fylte ut noen papirer og jeg ble sendt ut til pleier som tok prøven. Like etter at jeg hadde gått ut fra legen så hadde h*n fått inn en ny pasient så de beregner nokt iden nøye. Derimot når jeg var innom legen for å sjekke beinet mitt som jeg hadde skadet så gikk det "bare" en halvtime der inne, og da hadde jeg vist brukt kort tid og det var ingen ventende. Endret 4. februar 2009 av Gjest
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #18 Skrevet 4. februar 2009 Hei. Jeg jobber på legekontor. Hos oss har vi sykepleiere til å ta blodprøve så det går ikke av konsultasjonstiden. For å få p-piller må du ofte sjekke blodtrykk. Frysing av vorte kan du prøve selv....... får kjøpt utstyr på butikken. De fleste leger har høydemåler på kontoret eller skiftestuen. Du kan evnt spørre hun/han som tar blodprøven din.... Jeg er enig med rådet du fikk om å skrive opp hva du lurer på slik at legen kan vurdere det som er viktigst å få gjort først! Du kan bare spise/drikke før de fleste blodprøver. Skal du derimot måle kolesterolet eller fastende blodsukker (feks diabetesutredning), så må du være fastende. Er du ikke fastende den dagen kan du komme tilbake en annen dag for blodprøven......
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2009 #19 Skrevet 4. februar 2009 Jeg passer på å si ifra når jeg har mye jeg vil spør om, for legen min har alltid hastverk og ligger alltid bak skjema mens det er kø på venterommet. Første gangen skulle jeg be om resept på Diane samt høre om jeg kanskje hadde migrene, og alt hun hadde å si var "ok ok" og 5 min senere sto jeg utenfor med hånda full av resepter. Hadde egentlig lyst på en gynekologisk sjekk og, men det var det nok ikke tid til! Etter å ha gått til henne en stund har jeg lært meg å ramse opp alt jeg vil ha gjort når jeg bestiller time, slik at jeg får lengre tid enn 15 min (som egentlig ikke er 15 engang siden hun alltid må kjappe seg)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå