Gå til innhold

Jobbing mens sykemeldt.


Jentepusen

Anbefalte innlegg

Siden jobben kunne gi meg oppgaver utenom min jobb, er jeg nå friskmeldt 30% og jobber 70% med andre oppgaver (er sykemeldt men dem har full lov til å gjøre dette i samråd med lege)

Jeg har måtte begynne rett på fra 30% jobb (noen uker) til å være 100% på jobb.

De dagene jeg har måtte jobbe lengre en 2 timer har jeg startet å merke smertene, så nå som jeg har vært på jobb fulle dager siden onsdag - har det blitt værre selv med andre oppgaver. Jeg oppdager ikke at jeg har gjort noe jeg ikke skulle før etterpå... Nå stikker det i skulder ved pusting (muskler)

Så nå har det verket siden kl 14 i dag.

Hvis det fortsetter må jeg ta sterke smertestillene (paralgin forte). Og siden min lege ikke har åpent i morra spør jeg dere:

Hadde dere vært i denne situasjon, hadde dere syntes det var ok å ta smertestillende for å klare jobb, eller er det beste å være hjemme å roe.....?

Jeg har nemlig vært redd for at dette var for mye for meg, men ledelsen kjører på.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjeste Blondie65

Du må få tak i den bedriftslegen med den rapporten om arbeidspulten for det er åpenbart at du ikke kan jobbe med den pulten du har (for nye lesere så er det en annen tråd her om denne saken).

Jeg ville i den situasjonen du er nå snakket med arbeidsgiver og sagt fra at dette ikke går. Jeg har selv fått ny pult etter en gjennomgang med en ergoterapeut og du vil ikke tro hvor stor forskjell det er på f.eks. en buet og en rett pult.

Jeg kan forøvrig ikke forstå hvordan det kan ha seg at du er nødt til å jobbe når arbeidsgiver ikke legger til rette. Å knipse smertestillende hjelper garantert litt der og da, men det er ikke noen fremtid i å ha det sånn hver dag fremover.

Forlang å få rapporten, og be gjerne om at du får en ergonomisk gjennomgang av deg mens du jobber. Jeg har selv måttet flytte både stol og føtter, musmatte og skjerm på kolleger som sitter helt feil.

I mellomtiden: har du mulighet til å variere arbeidet slik at du ikke sitter i samme stilling lenge av gangen?

Hvordan bruker du mus og tastatur - må du strekke skulderen langt fordi museledningen er for kort/ikke optimalt stilt inn? Få en blutooth trådløs mus og tastatur slik at du kan justere fritt.

Sitter du med telefonrøret mot skulderen og snakker mens du taster? Få headset.

Har du beina på gulvet når du sitter ved pulten eller krøller du dem oppunder stolen? Beina skal være i gulvet og knærne skal være 90 grader i vinkel, fotbladene skal være i gulvet.

Alle disse tingene jeg har nevnt her forplanter seg opp til skuldrene. Nå kan det jo være at du er obs på disse tingene allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber kun 30% i min jobb, - og rapport er sendt i dag eller blir sendt i morra fra ergo.... i dag blåste jeg opp masse ballonger med trykkluft og bandt snor rundt dem, hold på i ca 1,5 timer med pause. Men etter dette begynte jeg å merke smerte. Så var det en kjøretur, og de resterende 4 timene var jeg i min jobb, men gjorde ikke så mye for jeg begynte å få så vondt...

Så det er ikke bare min jobb, men kansje at jeg fremdeles er for syk?

Problemet ligger i at nå er det vondt å gjøre alt.... liksom (i skulder område)... Akkurat som om det kommer veldig lett. Og de siste dagene har jeg vært flink med øvelser.

Det eneste som er forskjell at jeg er mye mere aktiv en når jeg har vært hjemme de resterende prosentene....

Til neste uke skal jeg 2 ganger til fysio i stedet for en.... reiser til Praha fredag neste uke og har ikke særlig lyst å slite med smerter der hvertfall!

Noen som vet forresten hvordan det er å reise med medisin på resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en med erfaring

Huff..

Har du fått en god forklaring på hva som er problemet med skulderen(e) ?

Har du fått annbefaling fra hva du bør\ ikke bør gjøre av fysioterapauten ?

Har arb.plassen din gjort noe for å bedre arb.plassen din -før- du begynnte slik at en tilretteleggingsfase skal gå bedre for deg ?

Om du må ta sterke smertestillende for å klare å komme igjennom dagen vil jeg på det sterkeste annbefale deg å si fra at dette går ikke.

Pliis.. ikke gjør samme feil som meg.. jeg stappet i meg smertestillende for å komme igjennom arb.dagen. Holdt ut helt til jeg bokstavlig talt stupte i bakken pga smerter -på- jobb etter 1 1\2 uke. Rimelig flaut og det endte med en veldig lang sykemelding og kraftig overbelastning i tillegg.

Legen -min- sa også det var OK og jobbe og satte meg i jobb altfor tidlig og alfor mye. Og arb.plassen gjorde svært lite\ingenting for å tilrettelegge.

Får du vondt etter under 2 t sier det seg selv at en hel dag blir for mye for deg ennå.

Du risikerer bare å overbelaste alfor mye, for tidlig og forværrer de plagene som allerede er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag opplevde jeg å få de "sterke" smertene igjen. Har ikke hatt dette på en lang stund :(

Så nå må jeg ringe legen på mandag...

Håper han kan finne på noe mere behandling eller noe som kan hjelpe meg.

Er nå livredd for at disse smertene er kommet for å bli :(

Om jeg klarer jobbr 50%,,kansje. Om jeg klarer jobbe 50% + andre oppgaver på jobb resten av tiden. Tvilsomt :(

BUhu...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wrangler

Hvis du blir verre av å jobbe så jobber du for mye. Og når ikke arbeidsgiver kan/vil legge tilrette bedre, så må du nesten jobbe mindre. Du skal ikke bli syk av jobben din!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en med erfaring

Har legen din gjort en - grundig- undersøkelse og sendt deg videre til spessialister slik at du VET nøyaktig hva problemet ditt er ?

Hva som skal til av behandling og trening for at du skal bli helt fin igjen ?

Har du fått gode nnbefalinger fra behandliger på hva du bør og ikke bør gjøre og hvilke tempo ting bør gjøres i for at du skal bli bedre og ikke værre ?

OG får du kjangs til å følge disse rådene ?

Mener du skrev tidliger at du hadde vært hos noen andre (sykehus ?) og de mente du burde starte roligere. Hvorfor hører ikke legen din på dette og setter deg med en gang i 100% jobb (selv om du muligens noe tilrettelegging i deler av tiden)

Virker ikke som legen din gjør ting til -ditt- beste. I og med at du blir værre av å være så lenge på jobb.

Vet du at du kan få en ny vurdering fra en anne lege ?

Det kan gjøres av en vilken som helst annen fast lege. Både med og uten din leges samtykke.

Og du kan bytte fastlege 2 ganger i året.

Er det fult over alt, kan du ta en prat med NAV og forklar situasjonen. I enkelte tilfeller kan en få byttet under "særskilte tilfeller" alikevel.(det måtte jeg gjøre)

Har du gjort noe annet en å ta MR og CT rønken ?

Har du vært hos en -flink- Ortoped spessialist for en grundig undersøkelse ?

Tror de tar for seg alle typer ben, sener, muskler og brusk, men er ikke helt sikker. Slike ting vises IKKE så godt på MR eller CT.

(Jeg har tatt 3 MR og et dusin CT uten at de fant mer en hva 1 bilde viste.)

Det er viktig å vite hva som er prblemet for å få riktig type behandling.

Om du ikke merker god bedring (eller heller merker forværring ) med trening\ behandling på 1-2 mnd har du mest sannsynlig feil type behandling.

Er du heldig da kan det bare er noen små endringer som skal til for at behandlingen blir riktig. Men det er viktig at en selv følger nøye med og.

Og husk at det er ingen som kommer å -takker deg- etterpå om du ødelegger helsa de på å forsøke å være "flink" og "presse deg selv" til det ytterste for å komme tilbake til jobb. Så lenge helsa og kroppen din ikke er klar for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har legen din gjort en - grundig- undersøkelse og sendt deg videre til spessialister slik at du VET nøyaktig hva problemet ditt er ?

Hva som skal til av behandling og trening for at du skal bli helt fin igjen ?

Har du fått gode nnbefalinger fra behandliger på hva du bør og ikke bør gjøre og hvilke tempo ting bør gjøres i for at du skal bli bedre og ikke værre ?

OG får du kjangs til å følge disse rådene ?

Mener du skrev tidliger at du hadde vært hos noen andre (sykehus ?) og de mente du burde starte roligere. Hvorfor hører ikke legen din på dette og setter deg med en gang i 100% jobb (selv om du muligens noe tilrettelegging i deler av tiden)

Virker ikke som legen din gjør ting til -ditt- beste. I og med at du blir værre av å være så lenge på jobb.

Vet du at du kan få en ny vurdering fra en anne lege ?

Det kan gjøres av en vilken som helst annen fast lege. Både med og uten din leges samtykke.

Og du kan bytte fastlege 2 ganger i året.

Er det fult over alt, kan du ta en prat med NAV og forklar situasjonen. I enkelte tilfeller kan en få byttet under "særskilte tilfeller" alikevel.(det måtte jeg gjøre)

Har du gjort noe annet en å ta MR og CT rønken ?

Har du vært hos en -flink- Ortoped spessialist for en grundig undersøkelse ?

Tror de tar for seg alle typer ben, sener, muskler og brusk, men er ikke helt sikker. Slike ting vises IKKE så godt på MR eller CT.

(Jeg har tatt 3 MR og et dusin CT uten at de fant mer en hva 1 bilde viste.)

Det er viktig å vite hva som er prblemet for å få riktig type behandling.

Om du ikke merker god bedring (eller heller merker forværring ) med trening\ behandling på 1-2 mnd har du mest sannsynlig feil type behandling.

Er du heldig da kan det bare er noen små endringer som skal til for at behandlingen blir riktig. Men det er viktig at en selv følger nøye med og.

Og husk at det er ingen som kommer å -takker deg- etterpå om du ødelegger helsa de på å forsøke å være "flink" og "presse deg selv" til det ytterste for å komme tilbake til jobb. Så lenge helsa og kroppen din ikke er klar for det.

Har tatt mr og røntgen, det viste ingenting.

Har vært hos spessialist på sykehus, uten at dem finner noe konkret. Bare at det må være noe muskulært, og i kappemuskelen hvis ikke jeg husker feil. Har tatt ultralyd også men alt er normalt.

Ringte legen i dag, så skal være 50% på jobb, 30% i min vanlige stilling og 20% med andre oppgaver.

Så må jeg få til fysioterapi 2 ganger i uka å se om det hjelper. Har tidligere bare gått 1 gang i uka....... Så skulle jeg begynne å ta ibux hver dag (betennelsesdempende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...