Gå til innhold

trene seg fleksibel?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg når ikke lenger i gulvet engang. Kan man strekke seg myk igjen? og hvordan vet man at musklene er varm nok til å strekkes?

Noen med tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg når ikke lenger i gulvet engang. Kan man strekke seg myk igjen? og hvordan vet man at musklene er varm nok til å strekkes?

Noen med tips?

Anbefaler deg å prøve yoga og pilates, begge gjør deg mer fleksibel, se hvilken type du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg når ikke lenger i gulvet engang. Kan man strekke seg myk igjen? og hvordan vet man at musklene er varm nok til å strekkes?

Noen med tips?

Ja, man kan tøye seg mykere.

Tøying skal alltid skje med laaaaangsomme bevegelser, det kan du gjøre også uten oppvarming. Men effekten er veldig mye større om du er oppvarmet - 10 min sykling eller rask gange er nok. Eller gå opp og ned mellom to trappetrinn.

Enig i at yoga eller pilates er bra for bevegeligheten. Instruktøren vil alltid begynne med de øvelsene som varmer opp musklene uten at man tøyer for mye, og man kan følge det samme programmet hjemme - i hvert fall når det gjelder yoga.

Endret av Stillest vann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66
Jeg når ikke lenger i gulvet engang. Kan man strekke seg myk igjen? og hvordan vet man at musklene er varm nok til å strekkes?

Noen med tips?

Gulvet?? Jeg når ikke til midt på leggen en gang!! Så ja takk - jeg tar også noen gode råd!

Apropos yoga og pilates - jeg ga opp sånne timer ganske kjapt for jeg klarte jo ikke i nærheten av hvordan de forskjellige øvelsene skulle utføres, i hvert fall ikke yoga. Helt håpløst - men er det virkelig håp om å bli merkbart mykere hvis man "holder ut" noen timer med dette, vil det da komme seg etterhvert? Og hvor lang tid må man beregne før man merker endring? Eller er bare noen av oss mer stive enn andre og vil aldri bli kattemyke samme søren hvor mye vi strekker og tøyer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løve66

En ting til; kanskje tråden skulle flyttes til Kosthold og trening?

Endret av Løve66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulvet?? Jeg når ikke til midt på leggen en gang!! Så ja takk - jeg tar også noen gode råd!

Apropos yoga og pilates - jeg ga opp sånne timer ganske kjapt for jeg klarte jo ikke i nærheten av hvordan de forskjellige øvelsene skulle utføres, i hvert fall ikke yoga. Helt håpløst - men er det virkelig håp om å bli merkbart mykere hvis man "holder ut" noen timer med dette, vil det da komme seg etterhvert? Og hvor lang tid må man beregne før man merker endring? Eller er bare noen av oss mer stive enn andre og vil aldri bli kattemyke samme søren hvor mye vi strekker og tøyer??

Det kommer seg etterhvert - det tok flere uker før jeg klarte alle øvelsene på begynnerkurset i yoga, selv om jeg trente hjemme mellom kurskveldene. Men jeg kommer nok aldri til å bli noe gummimenneske - det er forskjell på folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gulvet?? Jeg når ikke til midt på leggen en gang!! Så ja takk - jeg tar også noen gode råd!

Apropos yoga og pilates - jeg ga opp sånne timer ganske kjapt for jeg klarte jo ikke i nærheten av hvordan de forskjellige øvelsene skulle utføres, i hvert fall ikke yoga. Helt håpløst - men er det virkelig håp om å bli merkbart mykere hvis man "holder ut" noen timer med dette, vil det da komme seg etterhvert? Og hvor lang tid må man beregne før man merker endring? Eller er bare noen av oss mer stive enn andre og vil aldri bli kattemyke samme søren hvor mye vi strekker og tøyer??

Yoga er veldig effektivt for smidigheten! Jeg er tidligere danser, og har tøyd og strukket ut veeldig mye, og jeg har aldri opplevd så stor effekt som av yoga! En flink yogalærer viser deg hvordan du skal utføre øvelsene på en lettere måte til du får til den vanlige :) Pilates synes jeg er mindre effektiv enn vanlige strekkøvelser.

Noen er stivere enn andre, og noen er naturlig myke. Noen kan være naturlig myke i noen deler av kroppen, men stive andre steder. Jeg har f.eks. veldig naturlig smidige hamstrings og hofteledd, og kan fortsatt ligge flatt fremover strake ben selv om jeg ikke har vedlikeholdt smidigheten på to-tre år..men jeg har stiv rygg og overkropp, så det tar masse arbeid å myke opp, og forsvinner fort uten vedlikehold... Det er også vanlig å være mykere på en side av kroppen.

Når det er snakk om å nå ned til tærne så tøyer du den lange senen på baksiden av beina. Min erfaring er at denne kan være ganske vond å tøye når du er stiv, men når du begynner å bli litt mykere er det deilig og avslappende :)

En trenger ikke å henge seg så mye opp i vanlige øvelser, bare kjenn på kroppen din og finn en måte å strekke på som den responderer på, og som når den muskelen du vil. Det kan være nyttig å puste riktig og rolig, på utpust strekker du litt lenger og holder der. Du kan spenne de musklene som strekkes av all makt 5 sek eller så, så slapper du av, og da klarer du å strekke litt lenger. Du bør passe på å ikke vri leddene når du strekker over de for å unngå skader. Det er deilig og sunt å strekke ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste treningsmetoder krever at du gir det litt tid og prøver igjen selv om det er vanskelig. Det er når en først får det til at effekten kommer. Jeg ville prøvd meg igjen om jeg var deg, du klarer det nok skal du se, spør gjerne instruktørene om det er noe som er ekstra vanskelig for deg å gjennomføre. Kanskje de kan komme med alternative øvelser e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...