Gjest Miam Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 Hei! Ja, som overskriften sier, så lurer jeg på om noen her holder på med slektsgranskning? Det høres så spennende ut nemlig! Så lurer jeg på hvordan dere går fram, bortsett fra å bruke det digitale arkivverket. Forresten, så er skriften i kirkebøkene der temmelig vanskelig å lese Tips mottas med stor takk!
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2009 #2 Skrevet 1. februar 2009 Forresten, så er skriften i kirkebøkene der temmelig vanskelig å lese Hei, Har ikke drevet noe spesielt med slektsgransking, men i forbindelse med jobb har jeg vert borti en del av de gamle kildene som kan være aktuelle for deg. Angående gotisk håndskrift, så er det som du sier ganske vanskelig i starten, men har du bare lært deg bokstavene og får litt trening, så går det overraskende raskt bra:) Jeg fikk et lynkurs, men tror det finnes både vanlige kurs samt på nett (digitalarkivet har kanskje noe på nett?), ellers er det beste rådet bare å øve seg... Håndskriftene har utviklet seg en del over århundrene, så det er ganske stor forskjell på skrift fra tidlig 1600-tall og sent 1700-tall, for eksempel. Jeg vet ikke helt hva du legger i "sleksgransking", det er jo stor forskjell på å "bare" lete fram til hvem som var foreldrene til en forfader/-moder osv og på å lage detaljerte oversikter over deres liv, alle barn, hva de drev med/bodde osv, men dersom du ser for deg noe mer enn bare et rent slektstre, så kan det finnes mye spennende i kilder som tingbøker (rettssaker, eiendomstvister, krangler, osv, samt for eksempel opplysninger om hvem som hadde felt ulv eller bjørn i det siste osv.), forliksprotokoller, kilder fra fattigvesenet osv. Dersom du er så heldig at det finnes gode bygdebøker fra områdene du behandler, så kan disse være et fint utgangspunkt for slike dypdykk i kildene. Det finnes forresten en debattside inne på digitalarkivet.no hvor en kan legge ut spørsmål og be om hjelp til tyding, oppslag osv, dersom du ikke alt vet dette:) Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2009 #3 Skrevet 2. februar 2009 Hei! Mitt beste tips for å komme i gang er å snakke med eldre slektninger for å få vite mest mulig fra dem som du kan bruke som utgangspunkt i jobben videre. Har du besteforeldre i live, eller en gammel grandtante osv, så kan de sitte med utrolig mye verdifull info som du kan bruke i jakten på slektninger:) Å ha et (omtrentlig) fødselsår, bosted/gårdsnavn/gatenavn, fullt navn osv kan være kjempenyttig! Og de husker utrolig mye rart;)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå