Haris Pilton Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 (endret) Jeg jobbet i en butikk, og sluttet der våren 2008. Jeg går nå på sykepenger, er langtidssykemeldt. I går ringte de meg fra NAV og sa at jeg fortsatt er i arbeidsregisteret som ansatt i denne butikken, og at jeg måtte kontakte arbeidsgiveren for å få dem til å fjerne meg ettersom de sannsynligvis hadde glemt det. Så jeg skrev mail til sjefen i den butikken og sa fra, og hun sier at det er noe jeg må fikse selv!? I dag ringte jeg NAV igjen for å sjekke om dette stemte, om det var noe jeg kunne gjøre selv. "Nei nei nei, en bedrift skal jo fjerne en ansatt fra registeret sitt når personen slutter. Det er ikke noe du skal gjøre." Er det NAV som tuller eller er det sjefen? Jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre nå. Kan hende jeg ikke får utbetalt sykepenger i februar (pga noe obligatorisk aktivitetstilpassing i jobben man har, men jeg har jo ikke jobb, så det blir kluss i systemet når jeg står oppført som arbeidstaker). Og det er jo litt vanskelig når NAV sier det ikke er noe jeg kan gjøre med det, og sjefen sier det er jeg som må gjøre det. Jeg har jo aldri måttet ta noen telefoner tidligere for å skrive meg ut fra noe arbeidsregister når jeg har sluttet i en jobb... Kanskje det er noe hovedkontoret pleier å gjøre men ikke har gjort, og det er derfor sjefen ikke skjønner hva det er hun skal gjøre heller? Endret 29. januar 2009 av Haris Pilton
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2009 #2 Skrevet 29. januar 2009 Du må ringe sjefen din og forklare det. Kan hende at noe har skjedd feil, ja. Hun har nok nummeret til hovedkontoret og.
Haris Pilton Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. januar 2009 Du må ringe sjefen din og forklare det. Kan hende at noe har skjedd feil, ja. Hun har nok nummeret til hovedkontoret og. Ja... hun virker bare så bastant på at det er jeg som må ordne opp i dette selv. Har spurt om nummeret til hovedkontoret to ganger.
Megana Skrevet 29. januar 2009 #4 Skrevet 29. januar 2009 Be NAV sende deg en skriftlig bekreftelse på at dette er tidligere arbeidsgivers ansvar, denne mailen videresender du til til sjef og hovedkontoret. (Du finner sikkert adresse på nettet) Før på i mailen at dette haster, er de ikke i stand til å rydde opp i dette får de erstatte de tapene du måtte få pga deres treghet.
Gjest Løve66 Skrevet 29. januar 2009 #5 Skrevet 29. januar 2009 Arbeidsgivere melder arbeidstakere inn i AA-registeret når de begynner og ut når de slutter. Dette er arbeidsgivers ansvar - kan ikke helt skjønne hvordan de mener arbeidstaker skal få gjort det selv, arbeidstakere har da ikke tilgang til dette registeret.
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Arbeidsgivere melder arbeidstakere inn i AA-registeret når de begynner og ut når de slutter. Dette er arbeidsgivers ansvar - kan ikke helt skjønne hvordan de mener arbeidstaker skal få gjort det selv, arbeidstakere har da ikke tilgang til dette registeret. Dette er helt korrekt, og enhver bedrift med litt orden i sysakene gjør dette samtidig med at de returnerer skattekort, skriver attest osv. Det er mao. slurv fra din arbeidsgiver at dette ikke er gjort. Se her: http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp...ey_1039/hDKey_1 Den som er arbeidsgiver, plikter å sende melding til arbeidstakerregisteret om inntak av en arbeidstaker og om opphør av et arbeidsforhold senest fredag i uken etter. Plikten til å sende melding gjelder bare dersom det er meningen at arbeidsforholdet skal vare i minst sju dager, og det trolig vil innebære gjennomsnittlig arbeidstid på minst fire timer per uke. Manuelle meldinger skal sendes til NAV Aa-registeret. I tillegg til løpende innrapportering til Aa-registeret, mottar arbeidsgiver årlig en utskrift av registeret som skal kontrolleres og returneres til NAV Aa-registeret (årskontroll). Årskontroll og elektronisk kvalitetskontroll håndteres av NAV Aa-registeret. Brudd på plikten til å sende meldinger kan føre til ileggelse av gebyr og tvangsmulkt, jf. folketrygdloven § 25-3.
Haris Pilton Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #7 Skrevet 29. januar 2009 ah har sendt linken til sjefen nå, håper hun skjønner mer nå
Gjest Løve66 Skrevet 29. januar 2009 #8 Skrevet 29. januar 2009 ... og hvis sjefen din lurer på hvordan dette gjøres så er det ca. tre tastetrykk etter at hun har logget inn på altinn.no...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå