Colargol Skrevet 29. januar 2009 #1 Skrevet 29. januar 2009 (endret) Jeg sitter her og er litt overrasket, kroppen er formet som et stort spørsmålstegn. At jeg har behov for å skrive det ned er vel mest på grunn av akkurat det -jeg skjønner ingen ting!! Jeg har vært en røyker i snart 14år. Har egentlig aldri prøvd å slutte, men har gått til innkjøp av både "Endelig ikkerøyker" og en annen lignende bok de siste 5 årene. I "Endelig ikkerøyker" står det ganske tidlig i boken at mange ikke vil komme til å tørre å lese den ferdig, noe som skjedde med meg både 1. og 2. gang jeg prøvde. Enda er den ikke ferdig lest. I fjor prøvde jeg å gå en hel dag uten å røyke, og tenkte "nå har jeg tatt min siste røyk". Jeg svettet, ble rastløs og ja...egentlig helt gæær'n, og klarte meg i en og en halv dag, det var noen grusomme timer.. Jeg er (var?) av den typen som seriøst ble stressa om det var mindre en fem røyk igjen i pakken -for tenk om jeg gikk tom? Jeg har hatt kriserøyk liggende i en skuff til tider, slik at panikken skulle unngås i slike tilfeller. I mange år har jeg tenkt at jeg måtte planlegge røykeslutten, sette en dato, trappe ned, lage "røykedagbok" osv. Ikke skulle jeg slutte i eksamensperioder eller mens livet var kjipt av en grunn, ikke når det snart var sommer for da var det så mange festivaler, ikke når det nærmet seg en konsert eller en fest som kom til å bli bra. Tenk å være uten muligheten til å røyke på sånne dager?? Morsomt er den unnskyldningen om at jeg ikke kunne slutte å røyke når jeg visste at jeg skulle utenlands, -for da var jo kartongene så billig både under ferien og på taxfree'en hjem, det kunne man jo ikke gå glipp av. Unnskyldninger til den store gullmedalje. Trøsterøyk, billigrøyk, avslappningsrøyk, venterøyk, "gå fra A til B"røyk, "etter middag"røyk, "jobbpause"/"forelesningspause"røyk,sosialrøyk. Alle disse jeg trodde jeg trengte. Så kom det plutselig en morgen, og jeg var fortsatt på nachspiel og på vei hjem. Vi var tre som hadde delt den siste røyken i pakken (KRISE!!), snart åpnet bensinstasjonen. Jeg var rett og slett for sliten til å vente i 20min denne morgenen, så jeg gikk hjem å la meg. Da jeg våknet var det fortsatt søndag, men i "dagen derpå" humør så tenkte jeg at denne dagen skulle jeg klare meg uten røyk, jeg ville ikke ut av sofaen. En venninne ga meg noen trekk av en rullings, det var det. Så gikk søndagen, mandagen, tirsdagen -og det er plutselig torsdag. Jeg skjønner ingen ting. Jeg har ikke slutta å røyke, jeg har bare latt vær. Hva var jeg så redd for? For det er greia, -jeg har alltid vært så redd for hva som skulle skje med meg om jeg slutta å røyke. Jeg var så sikker på at det var noe vondt, skummelt og ekkelt no' på den "andre siden". Nå har det altså gått 5 dager, uten at jeg nesten tenker over det. Jeg merker "vanen" er der fortsatt, at jeg går ut i pausene uten å tenke meg om, men så husker jeg at jeg ikke røyker -og går inn igjen. Som enhver alkoholiker, vil jeg nok lenge kalle meg en røyker, selv om jeg ikke røyker. Jeg vet nemlig at jeg ikke har røyka den siste røyken i mitt liv, men jeg aner ikke hvor lenge det blir til neste gang. 1 uke? 1mnd? 1år? Så lenge jeg vet at det ikke er farlig å være uten, komer jeg til å være uten på ubestemt tid! Forvirra er jeg, ikke spesiellt stolt eller glad, men overrasket over at kroppen er rolig og hjernen fungerer som normalt! Kanskje jeg har gullfisk hukommelse og hele tiden tror at jeg tok meg en sigg for ti minutter sien? Noen som forstår seg på meg? (Edit: Skriveleif) Endret 29. januar 2009 av Colargol
Colargol Skrevet 29. januar 2009 Forfatter #2 Skrevet 29. januar 2009 (endret) Huff, ser ut som om jeg skrev litt av et skryte-innlegg tidligere i dag, beklager (selv om det ikke ser ut til at noen har lest den ), var uten noen å skryte til i det øyeblikket og lirte det av meg her! Men det må gjerne komme innlegg fra folk som driver å slutter å røyke, -for jeg vet ikke om jeg er så høy i hatten om et par dager, og det er sikkert flere som kunne trengt å lire av seg enten vanskeligheter eller det motsatte! Endret 29. januar 2009 av Colargol
Gjest Gjest_Lisen_* Skrevet 29. januar 2009 #3 Skrevet 29. januar 2009 Hei! Morsomt å lese om din erfaring, men jeg blir litt misunnelig også. Strever fælt med å prøve å slutte om dagen, og jeg får det ikke helt til. For et par dager siden ble jeg så stressa at jeg begynte å grine.... Har ikke så mye annet å si enn at jeg håper du fortsetter med å la være å røyke! Flink er du!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå