Gå til innhold

Gratis mat på Kiwi


Gjest Kiwi-Bibbi

Anbefalte innlegg

Tror mer det er følelsen av at "alle" ser "igjennom" deg, jeg vet hvor ekkel den følelsen er. Så da kan du heller poengtere et par ganger at du liksågodt tar med deg "gratisvarene" f.eks. for miljøets skyld hvis det er sånn at du bruker den samme butikken ofte! Da tenker de ikke "ah, der er h*n som leiter opp alt utgått fordi h*n ikke har penger" det blir heller "åh, der er h*n miljøfantasten igjen" og det er kanskje lettere å holde hodet hevet med! ;) Eller?

Du har nok veldig rett i dette!

Jeg føler at det lyser lang vei at jeg er på leting etter gratisvarer. Føler jeg like gjerne kunne gått med en diger plakat på ryggen der det sto "Jeg følger i Kiwi-Bobs fotspor!", eller gått rundt i butikken med en kopp og tigget penger.

Det er nok dette som plager meg mest. Maten jeg "handler" er jo helt fin. Det meste av mat kan jo fint spises et par dager etter holdbarhetsdatoen er gått ut, og noe kan ligge i ukesvis etterpå dersom det er frosset, eller tørrmat og slikt. Og jeg vet at her jeg bor blir ikke maten gitt videre til veldedighet, så jeg trenger ikke ha dårlig samvittighet for å ta maten fra de trengende. Og forresten så er jeg jo en av de trengende selv. ;)

Litt av problemet er kanskje at jeg ikke føler jeg har rett til å kalle meg fattig. Jeg klarer f.eks. ikke oppsøke Kirkens Bymisjon eller hvem det er som kan bidra med mat til dem som ikke har råd selv. Jeg bor jo i en helt ok leilighet og hjemmet mitt er møblert og "fint". Det ser ikke ut som jeg har dårlig råd. Men det er fordi den økonomiske krisa har kommet brått på for min del, og jeg kan ikke akkurat begynne å selge unna møblene heller.

Jeg skal prøve å gå med hodet høyt hevet neste gang jeg er innom Kiwi. Jeg bor ikke i nærheten av butikken, så den har ikke vært min faste butikk før jeg nå har fått så dårlig råd at jeg må oppsøke den i håp om å finne gratis mat.

Godt å høre at så mange synes det er helt ok å benytte seg av holdbarhetsgarantien! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_kiwi_*

Hei igjen.

Et par tips. Varer hvor det står:

Best før = varer som bør fryses ned med en gang

Best innen= varer som holder leeeeeeenge. Selv om utløpsdatoen er gått ut.

Og, ja. Det er bare å gi blaffen i hva andre tenker. Er ikke hovedsaken at du skal ha det bra? Man får det ikke bedre av å tenke på andre. Hva de tenker forteller mer om dem enn om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var student jobbet jeg på matbutikk. Vi solgte varene for halv pris samme dag som de gikk ut, og jeg tok alltid med meg utgåtte matvarer hjem. På mine fire studentår tror jeg jeg spiste biff minst en gang i uka, kjøpte aldri kjøttdeig og hadde alltid fryseren full av mat. Det er mer enn vi har nå ;)

Jeg skjønner at det kan føles nedverdigende å lete etter utgåtte varer på kiwi. Men det er ikke det! Fattige studenter må bruke alle sjanser de har, og som Colargol sier er en gratis bedre middag aldri å forakte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Et par tips. Varer hvor det står:

Best før = varer som bør fryses ned med en gang

Best innen= varer som holder leeeeeeenge. Selv om utløpsdatoen er gått ut.

Ikke helt riktig; det er best før som betyr at varen er spiselig en god stund til, mens siste forbruksdag brukes om lett bedervelige ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett utgåtte varer noen ganger på kiwi, men har ikke gjort noe med det :sjenert:

Har forøvrig jobbet på kiwi før også, og gitt folk penger/varer. Det var ikke så veldig ofte. Ikke en gang om dagen engang, og dette var i oslo.

Skulle ønske jeg var tøffere og turte å si fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan regelen er dersom man handler på en lørdag og varen går ut på dato mandag? Gjelder holdbarhetsgarantien da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gabriela
Er det noen som vet hvordan regelen er dersom man handler på en lørdag og varen går ut på dato mandag? Gjelder holdbarhetsgarantien da?

Nei, det gjør ikke det. Du får heller løpe tilbake mandag morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var student jobbet jeg på matbutikk. Vi solgte varene for halv pris samme dag som de gikk ut, og jeg tok alltid med meg utgåtte matvarer hjem. På mine fire studentår tror jeg jeg spiste biff minst en gang i uka, kjøpte aldri kjøttdeig og hadde alltid fryseren full av mat. Det er mer enn vi har nå ;)

jeg skulle gjerne ha gjort det da jeg jobbet på butikk! men vi hadde regler som sa at vi ikke fikk lov å ta med oss varer ut av butikken med mindre vi hadde kvitering... ofte kunne sentervaktene stå utenfor døren og sjekke veskene våres i det vi gikk og se om vi hadde betalt... men vi og satt ned varer til halv pris to dager før de gikk ut... og det meste av kjøttet brukte vi i ferskvareavdelingen hvis det var en dag igjen til det gikk ut... eller vi stekte det og frøs det og brukte det i pytt i panne eller noe...

jeg har ofte sett på datoen på kiwien over gaten her, men har kke funnet noe som har gått ut på dato enda... hadde jeg gjort det hadde jeg garantert tatt det med meg=)

fortsett sånn som du gjør, du har inspirert meg nå, skal se ekstra godt på datoene neste gang jeg er på butikken;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg synes du er konstruktiv. Du har trang økonomi, og tenker smart for å få endene til å møtes. Du benytter deg av en rettighet du har, ifølge enkelte matbutikker. Det hadde vært dumt å IKKE benyttet seg av denne muligheten, når man først har det knepent økonomisk. Og husk at folk flest har nok med seg selv, det er ingen som tenker en tanke om hvorfor du spør om å få utgåtte varer gratis. Om betjeninga i det hele tatt tenker noe om dette, så går det nok ut på å huske hva de har fått beskjed om at er lov/ikke lov mtp. gratisvarer og datostempling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_ola_*

Orningen er egentlig genial. Butikken får kundene til å rydde hyllene for utgåtte varer. De slipper å fylle opp søppla eller kildesortere. Så bare det sparer de timeverk på. Og så blir ikke mat som er fult spiselig kastet. Noen varer (storfekjøtt) er faktisk best ved utgått.

Jeg jobbet på coop en gang. I begynnelsen tok jeg alltid med meg masse brød, kjøtt, meierivarer og annet som var gått ut påå dato. Men så lagde coop regler om at ingen fikk ta noe som var gått ut på data, idiotisk. Kaster mye mat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...