Gå til innhold

Dagene går..

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kinna, er du bare etter å provosere eller? Klart jeg vet hvordan ting fungere har hatt au pair i mange år. De fleste vi har hatt er fattige jenter fra Filippinen som vi hjelper slik at de skal skaffe seg en bedre fremtid. De vasker nok mer enn hva jeg gjorde som au pair i USA, men de får absolutt kompensjon for det. Vi jobber for å skaffe de stødige fremtidige jobber og således er vi med på å brøfø en fam på 10 i hjemlandet. Og jeg får kvalitetstid samme med barna mine i tiden 1700-1900 fordi jeg ikke trenger å bruke tiden til andre ting. Så vi er alle fornøyde.

Hvis du blir provosert så får du si hva som provoserer, jeg bare svarte på et spørsmål som kom opp. For en au-pair skal ikke gjøre hovedrengjøring i huset - deres hovedoppgave er barnepass.

Det er faktisk ikke til å stikke under en stol at mange norske familier utnytter fattige jenter fra Filippine som billig hushjelp.

Siden du synes jeg er så provoserende så kan du jo lese om problemet her

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ja ja, kall det hva du vil. Vihar hvertfall en super jente fra Filippinenen som vasker hos oss og passer litt barn.

Har du hølrt sånn tull, fordi jeg ikke vasker huset mitt selv så har jeg for dårlig tid og for mye å gjøre. Ja kanskje det, for mye tid slik at jeg kan leke med barna mine og være tilstede for de når de er våkne. Du står å vasker opp etter middag, men jeg er på gulvet å leker med de. Hva er best?

Tror ikke du leste det jeg skrev i det hele tatt. Ja, den som ikke har tid til rengjøring av sitt eget hjem har for mye å gjøre etter min mening. Å ha en au pair SOM BYTTES UT HVERT ELLER ANNEN HVERT ÅR tror jeg skaper en uryddig situasjon for mange barn. De skal forholde seg til stadig nye unge jenter som ikke snakker norsk. Ikke bra, mener jeg. For poenget mitt er at dere er to voksne som prioriterer JOBBEN deres foran barna, ikke at tjeneren deres tar skittarbeidet for dere. INGEN har behov for au pair. Det er kun et spørsmål om å ha penger til det.

Når det gjelder den "voldsomt barmhjertige" gjerningen å ta ungjenter helt fra Filipinene til Norge for å være hushjelper her, slik at vi grunnrike nordmenn kan slippe å rydde av bordet etter middag... Ja, jeg vet ikke hva jeg skal si, nesten. Uansett så tror jeg mer på å hjelpe dem i sitt eget land så de slipper å dra helt hit. Og det er faktisk fullt mulig.

Jeg setter ting litt på spissen nå, jeg er klar over det. Men jeg blir opprørt over slike holdninger.

Skrevet

Ordet kvalitetstid er vel så belastet at jeg knapt trodde det var i bruk lenger - jeg oppfatter det som en kompensasjon for at man er mye borte - den korte tiden man har sammen med barna skal fylles med så mye kvalitet at det veier opp for kvantiten man ikke har.

Jeg mener fremdeles at man kan ha en fin tid med ungene fra 17 - 19 - selv om man ikke lager middag sammen.

Au pair har vi vurdert, men det er ikke aktuelt for oss. Det hadde sikkert vært hyggelig og lagd en lettere hverdag, men jeg synes ikke det er så vanskelig å prioritere tid med ungene i hverdagen. Det er klesvask, støvsuging, rydding og vasking som jeg føler jeg har for liten tid til. Men det er også jobber som må gjøres i et hjem, og jeg synes at hele familien skal gjøres ansvarlige for det. Men det er vel ikke til å stikke under en stol at jeg gjør det meste av det. :sjenert:

Jeg synes heller ikke noe særlig om at samfunnet utvikler seg slik at polakkene maler for oss, latvierene passer barna våre og filippinerne vasker for oss. Hver familie har sikkert mer enn gode nok grunner for å leie inn utenlandske folk, men summen av dette skaper en utvikling jeg ikke har så lyst til å være med på.

Skrevet
Jeg synes heller ikke noe særlig om at samfunnet utvikler seg slik at polakkene maler for oss, latvierene passer barna våre og filippinerne vasker for oss. Hver familie har sikkert mer enn gode nok grunner for å leie inn utenlandske folk, men summen av dette skaper en utvikling jeg ikke har så lyst til å være med på.

En utvikling hvor polakker og filippinerne og andre fattige får jobber? Huff og huff. Men på den annen side så kan det være greit for familien å ta tak i husarbeidet selv sånn at ungene har denne ballasten også.

Skrevet
En utvikling hvor polakker og filippinerne og andre fattige får jobber? Huff og huff.

Poenget hennes var vel mer at de i mange tilfeller ble utnyttet . Og det er på ingen måte greit.

Skrevet (endret)

Ingen skal utnyttes, det er vi enig i, og ingen er mer enig i en meg i at enhver bør hjelpes i sitt eget land. Men vi vet alle sammen at det ikke alltid er enkelt. Skulle ønske ingen trengte å reise fra landet sitt for å tjene penger i andre land. Men når de er nødt til å gjøre det så har de som kommer til oss det hvertfall mye bedre enn i Singapore eller Saudi.

Og hva et vel den som kommenterer at vi prioritere jobben fremfor husarbeid. For noe tøv. Jeg har kort vei til jobben jobber 37,5 time pr uke og lav lønn. Vi er overhode ikke rike, men det er prioritering. Vi reiser sammen på trening med barna på kvelde og ser det som en utflukt.

Når det gjelder det å bli introdusert for nye mennesker hvert annet år, vel det skaper nok en del utfordringere, men at noen tar skade av det tror jeg ikke. Våre barn er vandt til at vi snakker engelsk og norsk, de har aldri opplevd annet. Og selvfølgelig så rydder de etter seg og vi lærer de da ansvar.

Endret av fruenge
Skrevet

Jeg vil ha begge deler jeg, karrieren min, og kvalitetstid sammen med sønnen min :sjenert: Det går ikke, så derfor lever jeg med konstant dårlig samvittighet. Men jeg gjør det beste utav dagene, fra jeg henter han i barnehagen til han legger seg så har han min fulle, kjærlige oppmerksomhet. Noen ganger jobber jeg korte dager, og tar igjen jobben på kveldene når han har lagt seg. Og helgene er hellige!

I tillegg så har han en pappa som er verdens beste. Så tror ikke han har det så verst jeg, selv om foreldrene er i 100 % jobb begge to ;) Men, den dårlige samvittigheten er der likevel.

Skrevet
Hadde dere 6000 HVER å leve for etter regninger var betalt som studenter, så hadde dere det veldig godt mener nå jeg. Jeg har venner med barn som har langt mindre å rutte med i mnd, og det går så fint så.

Nei, 6000 hver som skulle gå til både hus og mat og andre utgifter. Hadde egentlig ingenting å bruke utenom til regninger og mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...