Gå til innhold

Kontaktlinser/tørre øyne

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Pip_*
Skrevet

Hei!

Jeg har en mislykket laseroperasjon bak meg, med det resultat at jeg har fått ekstremt tørre øyne, og må bruke kontaktlinser på det ene øyet.

(Øynene er så tørre at de må dryppes med saltvann en gang i halvtimen.)

Bruker dagslinser, men har fått høre at månedslinser er bedre til å holde på fuktighet? Og at selv en som ikke har tørre øyne vil kunne få tørre øyne av dagslinser.

Noen erfaringer? Bruker du månedslinser, og har tørre øyne?

Jeg bruker/har brukt så mye penger på operasjon, øyedråper, dagslinser, optiker osv. at jeg gjerne vil ha noen gode råd før jeg svir av enda mer penger.. :'(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også hatt en laseroperasjon (ikke mislykket, men ble litt nærsynt igjen etter 4 år), og har litt tørre øyne. Jeg har akkurat gått over fra månedslinser til ukeslinser (som skal brukes døgnet rundt), Acuvue Oasys. Jeg er veldig mye mer fornøyd med dem enn med månedslinsene, men det kommer jo fullstendig an på hvilken type det er snakk om.

Men hvis du har en saklig optiker skal jo h*n hjelpe deg å finne den typen som passer best for deg. Det er jo også kjempeviktig at den har riktig krumning, ikke gir deg avfallsstoffer på øyet osv. Med andre ord er det ingen garanti at linsene som fungerer for en person fungerer like bra for andre. Men den typen jeg bruker nå skal i hvert fall være laget for å være mest mulig fuktgivende, så for meg fungerer de strålende.

Skrevet

Forøvrig kan de også brukes bare på dagen i to uker i stedet. Det er kanskje bedre hvis man er veldig tørr, i tillegg til at det blir billigere. :)

Skrevet

Jeg bruker døgnlinser som månedslinser fordi de slipper gjennom mer oksygen til øyet. Har hatt litt tørre øyne pga. at jeg jobber foran dataskjermen hele dagen.

For øvrig hjelper ikke saltvann for tørre øyne, du bør bruke øyedråper beregnet for tørre øyne og teste flere typer for å finne en som passer deg.

Gjest Deception
Skrevet

Jeg slet med tørre øyne da jeg brukte Focus Dailies, men har byttet til Acuvue Oasys, som jeg bruker i 14 dager og tar av om natten, etter råd fra optikeren. Innimellom bruker jeg Acuvue Moist (tror jeg) som dagslinser, og disse er mye mer behagelige enn Dailies, men dessverre dobbelt så dyre. Ellers har jeg Systane øyendråper til bruk innimellom, og de kan anbefales for øyne som fort blir tørre. :)

Skrevet

For meg ble alt bedre da jeg gikk over fra dagslinser til månedslinser, dvs døgnlinser som står i en måned av gangen(jeg renser dem ved behov). Problemet med dagslinsene var at de var tynne og tørket veldig fort ut, og når de gjorde det, strammet de på øynene!

Man kan jo bare legge en dagslinse på benken og se hvor lang tid det går før den begynner å krympe, og hvor liten den er når den er tørr! Og da er den knusktørr og smuldrer når man tar i den! Jeg har forsøkt å gjøre det samme med døgnlinsene og selv om jeg lar dem ligge et døgn, er de fortsatt myke og ikke nevneverdig krympet.

• 3 år senere...
Skrevet

Jeg har også fått supertørre øyne, og øynene mine ble ikke det samme etter operasjon. Har nå fått henvisning til Ullevål av fastlegen, etter 2 reoperasjoner med Laser i Norge.

Mitt råd: Hold dere unna!

AnonymBruker
Skrevet

Dere som bruker døgnlinser: pass på så dere ikke får bakterier på øyet/linsen. Det er fort gjordt å få en alvorlig infeksjon!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...