Gjest Norges Kreative Fagskole Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Noen som har studert reklame og merkekommunikasjon? Hva syns du? Dere som har gått på skolen er det mye arbeid der? Er vel ikke så mye teoretisk? Kan jeg feks studere ved universitet samitidig som å studere på fagskolen?
Gjest Dianah Skrevet 28. januar 2009 #2 Skrevet 28. januar 2009 Hei. Jeg studerer på Høyskolen ved siden av NKF-studier. Vil ikke utdype for mye her, men ta gjerne kontakt på PM.
Marilyn0103 Skrevet 28. januar 2009 #3 Skrevet 28. januar 2009 (endret) Bestevenninna mi er ferdig til våren med to års skole på Reklame på NKF, og hun stortrives!! Er stort sett gruppearbeid, mappeinnlevering og klasseundervisning. Teori er det på alle studieretninger, og hun hadde en del økonomi og markedsføring det første semestret. De samarbeider en god del med fotolinjen, grafisk design og animasjon. Litt usikker på om du kan kombinere fag på universitetet samtidig som du går på NKF, da det er mye tid som tilbringes på skolen, (ofte skoledager fra kl 8 - 16), men venninna mi skal ta noen fag på universitetet til høsten (kunstvitenskap) for å ha litt mer å bidra med når hun skal søke seg jobb. Hun angrer ikke et sekund på at hun begynte der, og studiemiljøet er MYE bedre der enn på universitetet med 2948368735465 elever på samme fag, så go for it! (: Endret 28. januar 2009 av Marilyn0103
Gjest ts Skrevet 28. januar 2009 #4 Skrevet 28. januar 2009 Hei! Takk for veldig bra svar:D Kjekt at studiet er i sammarbeid med fotolinjen, grafisk design og animasjon:D Det likte jeg! Ellers så sier du at det er lange skole dager, vet du sånn ca hvor ofte pr uke? Er vant til universitet skolegang der det er forelesning sånn av og til...Hm jeg for se ann om jeg kan ta noe samtidig, blir endel jobbing menmen for sjå
Marilyn0103 Skrevet 28. januar 2009 #5 Skrevet 28. januar 2009 (endret) Hei! Takk for veldig bra svar:D Kjekt at studiet er i sammarbeid med fotolinjen, grafisk design og animasjon:D Det likte jeg! Ellers så sier du at det er lange skole dager, vet du sånn ca hvor ofte pr uke? Er vant til universitet skolegang der det er forelesning sånn av og til...Hm jeg for se ann om jeg kan ta noe samtidig, blir endel jobbing menmen for sjå Ikke no problem du Så vidt jeg vet, har de faste skoledager, med timeplaner. Som regel fra 8 - 14 eller 16, men det varierer veldig. Det som jeg misunner henne for, er at hun har et fast tidspunkt å stå opp til hver dag..så hun er heldig å ha normal døgnrytme i forhold til meg som har forelesninger 3 ganger i uka, klokken 12, 14 og 08....;P Du får sende en mail til den skolen du skal søke deg inn på, eller møt opp på skolen og høre om ikke du kan få en rådgivningstime! (: Jeg søkte fotografi på NKF, men kom dessverre ikke inn =/ Det har mye å si hvor bra motivasjonssøknad man skriver, og da er det viktig at du virkelig "selger" deg selv! Ønsker deg masse lykke til! ;-) Endret 28. januar 2009 av Marilyn0103
mari Skrevet 29. januar 2009 #6 Skrevet 29. januar 2009 Nå er det noen år siden jeg gikk det, på grafisk design. Men vi hadde i hvertfall skole fra ca 8-16 + sikkert 3 timer jobbing hver kveld med å gjøre arbeider ferdig. Var bare morsomt, for du blir ikke så full i hodet av å tegne som man blit av tørt pensum Jeg går nå på BI, og har forelesninger 15 t i uken, og bruker ikke i nærheten like mye tid på studiet som det jeg gjorde der, bare fordi man har ikke sjans til å jobbe 11 timer med å lese pensum, men å tegne gikk uten problemer (mitt største problem var å bli kreativ, men det lærte jeg etterhvert!)
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2009 #7 Skrevet 31. januar 2009 Jeg ville forhørt med med eventuelle arbeidsgivere etter endt utdanning for å høre hva de synes om studieprogrammet og skolen. NKF er nok et fint sprangbrett til videre utdanning, men ingen jeg kjenner som har gått der på diverse linjer har fått jobb relatert til faget sitt desverre.
Gjest ts Skrevet 1. februar 2009 #8 Skrevet 1. februar 2009 Takk for gode svar:) Jeg tenkte jeg ville gjerne studere noe kreativt med min utdanning innen markedsføring, så derfor passer jo egentlig NKF´s reklame og merkekommunikasjon:) Det er litt kjekt å vite de midler for overtalelse og påvirkning, noe nettopp reklame er. Det jeg lurer på er den største forskjellen mellom grafisk design og reklame og merkekommunikasjon studiet, om noen vet?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2009 #9 Skrevet 19. februar 2009 Godt å høre at det kreves litt der nå, jeg gikk Reklame da det het MI, for et bortkastet halvår... Halvparten av lærerne var dårlige til å lære bort og det krevdes veldig lite. Jeg jobbet nesten ingenting med skolen utenom timene og fikk ganske gode karakterer.
Gjest mari_ili Skrevet 19. februar 2009 #10 Skrevet 19. februar 2009 Jeg ville forhørt med med eventuelle arbeidsgivere etter endt utdanning for å høre hva de synes om studieprogrammet og skolen. NKF er nok et fint sprangbrett til videre utdanning, men ingen jeg kjenner som har gått der på diverse linjer har fått jobb relatert til faget sitt desverre. Nesten alle som gikk i min klasse på grafisk fikkseg relevant arbeid. Jeg ble tilbudt jobb gjennom en lærer, og vet at flere andre også fikk det. Mange konkurerte mot Westerdal studenter, og i de fleste tilfellene var det NKF studenter som fikk jobben.
Gjest B Skrevet 20. april 2009 #11 Skrevet 20. april 2009 Jeg har kommet inn på journalistikk på nkf Oslo. jeg har 2 uker å svare på, og jeg er skikkelig usikker. altså jo jeg vil jo egentlig dette veldig mye, men vet også at det er en såkalt usikker utdanning og vanskelig å få jobb etterpå osv... noen som har noe erfaring eller annet å tilføye? Hjelp!
MissStiles Skrevet 21. april 2009 #12 Skrevet 21. april 2009 Jeg har kommet inn på journalistikk på nkf Oslo. jeg har 2 uker å svare på, og jeg er skikkelig usikker. altså jo jeg vil jo egentlig dette veldig mye, men vet også at det er en såkalt usikker utdanning og vanskelig å få jobb etterpå osv... noen som har noe erfaring eller annet å tilføye? Hjelp! Hva med å ta kontakt med skolen? De har sikkert en student eller veileder du kan snakke med der. Da får du mening og råd fra en som vet mer om studiet og hvordan det kan se ut med jobb etter endt utdannelse.
Butterflies Skrevet 21. april 2009 #13 Skrevet 21. april 2009 Går ikke der selv, men jeg har to venninner som har gjort det. Samboeren min gikk et halvt semester, men slutta fordi han syntes at det ble en repitisjon av vgs. De har innført obligatorisk fravær, og de jobber masse i grupper. Lite teori. Synes rett og slett at det virker litt useriøst, ut fra det jeg har sett og hørt. Vurderte å studere design der, men etter å ha sett og hørt om opplegget, nei takk!
Butterflies Skrevet 21. april 2009 #14 Skrevet 21. april 2009 Jeg har kommet inn på journalistikk på nkf Oslo. jeg har 2 uker å svare på, og jeg er skikkelig usikker. altså jo jeg vil jo egentlig dette veldig mye, men vet også at det er en såkalt usikker utdanning og vanskelig å få jobb etterpå osv... noen som har noe erfaring eller annet å tilføye? Hjelp! Mine venninner, med gode karakterer fra NKF får stadig påpekt på jobbintervjuer at "det er jo en privatskole." Liten tvil om at offentlig utdanning teller mer. Søker du i eksempelvis Bodø er ikke opptakskravene så høye. Så hvis du er redd for å ikke få jobb, ville jeg ikke ha gått for NKF. Masse studielån og det mest usikre tilbudet om du vil ha fast jobb tidlig.
Gjest Gjest_anna_* Skrevet 21. april 2009 #15 Skrevet 21. april 2009 Jeg søkte på NKF for en del år tilbake, kom inn (selvfølgelig, alle gjør jo det), men takket nei, da jeg synes Westerdals og KHIO var mer attraktivt med sitt gode rykte. Har hørt at det er vanskelig å få jobb etter NKF, siden ikke de beste går der. I mange av de yrkene man "utdanner" seg til der, trenger man å være BEST for å få jobb. For meg virker NKF ganske useriøs da de slipper inn alle, og mener at kreativitet kan læres (jeg tror ikke kreativitet kan læres, teknikk kan læres, men de gode idéene kan ingen lære deg.) Uansett, tenk dere om. Det koster mye penger, og det er ikke sikkert studielånet blir nedbetalt med en gang. Mest sannssynlig må man ta mye mer skolegang etterpå, NKF fører ikke til bachelor-grad, men som andre sier: det er et fint springbrett for å komme inn på de gode skolene. Det NKF irriterer meg mest med er at de sender meg reklame om studiene sine hele tiden! Skulle tro de ikke kunne markedsføringsloven!
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2009 #16 Skrevet 22. april 2009 Jeg har kommet inn på journalistikk på nkf Oslo. jeg har 2 uker å svare på, og jeg er skikkelig usikker. altså jo jeg vil jo egentlig dette veldig mye, men vet også at det er en såkalt usikker utdanning og vanskelig å få jobb etterpå osv... noen som har noe erfaring eller annet å tilføye? Hjelp! Jeg begynte journalistikk på nkf i trondheim. Det er det dummeste valget jeg har tatt. Skolene skiller seg kanskje fra hverandre, men mn magefølesesier at dette er noe du bør holde deg unna. Useriøse, uproffe og upedagogiske lærere som ikke har noen kunnskaper om å jobbe med klasser. Ingen som vet om lærerene selv har utdanning engnag, de kan like gjærne ha jobbet som frilanser for en lokalavis for å få jobb der, og kvaliteten på utdanningen derfra blir heller ikke høyt ansett hos de fleste arbeidgivere
Gjest Dianah Skrevet 22. april 2009 #17 Skrevet 22. april 2009 (endret) Hei! Er selv journaliststudent og frilanser hyppig for flere av de største mediene. Personlig angrer jeg sterkt på at jeg begynte ved Norges Kreative Fagskole. Når jeg tenker etter, angrer jeg faktisk på at jeg i det hele tatt begynte å studere journalistikk. Som så mange andre, så jeg for meg at journalistutdanning var den enkleste veien til journalistyrket. Etter nærmere to år som student, har jeg begynt å revurdere denne oppfatning av flere grunner. 1. Tilbakemeldingene jeg har fått fra en god del journalister og redaktører, tyder på at journalistutdanningen har så stor "status" fordi man får opplæring i basisfag som presseetikk og offentlig forvaltning. Jeg så derfor for meg at dette var noe som jeg burde ha. Nå registrerer jeg imidlertid at flere og flere velger andre former for utdanning (eksempelvis juss, økonomi og statsvitenskap) og bygger på med kurs i presseetikk og offentlig forvaltning i etterkant. Ønsker man å søke seg inn i noen av de mer seriøse mediene som Aftenposten og Dagens Næringsliv (som jeg har planer om), forlanger de ofte at man har annen faglig balast i tillegg. Jeg vil derfor anbefale alle som ikke har gode nok karakterer til å komme inn på offentlig journalistutdanning, til å tenke alternativt. Jeg er knappe 21 år gammel, men livnærer meg allerede som godt som frilansjournalist for flere store medier ved siden av studiene. Slik jeg ser det, handler det ikke om HVILKEN utdanning man har, men om man har TEFT for yrket. I bunn og grunn er det sakene man leverer som avgjør om arbeidsgiver vil ansette en. Derfor, mitt gullråd nummer én til alle gryende journalister; skaff dere relevant arbeidserfaring. Kan man vise til frilansing ved siden av studier, er det MEGET POSITIVT. 2. Norges Kreative Fagskole har lenge hatt et "rufsete" rykte innad i bransjen. I alle fall er det det som påstås. Personlig fører jeg kun Norges Kreative Fagskole opp på min CV når jeg søker jobber (av den grunn at jeg tar en annen høgskoleutdanning som privatist og ikke har fått endelig vitnemål fra den ennå). Jeg har ikke per dags dato fått spørsmål om hvorfor jeg valgte å studere der. Det jeg imidlertid har blitt spurt om, er om jeg vurderer videre utdanning. Av mine venner som er utdannet ved NKF og ved ulike høgskoler, har jeg inntrykk av at de fleste som har blitt uteksaminert fra NKF studerer videre. De fleste som er ferdige med høgskoleutdanning, får seg som regel jobb relativt raskt. Sånn sett er jeg enig med de som beskriver NKF som et greit springbrett til videre utdanning. Men hadde jeg valgt igjen, hadde jeg begynt på økonomistudier eller juss ved Universitetet, og lest journalistikk via NKI ved siden av. Greit at man får veiledning ved NKF, men personlig synes ikke jeg at den er så veldig mye å skryte av. 3. Jeg vil imidlertid påpeke at det er svært sjelden at vi har skoledager fra 08.-00-16.00. Jeg tror faktisk at det kun skjer 2-3 dager i måneden. Det gjør at skoledagene lett blir oppstykkede. Ofte begynner vi med undervisning i 12-14-tida, og det ødelegger ofte dagen. I tillegg er skolen veldig flink til å gi sen beskjed når forelesninger blir forflyttet. Det gjør det vanskelig å planlegge arbeidsøkter. Timeplanen forandres dessuten hver sjette- åttende hver uke. Som nevnt er det også obligatorisk fravær, så bare det begrenser mulighetene til å jobbe ved siden av en del. Alt går om man vil, men jeg har måttet gi avkall på noe undervisning for å få den praksisen jeg ønsker! 4. Jeg får, som en annen nevnte, litt videregående-følelse av å studere ved NKF. Skolen skal utdanne JOURNALISTER, men personlig synes jeg at de bedriver ANSVARSFRASKRIVING på høyeste nivå. Altså, er man over 19 år gammel, og velger å betale 60.000 kroner for en utdanning, bør man klare å passe på fraværet sitt selv. Å innføre fravær er en fantastisk måte for ansvarsfraskriving. Ikke det beste kanskje, om man skal bli journalist? Slik jeg ser det, er noe av det viktigste ved å være journalist, å strukturere dagene godt! At man i tillegg arbeider mye i grupper (svært, svært mye) og har lærere som gir mange, men korte og lite informative tilbakemeldinger før eksamen, gjør ikke opplegget særlig bedre i mine øyne. Skolen reklamerer jo for "konstruktive tilbakemeldinger og individuell og gruppeveiledning", men disse veiledningene er ikke spesielt mye å skryte av. Min opplevelse er at hovedlærer blir tvunget til å spørre studentene om hvordan de trives ved skolen, også diskuterer man et eller annet i ett kvarter. Hovedlærer har ikke noen som helst struktur på denne samtalen. Disse småtilbakemeldingene vi får på arbeidet som til slutt skal utgjøre en eksamensmappe er så å si ikke-eksisterende. Mange forsvarer seg med at vi jo er 60 studenter - en latterlig dårlig forklaring i mine øyne. Da jeg undertegnet kontrakten, ble jeg på forhånd forespeilet grundig veiledning. I tillegg til små klasser (som heller ikke er tilfelle, de fikk så høy oversøkning at de presset inn flere enn planlagt) var det en av få grunner til at jeg valgte å gi skolen en sjanse. 5. Jeg reagerer litt på valget av undervisningspersonal. Mange skryter Carl Erik Grimstad opp i skyene, men å ansette en mann som er så omtalt som hovedlærer i et så viktig fag som presseetikk, blir bare feil i mine øyne. Kort oppsummert: Hvis jeg ikke hadde hatt karakterer til å komme inn på en høgskoleutdanning, hadde jeg heller valgt BI eller en utdanning på Universitetet. På den måten får en kompetanse innenfor flere felter, noe som er viktig å ha som journalist. Jeg tror slikt teller mer enn to praktiske år ved NKF. Edit: Spesifiserte noen opplysninger. Endret 24. april 2009 av Dianah
Gjest Grafica Skrevet 23. april 2009 #18 Skrevet 23. april 2009 Jeg har hørt om veldig får fornøyde NKF-studenter. Begynte selv på en linje på NKF for noen år siden, og makan til ræl. Jeg valgte å ikke fortsette. NKF har ikke noe videre godt rykte innenfor kretsene som grafisk design, foto, interiør og de andre kreative linjene (uten illustrasjon, riktignok). Hvorfor? Fordi de som er virkelig gode, greier å komme inn på Westerdals, Noroff, Fotofagskolen, Bilder, og (om de er ekstremt flinke) KHIO. Jeg ville IKKE anbefalt NKF, for å si det slik... Har til dags dato ikke hørt om en eneste student som har gått en kreativ linje der, som har fått relevant jobb rett etter studieslutt (får å sammenligne med Noroff, som er den mest like skolen, hvor alle jeg har pratet med som har fullført grafisk design har fått relevant jobb kort tid etter studiefullføring).
Colargol Skrevet 23. april 2009 #19 Skrevet 23. april 2009 Norges Kreative Fagskole har lenge hatt et "rufsete" rykte innad i bransjen. I alle fall er det det som påstås. Har også det inntrykket, NKF har like frynste rykte som NISS når det kommer til arbeidslivet! Kjenner til flere som har brent seg her. Å betale store summer for å få noe som ikke er verdt så mye mer en papiret det er skrevet på i enkelte tilfeller, er kanskje ikke det smarteste valget man tar! Tviler ikke på at man lærer noe, men både kvaliteten på undervisningen og mulighetene for jobb er drastisk større med en høgskole/universitetsutdannelse. Gjennom eget studie får vi også høre endel om andre studier og skoler innenfor de forskjellige fagene som angår oss, og våre veiledere fraråder oss disse skolene. Det samme hører vi fra bransjen "vår". Om det er små klasser, og et tettere samarbeid med veiledere og forelesere du ønsker, så ville jeg heller ha valgt en vanlig høgskole. Det er mange veier til samme mål, som Dianah nevner!
Gjest B Skrevet 23. april 2009 #20 Skrevet 23. april 2009 Takk for svar Jeg er da en av disse som ikke har høyt nok snitt til å komme inn på journalistikk på høyskolen, så var derfor jeg tenkte på nkf istedenfor. Jeg elsker å skrive, men jeg vil ikke være naiv og vet at det er mye konkuranse om å få jobb etc, og for min dle er jeg fryktelig usikker på om jeg vil risikere å sitte med et stort studielån og ingen jobb etterpå. har også søkt på høyskolen på en helt annen type utdanning, bare fryktelig irriterende at samordna opptak gir svar 20. JUli, noe som føles veeeldig lenge til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå