Gjest Gjest_muttern_* Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Hei på dere Nå har det seg sånn att vi satt her og diskuterte min datters konformasjon her om dagen. Hun skal selvfølgelig få som sin eldre søster; relativt stort selskap med familie og venner, god mat og ellers en fin dag der hun står i sentrum.... Det var i allefall min og samboers tanke. Vi diskuterer dette nå, fordi vi må begynne å legge av penger. Vi var på en herlig utenlandsferie før jul. Min datter er helt sjuk etter å reise igjen, men som vi sa till henne, reise blir det, men det blir lenge till, for du skal konfirmeres først og fremst! - Men jeg vil mye heller ha en reise sammen med familien, enn et stort selskap og pengegave fra dere! Var svaret jeg fikk. Jeg ble en smule perpleks, og spurte om hun ikke syntes det ville bli litt stusselig på den måten. - Mamma, hvis du fikk velge, ville du heller ha en dag i et festlokale, eller en uke i Egypt..... Dette svaret ga meg noe å tenke på. Hun har ikke bestemt seg ang dette enda, for jeg har sagt att hun har god tid. Hun skal ikke konfirmeres før i 2010. Men hvis hun holder fast i ønsket sitt, har jeg og samboer bestemt oss for å si ja till det. Dette har jeg diskutert med ett par venninner, og jeg fikk negative reaksjoner... Jeg ble litt overrasket. HVis det er dette min datter virkelig ønsker seg, så hvorfor er det så uhørt å gi henne det? Hva synes dere?
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #2 Skrevet 27. januar 2009 Så lenge hun ikke forventer å få gaver fra resten av slekt og familie, støtter jeg forslaget hennes helt. Eventuelt kan hun jo holde et normalt selskap med mange gjester og ønske seg penger. Pengene hun da eventuelt får, kan hun jo bruke på en språkreise for eksempel.
Leanne Skrevet 27. januar 2009 #3 Skrevet 27. januar 2009 hvis det er det hun ønsker seg - så hvorfor ikke... Men ville holdt et konfirmasjons selskap i tillegg - hjemme med de nærmeste, servere f.eks en enkel gryte og noen kaker...
Gjest Gjest_Helene_* Skrevet 27. januar 2009 #4 Skrevet 27. januar 2009 Er festen deres gave til konfirmanten? Er ikke det litt spesielt? Jeg kommer overhodet ikke fra en rik familie og heller ikke mine venner, men vi fikk da en ordentlig gave fra foreldrene våre? Jeg mener ikke være ekkel, men dette synes jeg rett og slett var rart. Kan ikke ferien være gave fra dere da? I tillegg til festen?
Gjest Gjest_Muttern_* Skrevet 27. januar 2009 #5 Skrevet 27. januar 2009 Så lenge hun ikke forventer å få gaver fra resten av slekt og familie, støtter jeg forslaget hennes helt. Eventuelt kan hun jo holde et normalt selskap med mange gjester og ønske seg penger. Pengene hun da eventuelt får, kan hun jo bruke på en språkreise for eksempel. Det er nok helst en reise til varmere strøk som hun ønsker seg, sammen med mor, far og søsken. Hun vet att hun ikke vil få like mange gaver fra tjukke slekta + venner hvis hun velger bort stort selskap. (Noe vil det nok komme, fra besteforeldre mm). Tanken var att vi i stedenfor stort selskap bare ber de aller nærmeste på kaffe og hjemmebakt i all enkelhet, hvis hun velger reise.
Gjest Gjest_Muttern_* Skrevet 27. januar 2009 #6 Skrevet 27. januar 2009 Er festen deres gave til konfirmanten? Er ikke det litt spesielt? Jeg kommer overhodet ikke fra en rik familie og heller ikke mine venner, men vi fikk da en ordentlig gave fra foreldrene våre? Jeg mener ikke være ekkel, men dette synes jeg rett og slett var rart. Kan ikke ferien være gave fra dere da? I tillegg til festen? Nei, altså, hennes eldre søster fikk stor, dyr og fin fest + en pengegave fra oss (etter ønske). Det samme har vi tenkt for neste datter. Hvis hun nå velger en reise, så vil hun få en krympet feiring, som innebærer att vi bare ber de aller aller nærmeste til en hyggelig samvær hjemme hos oss. Gave fra oss får hun, men det kan ikke bli samme størrelse på den som søsteren fikk. Dette er hun klar over. Som sagt, hun har god tid til å tenke over dette. Jo, ferien blir da en gave fra oss, men stor fest i tillegg blir alt for mye. Vi har sagt til henne at vi kommer til å reise igjen, men penger til det må vi spare sammen etter at konfirmasjonen er gjennomført, så det blri lenge til... Det var i denne diskusjonen hun heller ville ha reise.
Gjest Gjest_Muttern_* Skrevet 27. januar 2009 #7 Skrevet 27. januar 2009 Nei, altså, hennes eldre søster fikk stor, dyr og fin fest + en pengegave fra oss (etter ønske). Det samme har vi tenkt for neste datter. Hvis hun nå velger en reise, så vil hun få en krympet feiring, som innebærer att vi bare ber de aller aller nærmeste til en hyggelig samvær hjemme hos oss. Gave fra oss får hun, men det kan ikke bli samme størrelse på den som søsteren fikk. Dette er hun klar over. Som sagt, hun har god tid til å tenke over dette. Jo, ferien blir da en gave fra oss, men stor fest i tillegg blir alt for mye. Vi har sagt til henne at vi kommer til å reise igjen, men penger til det må vi spare sammen etter at konfirmasjonen er gjennomført, så det blri lenge til... Det var i denne diskusjonen hun heller ville ha reise. altså.....en mindre gave på selve dagen (penger, smykke....jeg vet ikke enda) + reise som hovedgave
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #8 Skrevet 27. januar 2009 Men skal søsken være med på denne reisen eventuelt? I såfall er det jo skikkelig teit at konfirmanten får reisen som konfirmasjonsgave, mens de andre blir betalt for og vil se på det som en normal ferie (i tillegg til at de fikk dyre/bedre gaver på konfirmasjonen sin).
Jade Skrevet 27. januar 2009 #9 Skrevet 27. januar 2009 Festen synes jeg er litt for familiens skyld, ikke bare for ungdommens skyld; "beklager, du er ikke invitert, for xxx ville heller ha egypt-tur". Spør du en tenåring, vil de i mange tilfelle velge en egypttur enn å ha gamletante på besøk. Gamletante sender gjerne gaven i posten hun, selv om hun ikke er invitert. Men nå vet jeg ikke hvilke store fester det er snakk om her (ala MTV sweet 16?). Vi hadde søsken, tanter, foreldre og søskenbarn hjemme til hjemmelaget middag og kaker.
Gjest Gjest_Muttern_* Skrevet 27. januar 2009 #10 Skrevet 27. januar 2009 Men skal søsken være med på denne reisen eventuelt? I såfall er det jo skikkelig teit at konfirmanten får reisen som konfirmasjonsgave, mens de andre blir betalt for og vil se på det som en normal ferie (i tillegg til at de fikk dyre/bedre gaver på konfirmasjonen sin). Jeg kan bare svare som min datter argumenterte: For henne vil det være en kjempeflott gave å få reise sammen med mor far og søsken
Gjest Gjest_Muttern_* Skrevet 27. januar 2009 #11 Skrevet 27. januar 2009 Festen synes jeg er litt for familiens skyld, ikke bare for ungdommens skyld; "beklager, du er ikke invitert, for xxx ville heller ha egypt-tur". Spør du en tenåring, vil de i mange tilfelle velge en egypttur enn å ha gamletante på besøk. Gamletante sender gjerne gaven i posten hun, selv om hun ikke er invitert. Men nå vet jeg ikke hvilke store fester det er snakk om her (ala MTV sweet 16?). Vi hadde søsken, tanter, foreldre og søskenbarn hjemme til hjemmelaget middag og kaker. Stor og fin fest for oss, innebæarer ca 50 personer, maten kommer ferdiglaget....+ alt annet som tilkommer ett sånt selskap. Leie av lokale mm mm.... Jeg forstår argumentet ditt om familien og gamletante, absolutt. Noen gammeltante el. har vi ikke, to av besteforeldrene er døde. Et krympet selskap vil innebære oss 5 i familien + 5-10 personer fra den nærmeste familien
Gjest Wind Skrevet 27. januar 2009 #12 Skrevet 27. januar 2009 (endret) Syntes det var et fint ønske som viser at hun vet det finnes andre ting i livet enn å få masse penger til konfirmasjonen osv. Så lenge hun ønsker det, så ser jeg ikke problemet? En liten sammenkomst går det jo uansett an å ha, som du sier. Har selv aldri likt meg i store selskap osv., og tenker kanskje at slike ting er mer for foreldrene og de voksne, framfor de litt yngre. Men det er nå slik jeg er. Hun får jo en opplevelse med familien istedenfor stort selskap og en god del penger, og ja, familien får det samme som henne, men er det liksom et problem? :S Det går jo uansett an å la henne få styre ferien litt. Ønsker om hvor hun vil, hva hun vil dere skal gjøre, osv. Endret 27. januar 2009 av Wind
lulle Skrevet 27. januar 2009 #13 Skrevet 27. januar 2009 Jeg syns datteren din virker reflektert og voksen. At hun heller vil være en uke i egypt sammen med familien sin var utrolig koselig. Litt til sammenlikning ønsket datteren min seg en tur bare for meg og henne , da hun ble 13. Vi reiste til London og hadde det helt strålenede. Skjønner jo at det er annerledes med en komfirmasjon. Men ser veldig verdien i at ungene har lyst å tilbringe tid i ro og fred sammen med familien. Evt kan hun jo som en annen sa her, ønske seg penger, og så tar dere en tur i etterkant.
Gjest Reka Skrevet 27. januar 2009 #14 Skrevet 27. januar 2009 Jeg synes det var en skikkelig fin ide jeg
Pialill Skrevet 27. januar 2009 #15 Skrevet 27. januar 2009 hvis dette er noe datteren din ønsker seg så sier jeg go for it! så lenge hun er sikker så er det ingenting i veien med at hun får familieferie i gave=) jeg ønsket meg penger til konfirmasjonen min som jeg brukte til å studere et år i statene da jeg var 16. ikke det samme, men du kan kanskje foreslå at hun ønsker seg penger og at hun kan reise på språkreise til sommeren til egypt, bali, malta, england eller nesten hvor hun måtte ønske. og for en som liker å reise burde vel det være topp=)
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #16 Skrevet 27. januar 2009 Jeg skjønner tankegangen. Her er det sønnen som skal konfirmeres våren 2011 som ønsker seg reise til Barcelone i gave. Dette ønsket har han hatt i over ett år nå, og vi har vel så godt som bestemt at det blir vår gave til ham. En tur alene med en av foreldrene. Men han vil få et vanlig selskap i tillegg
Gjest Gjest_Muttern_* Skrevet 27. januar 2009 #17 Skrevet 27. januar 2009 Hei igjen og takk for alle tilbakemeldinger :-) Litt blandede reaksjoner, men det hade jeg ventet. Jeg reagerte blandet selv med en gang. Litt om min familie: Har snakket med min mor (altså jentas mormor) om dette. hun ble helt i fyr og flamme over dette og syntes det var en strålende ide. Min far (bor ikke sammen med min mor) kjenner jeg så godt at jeg vet han blir glad om han slipper et stort selskap. Farmor og farfar til barna mine er begge døde. Mormor og morfar kommer selvfølgelig, så blir det nok tanter og onkler (De har voksene barn som ikke bor hjemme). Det finnes ellers ingen mennsker som kan tenkes å bli såret over at det ikke blir noen stor fest som forrige gang, det er jeg sikker på. Min datter er flink til å argumentere for seg, det skal hun ha, og hun kommer med saklige argumenter. Hun vet hva hun vil, for å si det sånn. Litt av en tenker og filosof, som står litt utenfor de store massene i skolegården. Ikke mobbet, alene, eller utenfor, men...ja, sin egen herre liksom. Hun har allerede planlagt å reise til New Zealand når hun blir stor nok og har spart penger :-) Jeg tenker at konformasjonen er HENNES dag, og så sant hun ikke kommer med et helt horribelt ønske, så vil jeg gjøre det jeg kan for at hun skal få sitt ønske oppfylt. Jeg argumenterte med att hun kanskje heller ville ha penger så hun kunne ta førerkort da hun blir 18... - mamma, det er 5 år til. Jeg har tenkt å jobbe selv for å tjene penger til det...sånn som du gjorde (Der fikk jeg den) For å si det sånn, hun glemmer aldri det øyeblikket hun stod ute i Sahara og så på stjernene.....eller da hun fikk en "sup" av det salte vannet i rødehavet....
Megana Skrevet 28. januar 2009 #18 Skrevet 28. januar 2009 Dette er din datters dag, at hun ønsker en reise med familien fremfor en "stor" festdag synes jeg høres ut som en kjempefin ide. Hun kunne jo lett ønsket seg penger som hun kunne spart til hun er gammel nok til å reise selv, men ønsker istedenfor en tur med familien. (En liten fest for de nærmeste blir det jo uansett) Kjør på
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #19 Skrevet 28. januar 2009 Jeg synes dette høres ut som en kjempegod ide. Marker selve konfirmasjonsdagen med en enkel feiring hjemme med de aller nærmeste, og gi henne f.eks. et smykke slik at hun har et minne fra dagen som hun kan ta vare på. Det trenger ikke være så dyrt. At en familieferie står høyere på ønskelisten til tenåringen enn penger ser jeg på som en svært reflektert og flott avgjørelse. Det er nok av jenter på den alderen som synes familieferier er såå kjedelig, så at hun faktisk ønsker dette er jo flott. Ut fra hva du har skrevet antar jeg at det ikke er så ofte at dere tar dere råd til slike turer? Da er det jo enda bedre, virkelig et minne for livet både for henne og for dere. Siden eldstemann er allerede er konfirmert og hun her også er i konfirmasjonsalder så er det nok uansett begrenset hvor mange år fremover det vil være aktuelt å reise på familieturer på denne måten. Slikte muligheter er verd å ta vare på, virkelig minner for livet! (som du sikkert skjønner. Jeg er stor fan av å gi bort opplevelser i gave. Og familieferiene vi var på står for meg som noen av de flotteste minnene jeg har fra barndommen. Da var det bare oss i familien, ingen venner/jobb/hverdagslige sysler som stjal oppmerksomhet, og vi hadde virkelig tid til å nyte feriemålet, og hverandre)
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 28. januar 2009 #20 Skrevet 28. januar 2009 Hei, TS: Du har en reflektert og god datter. Hadde jeg vært deg ville jeg blitt utrolig stolt over ønsket hennes. Hun vil tydeligvis tilbringe mer tid sammen med dere, og det er jo flott. Gratulerer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå