Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen utdanninger der jeg kan få god bruk for mattekunnskapene mine? Har 3mx, men ikke fysikk. Ikke noe innen undervisning.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Hva slags"...(ikke "hvilken") :)

Du kan jo satse på:

- Mattelærer i kommunal sektor

- Ingeniør i kommunal sektor

Kjempebra og spennende yrker med mange muligheter!

Skrevet

Ikke noe innen undervisning. Og fysikk er ikke noe for meg, dermed er heller ikke ingeniør det.

Gjest antigartner
Skrevet
"Hva slags"...(ikke "hvilken") :)

Du kan jo satse på:

- Mattelærer i kommunal sektor

- Ingeniør i kommunal sektor

Kjempebra og spennende yrker med mange muligheter!

Hvorfor akkurat i kommunal sektor?

Siden du ikke ønsker undervisning og heller ikke fysikk, hva med økonomistudier, rene matematikkstudier, statistikkstudier e.l?

Du kan også bli aktuar. Det er en "forsikringsmatematiker".

http://uhu.uib.no/2002/matematikk_i_praksis/aktuar/

Skrevet

Du kan studere IT og jobbe som programmerer :)

Skrevet

Studier som økonomi, ingeniør (heeelt sikker på at du ikke liker fysikk?), samfunnsøkonomi (vanskeligere matematisk enn øk.ad), matematisk finans, statistikk og rene matematikkstudier. Rene mattestudier vil hvertfall åpne ganske mange dører for deg... :)

Finnes mye å velge i hvertfall:)

Skrevet

Jeg var også god i matte på skolen, men valgte ikke fordypning på vgs. Jeg har tatt økonomisk utdanning, øk/adm. Men hvis jeg skulle valgt på nytt ville jeg valgt enten:

-samfunnsøkonomi, mye bruk av modeller og matematikk (derivasjon er jo mantraet her!). Typisk er jobber innen det offentlige, men kan også få andre stillinger.

-finans, veldig spennende og veldig komplisert. Veldig gøy å kunne se sammenhenger, men veldig mye forblir jo uforklart da. Og man trenger ikke jobbe som aksjemegler for å jobbe med finans. Arbeidsmarkedet er imidlertid ikke på topp for de innen finans...

-aktuar som noen nevnte her. Og pensjoner blir jo ikke mindre aktuelt nå når eldrebølgen nærmer seg. Dette er kompliserte beregninger og du blir absolutt sett på som en fagperson med høy kompetanse.

-Ev annen utdanning innen statistikk?

men alt dette er matte brukt som et verktøy som ikke gir absolutte svar. Og det er slik på høyere nivå at matte går bort fra å kun være et fag med to streker under svaret til å bli et verktøy for å gjøre beregninger som kan uderbygge en sannsynlig påstand.

Skrevet

Takk for svar! Men jeg skjønner ikke helt hva man "blir" av dette. Noen som feks kan fortelle nærmere hvilke firma man kan jobbe i med en matematisk utdanning? Og hva går yrkene ut på. Hvordan blir matte brukt her?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...