grafenberg Skrevet 27. januar 2009 #1 Skrevet 27. januar 2009 Hei alle! : ) For ca et halvt år siden fikk jeg diagnosen psoriasis... Jeg fikk 2 kremer som heter Diavonex og Daivobet. men de har ikke hatt særlig effekt. Jeg gjør akkurat som det står på pakningsvedlegget. Noen som har tips? Og nei, jeg har flyskrekk, så det blir ingen sydentur på meg
Gjest Gjest_magda_* Skrevet 10. februar 2009 #3 Skrevet 10. februar 2009 Hei alle! : ) For ca et halvt år siden fikk jeg diagnosen psoriasis... Jeg fikk 2 kremer som heter Diavonex og Daivobet. men de har ikke hatt særlig effekt. Jeg gjør akkurat som det står på pakningsvedlegget. Noen som har tips? Og nei, jeg har flyskrekk, så det blir ingen sydentur på meg Jeg har også psoriasis-og flyskrekk. Jeg vil anbefale deg å prøve lysbehandling. Man står inne i et slags solarium der man blir bestrålet med UVB stråler i noen få minutter. UVB stråler gjør deg ikke brun, men det er effektivt mot psoriasis.
Maripari Skrevet 11. februar 2009 #4 Skrevet 11. februar 2009 Moren min tok lysbehandling for psoriasis, og det funket bedre enn noe annet hun har prøvd. Ellers har jeg hørt at bergamott er godt mot psoriasis.
Reveal Skrevet 11. februar 2009 #5 Skrevet 11. februar 2009 Som mange årig psoriatiker har jeg gjort mine erfaringer. Aller først; Hva slags type pso har du? Lettere å komme med tips når en vet hvilken type det dreier seg om. Selv har jeg utpreget (40-70%) guttat (dråpeformet)- og det er et styr å behandle med salver/kremer. Skulle smøre kun syk hud er ikke lett- når hele kroppen er dekt av femtiørings-flekker. Aller første råd- sørg for å ha så myk hud som mulig- bruk skjellbehandling (reseptfrie fete kremer- som gjør at skjellene løsner lettere. Har du for mye skjelldannelse vil dette hindre medisinene i å trekke seg inn. Kombinasjonsbehandling med respetmidler og lysbehandling kan være suksessfullt. For min del har ikke lysbehandling (etter strengt sjema) ikke særlig stor effekt. Ser dere snakker om "sydentur". Gjør oppmerksom på at kriteriene er strenge- og at en skal ha utpreget pso, for å få innvilget dette. En slik behandlingsreise likestilles som en innleggelse på hudavdeling på sykehus. Riktig kosthold kan være en mulighet. Middelhavskost, vitaminer og omega 3+6 skal ha god effekt på mange. Alkohol- spes rødvin harr for mange en negativ effekt. Å bade i enten saltvann eller oljebad (bla Rikshostpitalets Badeolje- 90%parafin) er også verdt et forsøk. Og jeg gjentar igjen- det viktigste er å holde huden myk og fuktig. Det er en av de mest tidkrevende tingene med pso- men også veldig viktig. Både for å unngå skjelling, men også for å lindre kløe/sprukken hud etc. Og tro meg; om psoriatiker vil du garantert få servert bøttevis med kjærringråd om hva du kan smøre deg meg (frister urin??). Husk da på at sykdommen starter lenge før den når overhuden. Det er en feil i t-celledelingen som gjør at kroppen overprodusere hudceller. En annen ting i forhold til reklame som sier at "Kari ble kvitt sin psoriasis" o.li. For de aller aller fleste psoriatikere oppfører sykdommen seg i perioder. Kan komme med etpar eksempler: Fra jeg hadde mitt første store utbrudd til neste gikk det 7 år. Og til neste igjen 2 år. Men etter det har jeg hatt ubrudd mer eller mindre konstant. Min mor derimot hadde et utbrudd for 15 år siden- og ikke hatt noe siden. Psoriasis er en veldig individuell sykdom- så det som kan funke bra på meg- kan være resultatløst på deg. Men felles for oss alle er rådet; SMØRE SMØRE SMØRE!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå