Gå til innhold

Spire! Hvor er du?

^^Belle^^

Anbefalte innlegg

Nå må jeg visst være opplærende her. :opplyser:

Viktig når det gjelder helsespøsmål:

- ikke anta ting. Sjekk.

- finn informasjon selv. Fra ordentlige kilder, det vil si noen med medisinsk bakgrunn.

- sjekk flere kilder. Hvis du finner noe du synes høres rart ut og det står bare ett sted, så ville jeg vært litt skeptisk.

Uansett! Gjorde jobben for deg søta! :)

Her og her og her.

Grunnen til at gravide frarådes fra å fly er ikke fordi det er farlig for fosteret, men i tilfelle det skulle skje noe. I første trimester er mange dårligst og det er størst sjanse for spontanabort. Og på slutten av svangerskapet... ja, da risikerer man jo at ungen vil ut ;)

Også er det et par ekstra belastninger på helsa når man er gravid, som man må tenke over. For eksempel har gravide høyere risiko for blodpropp, så det må man være ekstra forsiktig med. støttestrømper og passe på å bevege seg endel og sånt.

Ooogså er det selvfølgelig endel sykdommer og tilstander som gjør at man ikke bør fly. Bl.a. hvis man har mer enn én liten huleboer! Men det får du vel vite før turen?

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at det tar litt tid før det synker inn når dere har ventet så lenge! :)

Jeg har hørt at det ikke er noe farlig å fly når man er gravid, eneste er at de fleste flyselskaper nekter det etter 6. måned eller noe pga faren for å føde i luften. Men nå er jo ikke jeg noen lege, så sikkert bedre å snakke med en som er utdannet innen feltet ;) Skjønner du er engstelig for at noe skal skje siden dere har strevet så lenge for dette, men tror det er ufarlig :) Kjenner flere som har flydd både i 1. og 2. trimester. Cypress var jo i USA i begynnelsen av sitt svangerskap, så du kan jo høre med henne :) Jeg tror jeg ville tatt sjansen på at det gikk bra, men hør med legen din hvis du er usikker :)

Ja, det er det jeg finner ut av de fleste steder når jeg sjekker det. At det ikke er noe problem altså. Men det som er, er at det er ekstra risiko forbundet med IVF. Æh, blir helt sprø av dette. Nei, jeg får ringe i morgen og høre med dem. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det jeg finner ut av de fleste steder når jeg sjekker det. At det ikke er noe problem altså. Men det som er, er at det er ekstra risiko forbundet med IVF. Æh, blir helt sprø av dette. Nei, jeg får ringe i morgen og høre med dem. :jepp:

Hmm, man hører visst mye forskjellig ;)lommelegen nevner de ikke IVF som en ekstrarisiko, bare tidligere spontanaborter, flerlingesvangerskap og kroniske sykdommer. Men det lureste er nok å ta en telefon til legen din ja :) Så er du helt sikker :)

Pingting: Vet ikke om det var meg du siktet til når man aldri skal anta noe om helse, men selv om jeg skrev "tror jeg ville tatt sjansen", så mente jeg altså at Belle burde sjekke det med legen :) Men kan sikkert være til hjelp å høre med noen som har tatt flyturen selv og, hvilke råd de evt har å komme med osv, hvis hun etter å ha snakket med legen finner ut at hun synes det er trygt å dra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pingting: Vet ikke om det var meg du siktet til når man aldri skal anta noe om helse

Nei nei nei! Det var helt genrelt ment og ikke siktet til noen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner forresten ei til som er gravid som har reist til tre (!) forskjellige land etter at hun fant ut om graviditeten. Om du vil kan jeg spørre ut henne litt og? Om hva som er farlig eller gode tips eller... hvasomhelst. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg visst være opplærende her. :opplyser:

Viktig når det gjelder helsespøsmål:

- ikke anta ting. Sjekk.

- finn informasjon selv. Fra ordentlige kilder, det vil si noen med medisinsk bakgrunn.

- sjekk flere kilder. Hvis du finner noe du synes høres rart ut og det står bare ett sted, så ville jeg vært litt skeptisk.

Uansett! Gjorde jobben for deg søta! :)

Her og her og her.

Grunnen til at gravide frarådes fra å fly er ikke fordi det er farlig for fosteret, men i tilfelle det skulle skje noe. I første trimester er mange dårligst og det er størst sjanse for spontanabort. Og på slutten av svangerskapet... ja, da risikerer man jo at ungen vil ut ;)

Også er det et par ekstra belastninger på helsa når man er gravid, som man må tenke over. For eksempel har gravide høyere risiko for blodpropp, så det må man være ekstra forsiktig med. støttestrømper og passe på å bevege seg endel og sånt.

Ooogså er det selvfølgelig endel sykdommer og tilstander som gjør at man ikke bør fly. Bl.a. hvis man har mer enn én liten huleboer! Men det får du vel vite før turen?

:fnise: Du har helt rett. Det er bare det at jeg vil ha svar NÅ, ikke i morgen, tidligst klokken 9. :lol:

Jeg har forstått det sånn at det er selve flyturen som gjør at sjansen for spontanabort er større, men da har jeg misforstått. :sjenert:

Jeg skal til kontroll 4 dager før vi reiser. Dersom det er flere der inne og/eller legen fraråder å reise, er det da nok tid til å avbestille turen? *spør egentlig seg selv, men Pingting er vanligvis frøken Orakel som kan alt... * :ler:

Jeg reiser jo mye med fly i forbindelse med jobben også jeg. Annenhver uke ca. ...nei, nå stresser jeg meg for mye opp her. Jeg ringer legen i morgen og nok med det. :Nikke:

Takk for hjelpen uansett. Kom jo ikke på å google på engelsk midt oppe i frustrasjonen min. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei nei nei! Det var helt genrelt ment og ikke siktet til noen! :)

:) Bare så jeg hadde formulert meg litt på en måte som kanskje kunne misforstås :)

Belle: Kjenner meg igjen i det der å ville vite ting NÅ! Hehe ;) Jeg går jo og venter på svar på et vikariat nå, skulle egentlig få vite det i dag, men da jeg ringte måtte de ha litt mer tid til å avgjøre det ... :sjenert: Har du motstått fristelsen å begynne å se på babytøy og utstyr de siste dagene da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belle: Kjenner meg igjen i det der å ville vite ting NÅ! Hehe ;) Jeg går jo og venter på svar på et vikariat nå, skulle egentlig få vite det i dag, men da jeg ringte måtte de ha litt mer tid til å avgjøre det ... :sjenert: Har du motstått fristelsen å begynne å se på babytøy og utstyr de siste dagene da? ;)

:fnise: Godt det ikke bare er meg som er ivrig.

Åh, så spennende. Krysser fingrene for deg. :jepp:

Hihi, jeg har faktisk det. Men jeg har vært og snust litt på babybroderier da. Og bøker. Men jeg føler jeg jinxer det dersom jeg kjøper sånne ting så tidlig. Tør ikke å kaste meg ut i det. Har veldig lyst på dette. :rødme: Og denne og denne. De to sistnevnte har faktisk ligget i handlekurven min i hele dag uten at jeg har turt å trykke på ''kjøp''. :flau:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtedamen. :klemmer:

Spør legen, så får du et svar fra en som kjenner til din situasjon. Er jo viktig det og! :jepp:

Fire dager før ja. Hjelpes! Æh, aner ikke. Beklager. ;) Kommer vel an på flyselskapet, er ikke noen standard på sånt tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at gravide frarådes fra å fly er ikke fordi det er farlig for fosteret, men i tilfelle det skulle skje noe. I første trimester er mange dårligst og det er størst sjanse for spontanabort.

Det er nettopp det!! Spontanabortrisikoen er høyere i første tri, derfor anbefales det ikke å reise...Hvis ikke spontanabort regnes som farlig for fosteret, så veit ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp det!! Spontanabortrisikoen er høyere i første tri, derfor anbefales det ikke å reise...Hvis ikke spontanabort regnes som farlig for fosteret, så veit ikke jeg.

Ææææsj, jeg uttrykte meg dritklønete. :fnise:

Det jeg prøvde å si var: flyinga gjør ikke sjansen for spontanabort større! men det er verre om noe sånt skulle skje på et fly, for man er jo langt unna leger og sykehus og sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtedamen. :klemmer:

Spør legen, så får du et svar fra en som kjenner til din situasjon. Er jo viktig det og! :jepp:

Fire dager før ja. Hjelpes! Æh, aner ikke. Beklager. ;) Kommer vel an på flyselskapet, er ikke noen standard på sånt tror jeg.

Ja, det er det jeg tenker. Han kjenner jo historien vår veldig godt. :jepp:

Huff, kjenner jeg stresser litt nå. Plutselig slo tanken ned at jeg må kjøre hjem på fredag. Og kjøre til jobb hver bidige gang. (Det tar jo litt tid fra vestlandet til østlandet liksom) Og at jeg må prøve å få time til kontroll midt i jobbuken min sånn at jeg kan få tid til å avbestille USA-turen. Som da innebærer at jeg må kjøre hjem for kun et par dager. Og kjøre tilbake igjen. :hoho: (som dere kanskje har skjønt, så er jeg det fødte engstelsesmennesket i tillegg til å være veeeeldig pessimistisk... :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åh men Belle! Du skal ikke begynne å ta imot endel tips fra trådstarter i denne tråden da? :ler:

Kjære vene, jeg ble dritprovosert først, men det MÅ da være en tulletråd. Fortell meg at det er en tulletråd, vær så snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh men Belle! Du skal ikke begynne å ta imot endel tips fra trådstarter i denne tråden da? :ler:

Kjære vene, jeg ble dritprovosert først, men det MÅ da være en tulletråd. Fortell meg at det er en tulletråd, vær så snill.

:skratte: Det er det verste. *humre* Jeg tør vel driste meg til å si at det er en tulletråd? Jeg håper da ihvertfall det. Ute i naturen i Egypt? *riste på hodet*

Jeg tenker jo forresten også at de umulig kan ha barnets eget beste i tankene, med tanke på komplikasjoner og sånn? Nei, takke meg til så unaturlig som mulig dersom smertestillende = unaturlig. :fnise:

Endret av ^^Belle^^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HERREGUD!! Hva er det jeg leser??? ER DU ENDELIG BLITT GRAVID??? =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D

:bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig: :bolledeig:

=D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D =D

Jeg ble så kjempeskuffa forrige PP da jeg fikk mensen 20 dager over tida, at jeg har nesten ikke vært på KG i det hele tatt. og SE for en gladnyhet da jeg endelig tok turen innom her igjen!!

Jeg er SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ glad på dine vegne!!! Hurra Hurra Hurra Hurra Hurra Hurra Hurra Hurra Hurra Hurra Hurra Hurra Hurra!!! =D =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ææææsj, jeg uttrykte meg dritklønete. :fnise:

Det jeg prøvde å si var: flyinga gjør ikke sjansen for spontanabort større! men det er verre om noe sånt skulle skje på et fly, for man er jo langt unna leger og sykehus og sånt!

Ja, absolutt!!! :jepp::ler: Jeg måtte bare.....;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, absolutt!!! :jepp::ler: Jeg måtte bare.....;)

:blink: Mener du at folk kverulerer på nett!?

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...