Gå til innhold

Naturlig fødsel

Naturlig Mor

56 stemmer

1. 1. Er du for naturlig fødsel?

• Ja
      33
    • Nei
      19
    • Vet ikke
      4

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Jeg er gravid med mitt første barn og har termin den 15. desember. Jeg er en stor tilhenger av naturlig fødsel og lurte på om noen her har erfaringer med det? Jeg er litt usikker på hvilken metode som fungerer best, så litt tilbakemeldinger hadde vært veldig fint!

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva betegner du som naturlig fødsel da?

Uten smertelindring?

Med noen smertelindringer ect?

Selv skulle jeg prøve å føde uten noe som helst, så godt det var mulig. Men da jeg stod i det ga jeg en lang F i hva jeg egentlig skulle. Her ble det prøvd både badekar, akupunktur, lystgass og til slutt epidural (fikk drypp, noe som gjorde at jeg konstant hadde rier, og fødselen varte i over 24timer, så jeg ble så sliten at jeg nesten sovna under pressriene. Ikke rakk epiduralen å fungere da den ble satt 20 min før pressriene).

Noen får en lett fødsel, andre får lange, vanskelige ect.

Og man reagerer veldig forskjellig på smerter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, for en erfaring du har med epidural, wahaj.. hørtes bare kjipt ut!

Men ja, mye som kan defineres som naturlig, så hva tenker TS på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Interessant å høre erfaringer :)

Ikke for å virke frekk, men jeg synes det virker litt risikabelt å bruke epidural og sånt. Har det gått bra med barnet ditt i ettertid?

Jeg var kanskje litt utydelig i stad: Vi hadde i utgangspunktet tenkt til å ikke ha noen hjelpemidler i det hele tatt.

Det høres kanskje litt uforsvarlig ut, men samboeren min og jeg har lest opp om dette, og det virker som det vil være best for barnet å føde ute i naturen :)

Vi skal selvsagt ikke gjøre dette på vinteren i Norge, men tenkte å dra til et sydligere strøk med varm temperatur :) Kanskje Egypt eller Australia?

Så det jeg egentlig lurer på: Er det noen her født HELT naturlig før ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å tror at det som ikke er naturlig fødsel er barn tatt med keisersnitt.

Og jeg ønsker så langt det lar seg gjøre å unngå keisersnitt - og dermed føde naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal selvsagt ikke gjøre dette på vinteren i Norge, men tenkte å dra til et sydligere strøk med varm temperatur :) Kanskje Egypt eller Australia?

Hvor lang ferie har du da tenkt å være på? Flyselskaper har ganske strenge regler på hvor langt man kan være med graviditeten med tanke på å ut å fly...

Og ikke minst - jeg ville sjekket med det aktuelle landets lover og regler med tanke på om du faktisk får med deg barnet hjem igjen etter fødselen.

Vet at bla. USA er meget strenge på dette. Er barnet født i USA er det amerikansk statsborger og da hjelper det ikke at du er norsk mor og fikk barnet på ferie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil tro det er mer skadelig for en baby å bli født ute i naturen enn inne på et sykehus/fødestue/føderike/abc.

Skal far leke jordmor da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt vanskelig for å ta seriøst noen som tror det beste er å føde ute i naturen...

Men for å svare på fødsel uten smertestillende: Jeg ser ikke poenget med det, med mindre man kjenner at man ikke trenger det. Sist fikk jeg lystgass, og det hjalp veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst - jeg ville sjekket med det aktuelle landets lover og regler med tanke på om du faktisk får med deg barnet hjem igjen etter fødselen.

Vet at bla. USA er meget strenge på dette. Er barnet født i USA er det amerikansk statsborger og da hjelper det ikke at du er norsk mor og fikk barnet på ferie...

For noe tull og vrøvl!!

Jeg vet da mange som har født under opphold i utlandet, inkl. USA, og ingen av de har da hatt problemer med å få barnet med seg hjem! Barn med norske foreldre får norsk statsborgerskap, noen får I TILLEGG statsborgerskap i det landet de er født i, men ikke alle. Det er ingen land som hindrer foreldrene å ta barnet med seg hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Interessant å høre erfaringer :)

Ikke for å virke frekk, men jeg synes det virker litt risikabelt å bruke epidural og sånt. Har det gått bra med barnet ditt i ettertid?

Jeg var kanskje litt utydelig i stad: Vi hadde i utgangspunktet tenkt til å ikke ha noen hjelpemidler i det hele tatt.

Det høres kanskje litt uforsvarlig ut, men samboeren min og jeg har lest opp om dette, og det virker som det vil være best for barnet å føde ute i naturen :)

Så det jeg egentlig lurer på: Er det noen her født HELT naturlig før ?

Epidural går jo ikke utover barnet. Ikke var det risikabelt heller, klarte fint å bevege meg osv. Eneste er at jeg kjenner det litt i ryggen ennå, når jeg strekker meg. Men overhodet ikke noe annet.

Syns forøvrig det blir litt dumt å planlegge i minste detalj åssen ting skal fungere, da du aldri har født før.

Jeg vil tro at det beste er at du føder på et sykehus der man har oversikt og hjelp hvis noe går galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Eg hadde også berre lystgass under begeg fødslane, og opplevde det som naturlege fødslar. Det er mogeleg at eg hadde klart meg utan og, men der og då tok eg det eg fekk for å lindre smertene. Du blir satt ut, og endrar nesten psyke, når du har det så vondt som ein fødsel kan vere.

Å føde i Egypt eller i Australia ser eg på som ein spøk. Du må i tilfelle fly til Australia minst åtte veker før termin, så det kan bli dyrt. Og skal du vere der åleine, og så vente på mannen din som kjem med fly når terminen nærmar seg? Neppe.

Heimefødsel blir ikkje tilrådd for førstegangsfødande. Eg ville ikkje teke sjansen på å føde langt unna eit sjukehus med legar og utstyr uansett om du får med deg ei jordmor heim.

(Er det andre enn meg som får litt troll-følelse her?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg har opplevd en fødsel er min overbevisning følgende: Det er veldig, veldig dumt å ta drastiske valg om fødsel når man er førstegangsfødende og ikke aner hva man går til. Det vil si - jeg ville aldri anbefale noen å velge å føde på steder eller måter der man har forpliktet seg til ikke å få smertelindring, for eksempel. Jeg ønsket også å klare meg uten smertelindring lengst mulig, men fy fader, så glad jeg er for at jeg var på en vanlig fødestue og kunne få epidural da smertene viste seg å bli uutholdelige!

(Jeg får vel også en følelse av at dette er tull.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir deg min fulle støtte i en helt naturlig fødsel. Jeg fødte min nå 2 år gamle datter på Ekebergsletta i Oslo, riktignok om sommeren, men alt gikk bra og hun er frisk som en fisk :). Mannen min og min beste venninne var de eneste tilstedeværende, og selv om det var en smertefull opplevelse, føler jeg at det har bidratt til et enda bedre mor-datter forhold.

Det å reise til Australia eller Egypt for å gjennomføre fødselen kan kanskje bli problematisk, og virker litt lite gjennomtenkt. Jeg foreslår at du gjennomfører fødselen i Norge, til tross for at det er vinter, eller at du legger reisen til et land der du ikke nødvendigvis trenger å benytte deg av fly. Mennesker er, i likhet med elg, bjørn, rev, ulv osv. pattedyr, og det ligger i deres natur å føde i naturen uten hjelpemidler. Det er ingen ting som tilsier at dette ikke er gjennomførbart! Jeg regner med at ingen av dere har sett en elg føde på sykehus, eller benytte seg av epidural eller jordmor!?

Sørg for å i det minste tenne et bål, ta med masse pledd og skinnfeller til å pakke seg inn i og ligge på, og ta generelle forhåndsregler. Så regner jeg med at du skal klare å gjennomføre dette. Jeg har aldri gjennomført en naturlig fødsel i naturen om vinteren, og er derfor ingen ekspert på det området. Men det er ganske usympatisk at noen av dere stempler dette som en spøk, bare på grunn av litt uvitenhet.

Lykke til med den naturlige fødselen :)

- Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noe tull og vrøvl!!

Jeg vet da mange som har født under opphold i utlandet, inkl. USA, og ingen av de har da hatt problemer med å få barnet med seg hjem! Barn med norske foreldre får norsk statsborgerskap, noen får I TILLEGG statsborgerskap i det landet de er født i, men ikke alle. Det er ingen land som hindrer foreldrene å ta barnet med seg hjem.

jeg har hørt annerledes...

De fikk vel og merke med seg barnet hjem - men ikke uten å fylle ut div skjema...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute i naturen er ikke min beskrivelse av en naturlig fødsel, jeg tror tilogmed huleboerene fødte under tak... Men jeg kan jo fortelle om mine fødsler:

Jeg hadde en vanlig sykehusfødsel med nummer en, brukte lystgass da jeg ikke klarte å fokusere på pust mer. En helt grei fødsel, men det var mye styr på sykehuset som gjorde fødselen til en opplevelse jeg ikke ville gå gjennom igjen, derfor så ønsker jeg ikke å føde på sykehus igjen (...joda, hvis jeg MÅ så gjør jeg selvsagt det, men så lenge jeg kan velge så velger jeg å la være).

Med nummer to så valgte jeg å føde på Føderiket, som er en jordmorbasert fødestue i Oslo, den er tilknyttet Rikshospitalet, men ligger ikke på sykehuset. Under fødsel så dempes lyset, man tenner stearinlys og atmosfæren er rolig.

Jeg gikk på lamazekurs i forkant av fødselen for å lære mer om bruk av pust. Under fødselen så brukte jeg akupunktur, bevegelse (satt mye på treningsball og vippet med bekkenet, stod, danset osv), varme omslag, badekar og selvsagt pust. Jeg fødte i badekaret, og hadde rett og slett en fantastisk opplevelse. Jeg håper jeg får føde på Føderiket igjen, hvis ikke så blir det hjemmefødsel for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hørt annerledes...

De fikk vel og merke med seg barnet hjem - men ikke uten å fylle ut div skjema...

Jobber man og bor i utlandet er det noe helt annet, med tanke på fødsel andre steder enn i Norge, enn om man drar dit på ferie og tilfeldigvis føder under ferien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå som jeg har opplevd en fødsel er min overbevisning følgende: Det er veldig, veldig dumt å ta drastiske valg om fødsel når man er førstegangsfødende og ikke aner hva man går til. Det vil si - jeg ville aldri anbefale noen å velge å føde på steder eller måter der man har forpliktet seg til ikke å få smertelindring, for eksempel. Jeg ønsket også å klare meg uten smertelindring lengst mulig, men fy fader, så glad jeg er for at jeg var på en vanlig fødestue og kunne få epidural da smertene viste seg å bli uutholdelige!

(Jeg får vel også en følelse av at dette er tull.)

samme her. Min, første fødsel varte over 24 timer, og jeg er VELDIG glad jeg fikk epidural.

OG NEI, TS, DET GÅR IKKE UTOVER BARNET Å BRUKE EPIDURAL. HVOR HAR DU FÅTT DET FRA?? DOKUMENTASJON, ELLER begynner jeg å tro dette er tulletråd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Jeg gir deg min fulle støtte i en helt naturlig fødsel. Jeg fødte min nå 2 år gamle datter på Ekebergsletta i Oslo, riktignok om sommeren, men alt gikk bra og hun er frisk som en fisk :). Mannen min og min beste venninne var de eneste tilstedeværende, og selv om det var en smertefull opplevelse, føler jeg at det har bidratt til et enda bedre mor-datter forhold.

Lykke til med den naturlige fødselen :)

- Lise

You've got to be kidding... Hadde du mange tilskodarar? Dro du dit når veane byrja? Betre mor-datter-forhold? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unskyld meg ts,men jeg kjenner jeg blir litt provosert nå.Hvor naturlig skal du ha det da? Hvor naturlig er det å dra fra Norge til et varmt land langt unna.Huleboerne gjorde vel ikke det,eller? :klaske:

I gamledager var det som oftest jørdmødre eller "kloke koner" som ble tilkalt når en fødsel var på gang.Du kan føde naturlig hjemme,om jordmor/lege synes det er forsvarlig.Ikke bestandig de lar førstegangsfødende får "lov" til dette.Ei veninne av meg fødte hjemme,og det var visst en fantastisk opplevelse.

Hadde jeg ikke vært på sykehus ved fødsel, hadde jeg antagligvis ikke overlevd,det var veldig dramatisk og kritisk for barnet og meg,og måtte bla. ha blodoverføring.

Tenk på at barsel og barnedødligheten var betydlig større før i tiden.

Uansett,lykke til med fødselen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags forskjell gjør det om man føder naturlig eller blir "dopa" ned av smertestillende? Blir det, som noen over sa, bedre mor-baby forhold?

Synes det virker litt tullete... det er da ikke slik at epiduralen skader babyen.

Kan tenke meg at det er helt jævlig å føde naturlig. Så en fødevideo på youtube, og satan! De som føder naturlig må jommen meg takle smerte på høyt nivå. For hun dama hadde sikkert både epidural og masse annet i systemet for å lindre smertene.

Du presser et menneske ut gjennom skjeden - tenk, folkens!

http://www.youtube.com/watch?v=HkUx5gcP54Y

Enjoy ^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...