Gå til innhold

Oppskrift på kokoskonfekt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skulle gjerne hatt oppskrift på kokoskonfekt (som jeg kaller det.) Det er en sjokoladeball dekket med kokos, og det er mange som bruker havregryn i deigen i tillegg.

Noen som har noen anelse på hva dette heter og har en oppskrift til meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fant denne på Det søte liv:

Sjokoladekuler

"Sjokoladekuler" er tradisjonelt og veldig populært "julegodis". "Sjokoladekulene", som også av og til kalles for "Sjokoladeboller", inneholder havre, kaffe, kakao og rulles i kokos. De er kjempegode, veldig enkle å lage, holdbare og skal ikke stekes. Oppskriften gir 35 stk.

Ingredienser:

3 dl havregryn (små, lettkokte)

1 dl sukker

2 ts vaniljesukker

2 ss kakao

100 g smør

2 ss sterk kaffe

Pynt:

100 g kokos

Fremgangsmåte:

Ha de tørre ingrediensene i en bakebolle og bland godt. Smelt smør og bland med kaffe. Ha dette i havreblandingen og rør alt sammen. La blandingen stå og svelle i kjøleskapet i 15-30 min.

Ha kokos i en flat suppebolle eller liknende. Form små kuler av deigen med hendene (se tips) og rull dem forsiktig i kokosen.

Sett "Sjokoladekulene" på et brett og sett brettet i kjøleskapet til kulene har stivnet. Når kulene er stive kan du ha dem i en kakeboks eller en liten plastikpose. Oppbevares i kjøleskapet!

Tips:

Når du skal forme kulene med hendene kan det være lurt å fukte hendene med vann jevnlig for at havregrynsmassen ikke skal klistre seg for mye til fingrene.

Skrevet

Å, tusen takk! :hoppe: Det var akkurat det jeg var på utkikk etter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...