Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #21 Skrevet 27. januar 2009 linnea er et hestenavn for meg, så ville aldri ha kalt dattera mi for det. Lukas har jeg ingen formeninger om, men ikke noe favorittnavn Og jeg forbinder Lukas med hest (hesten til Emil i Lønneberget)..
Gjest Gjest_Tryllepiken_* Skrevet 27. januar 2009 #22 Skrevet 27. januar 2009 Synes Linnea er vakkert, Lukas også
kipa81 Skrevet 27. januar 2009 #23 Skrevet 27. januar 2009 Vi kalte gutten vår for Lukas for 3 1/2 år siden. Da kjente vi ingen som het det, og trodde det var et mer uvanlig navn. Nå ser jeg det i avisen hele tiden!! Helt siden jeg var liten har jeg hatt lyst til å kalle barnet mitt for Lukas hvis jeg fikk gutt. Mamma og jeg fant nylig en skolestil fra barneskolen der jeg hadde skrevet om en gutt som het Lukas. Det er bra at vi alle liker forskjellige navn, ellers hadde det blitt kjedelig!
Pinkie Skrevet 27. januar 2009 #24 Skrevet 27. januar 2009 Synes begge navnene var fine jeg. Men de er ikke blant de jeg trodde lå på navnetoppen. Så lenge jeg synes navnene er fine kunne jeg brukt dem selv, om de ligger på navnetoppen eller ikke.
Vera Vinge Skrevet 27. januar 2009 #25 Skrevet 27. januar 2009 Når jeg får barn, vil jeg bevisst styre unna navnetoppen på det tidspunktet barnet blir født. Fordi jeg vil unngå at barnet blir hetende Lukas F eller Markus med K for eksempel. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg vil velge et uvanlig navn, men gjerne et som er litt uvanlig i den generasjonen. Det fins mange fine navn som virker veldig vanlige for oss, men som barnet kan bli alene om blant sine jevnaldrende. Jeg har selv et navn som er veldig uvanlig i min generasjon, og det har stort sett vært positivt, kanskje spesielt etter at jeg ble eldre. Lukas og Linnea er dessuten navn jeg aldri ville valgt selv, selv om jeg syns Linnea er helt ok. Men de blir litt for søte for min smak. Jeg syns for øvrig at Lukas er langt finere enn Lucas.
Gjest skorpio Skrevet 27. januar 2009 #26 Skrevet 27. januar 2009 (endret) Jeg liker veldig godt Lukas, Isak og Noah. Men jeg skulle ønske at ikke alle kom fra bibelen! Hvis det skulle skje at jeg hadde fått barn og kalt de det, synes jeg det hadde blitt litt spesielt. Greit hvis man er kristen, men jeg er er vel det man kaller agnostiker.. Endret 27. januar 2009 av skorpio
Gjest Gjest Skrevet 27. januar 2009 #27 Skrevet 27. januar 2009 Synes ikke hverken Lukas eller Linnea er noe særlig fine navn, så jeg ville aldri valgt dem. Synes Linnea er for "svakt", og så liker jeg ikke bibelske navn som Lukas. Høres vel snart ut som om hele skoleklassen består av en gjeng prester Har gitt ungen min et navn i en helt annen kategori, liker norske navn. Smaken er som baken Min(e) har også solide, norske navn. Du skal se at ungene våre heter det samme, Imli:)
Gjest Emera Skrevet 27. januar 2009 #28 Skrevet 27. januar 2009 Jeg liker veldig godt Lukas, Isak og Noah. Men jeg skulle ønske at ikke alle kom fra bibelen! Hvis det skulle skje at jeg hadde fått barn og kalt de det, synes jeg det hadde blitt litt spesielt. Greit hvis man er kristen, men jeg er er vel det man kaller agnostiker.. Kom fra bibelen? De er ganske enkelt hebraiske navn, vanlige på den tiden. Har ingenting med kristendom å gjøre i seg selv. Men de har jo hebraisk betydning, og noen av dem innbefatter Gud, ja. Kristin, Kristian, Kristoffer osv derimot, er navn med kristen betydning.
rangi Skrevet 27. januar 2009 #29 Skrevet 27. januar 2009 Lukas, Isak og Noah er eksempler på bibelske navn.
Gjest skorpio Skrevet 27. januar 2009 #30 Skrevet 27. januar 2009 Lukas, Isak og Noah er eksempler på bibelske navn. Nettopp. Takk!
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #31 Skrevet 28. januar 2009 Datteren min heter Linnéa (apostrofen er ikke for å være fancy, men for å vise hvor trykket skal være, der vi bodde før ville man lagt trykket på n, greit også i utlandet). Aner ikke hvorfor navnet plutselig har blitt så populært. Nesten litt irriterende, for jeg ville egentlig ha et navn som ikke var for spesielt, men som heller ikke "alle" het. Da jeg valgte navn visste jeg bare om en som het det, men da vi var i avisen etter fødselen var det 4 på siden, enten nyfødt eller storesøster, som het det samme, dog med hvertfall 3 ulike stavemåter. Har alltid vært interessert i vitenskap, så jeg tok navnet etter blomsten og Carl von Linné. Hun har en stor personlighet, så synes egentlig det er greit med et litt søtt navn, hun har dessuten et navn til.
Gjest Emera Skrevet 28. januar 2009 #32 Skrevet 28. januar 2009 Lukas, Isak og Noah er eksempler på bibelske navn. Tull og tøys. Dette er hebraiske navn som var vanlige på den tiden disse boksidene ble skrevet, og folk het det enten de er nevnt i boka eller ikke. Det er bare noen som har valgt å kalle navnene "bibelske," med dette er egentlig irrelevant. Dog, hver sin oppfatning.
Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2009 #33 Skrevet 28. januar 2009 Tull og tøys. Dette er hebraiske navn som var vanlige på den tiden disse boksidene ble skrevet, og folk het det enten de er nevnt i boka eller ikke. Det er bare noen som har valgt å kalle navnene "bibelske," med dette er egentlig irrelevant. Dog, hver sin oppfatning. Navnene er populære i dag på grunn av bibelen, og det er fra bibelen folk flest kjenner dem. Slikt sett er det helt på sin plass å kalle dem bibelske.
Tryllepiken Skrevet 29. januar 2009 #34 Skrevet 29. januar 2009 Vi tenker bla. På Ella, Tobias, Elise og Jonathan til våre kommende tvillinger. Det at de er populære betyr jo bare at mange synes de er så nydelige at de vil kalle sitt barn det.. Vi bryr oss ikke om navn er populære eller ikke så lenge VI liker det!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå