Gå til innhold

Oppskrift på pesto


¤Alvilde¤

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen gode oppskrifter på pesto( både grønn og rød) å dele? Prøvde meg på en idag, uten særlig hell..

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ingen oppskrift du kan følge, men jeg kan fortelle deg at ingrediensene er basilikum, parmesanost og pinjekjerner (finhakket) samt olivenolje. Antar at det er mest basilikum, en del pinjekjerner og litt parmesan. Bruk olivenolje til å få riktig konsistens.

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og masse hvitløk! Det blir også best hvis du rister pinjekjernene på panna først.

En ca.oppskrift:

1 potte basilikum

3 ss pinjekjerner

2 fedd hvitløk

100 gr parmasan

olje til konsistensen er som du liker den.

Jeg bruker alltid litt ekstra hvitløk, men det er noe en bør smake seg litt frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har noen gode oppskrifter på pesto( både grønn og rød) å dele? Prøvde meg på en idag, uten særlig hell..

På forhånd takk :)

Hvilken oppskrift brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, og takk for svar :) Jeg brukte en oppskrift jeg fant på nettet, som hadde de samme ingrediensene som Superlady foreslo. Var litt mer pinjekjerner i den oppskriften jeg prøvde, ellers ganske lik. Resultatet ble ok det, men syns ikke det ble pesto akkurat... Veldig salt og sterkt(kjæresten min syns det smakte gress :fnise: )

Mitt problem er kanskje at de fleste pesto-oppskrifter er veldig "på slump", som at det står "en neve pinjekjerner". Og "olje til konsistensen er passe". Da blir det vanskelig for meg ja.. :fnise: Kan det ikke bare stå i gram og desiliter? Så jeg kan lære det ordentlig en gang for alle, også, når jeg har lært det, da kan jeg eksperimentere litt mer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest O-Ren Ishii

Min oppskrift er også "nevepreget". :ler: Men jeg er ingen tilhenger av enorme mengder hvitløk i pestoen, det tar smaken fra de andre ingrediensene synes jeg.

Jeg lager alltid pesto i morter, og ikke i foodprosessor/med stavmikser. Synes det gir en mye mer aromatisk smak. I tillegg synes jeg et par dråper sitron i gjør seg for å fremheve basilikumsmaken. Pinjekjernene gir ekstra god smak om de er lett ristet i tørr panne før de avkjøles og brukes i pestoen. Bruk bare bladene på basilikumen, stengene kan gi litt "gressmak".

Personlig liker jeg best pesto som er litt grov ("chunky") og fast i konsistensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar O-Ren Ishii ! Ser av innlegget ditt at jeg har gjort noen"feil". Brukte hele basilikumplanten jeg.. Hadde fått med meg at pinjekjernene helst skulle ristes, så gjorde det. Men de var jo fortsatt varme da jeg slang de oppi blenderen...

Så neste gang blir det kun basilikumblader og kalde, ristede pinjekjerner! Og morteren skal det tørkes støv av :fnise: (selvom det er veeeldig lettvint med blenderen..)

Satser på null gressmak da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...