Gå til innhold

kokosbolle-lignende kake?

Fremhevede innlegg

Gjest Unknown
Skrevet

Jeg fikk en gang servert en kake/ dessert som minnet meg om en blanding av kokosboller og sånne påskeegg som kommer i lilla kartonger..har ingen anelse om hva det er for noe og hva den heter!

Den vart servert i en bolle der det hvite var underst også var det et sjokoladelag på toppen..

Noen som kjenner til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg fikk en gang servert en kake/ dessert som minnet meg om en blanding av kokosboller og sånne påskeegg som kommer i lilla kartonger..har ingen anelse om hva det er for noe og hva den heter!

Den vart servert i en bolle der det hvite var underst også var det et sjokoladelag på toppen..

Noen som kjenner til dette?

Dronning Mads dessert kanskje? Det er en dessert i bolle med fløte, gelantin, vanilje under, og et lag raspa sjokolade over. Fantastisk god!

Gjest Unknown
Skrevet
Dronning Mads dessert kanskje? Det er en dessert i bolle med fløte, gelantin, vanilje under, og et lag raspa sjokolade over. Fantastisk god!

Kan godt hende!

Har du noe slags oppskrift? :)

Skrevet (endret)

Gusjekake eller hva vi pleier å kalle det. Er som kokosbolleinnhold nederst, og så sjokolade oppå, med kokos strødd på. Tror kanskje vi har oppskriften hjemme.

Sier ikke at det er det samme, altså. Bare det det minnet meg om. Litt usikker når det snakkes om serveringsmåten.. :S

Endret av Wind
Skrevet
Kan godt hende!

Har du noe slags oppskrift? :)

Desverre. Har aldri laget den selv.

Men et du finner den nok ved et raskt Googlesøk ;)

Skrevet (endret)

Fant denne, men vet ikke hvordan den er:

1 plate Dronningsjokolade

5 plater gelatin

5 stk eggeplommer

5 ss sukker

6 dl kremfløte

0,5 dl portvin

kokende vann

FREMGANGSMÅTE:

For mange er det ingen jul uten denne herlige fromasjen.

La gelatinen ligge i bløt i kaldt vann ca. 10 minutter. Visp eggedosis av eggeplommer og sukker. visp fløten til lett krem. Klem vannet ut av gelatinen og rør den ut i 1/2 dl kokende vann og tilsett portvinen. Hell gelatinen i eggedosisen i en tynn stråle mens du rører. Vend så inn kremen.

Riv sjokoladen. Legg fromasj og sjokolade lagvis i en glassbolle med sjololade på toppen. La fromasjen stivne i kjøleskapet før servering.

Endret av cilipili
Skrevet

Hvis du googler skumkake får du i alle fall opp oppskrifter på kake a la kokosboller, men det er jo ikke sikkert det er det du mener.

Skrevet

Jeg bruker å lage denne:

Kokosbollekake

4 eggehviter

4 dl sukker

6 plater gelatin

100 g kokesjokolade

50 g delfiafett

1-2 dl kokos

Visp eggehvitene stive og dryss i litt og litt sukker under vispingen. Legg gelatinplater i bløt i kaldt vann i 5 minutter. Kok opp 1/2 dl vann, ta kjelen av platen og rør inn én og én plate gelatin. Hell i oppløst gelatin i tynn stråle i eggehviten under omrøring. Visp videre i ca. 5 minutter. Hell blandingen i en rund bolle og la den stivne i kjøleskapet. Hvelv på fat.

Smelt kokesjokoladen i delfiafett og rør det jevnt . Avkjøl til det så såvidt begynner å stivne. Bre sjokoladen over "innmaten" og dryss jevnt med kokos over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...