Gjest yup yup yup Skrevet 26. januar 2009 #1 Del Skrevet 26. januar 2009 Hei, Jeg har fått et jobbtilbud i tyskland, et oppdrag som varer i et halvt år. Det er fristende å dra dit, men jeg vet i grunn lite om tyskere generelt, og samfunnet (med unntak av det som har stått i tyskbøkene på videregående:) ) Er det noen som har erfaring med å bo og jobbe i tyskland? Jeg tenker da på hvor lett det er å komme i kontakt med folk (jeg snakker godt tysk), hvordan utelivet er i forhold til norge, er det noen spesielle ting en må tenke på/ta hensyn til.. altså det sosiale aspektet ved å bo og jobbe der. Jeg kommer til å holde til i den sørlige delen. Er det forskjell mellom områdene? Er takknemlig for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Heidi_* Skrevet 26. januar 2009 #2 Del Skrevet 26. januar 2009 Vet ikke stort mer enn at jeg har møtt noen veldig forskjellige Tyskere. Men en ting har de hatt felles: Kjempe sosiale, åpne og koselige, varme mennesker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
inga:) Skrevet 26. januar 2009 #3 Del Skrevet 26. januar 2009 forferdelige sure, skeptiske og lite serviceinnstilte... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest _Leela_ Skrevet 26. januar 2009 #4 Del Skrevet 26. januar 2009 Har ikke jobbet i Tyskland, men har jobbet med en god del tyskere i et av nabolandene (tysk firma). Finnes vel alle typer av tyskere, jeg har iallefall møtt veldig mange hyggelige folk. Og når du også snakker tysk så tror jeg ikke du skal ha noen problemer med å bli kjent med folk. Største forskjellen er vel at arbeidslivet ikke er så "flatt" som i Norge, jeg fikk iallefall følelsen at sjefen var en man nesten var litt "småredd" og slik er det ikke her jeg jobber i Norge, selv om man så klart har respekt her også. Så litt stivere i arbeidslivet er det nok. Litt mer skiller (dvs mellom arbeidere uten utdannelse og de med master/doktorgrad) er det nok også. Uansett er det en verdifull erfaring å prøve seg i utlandet og et halvt år er ikke så lenge, så skulle det i verste fall ikke være full klaff så er det jo ikke for all fremtid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå