Gå til innhold

Overvåket på jobb?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Der hvor jeg jobber deltid har de overvåkingskameraer. Det i seg selv er greit nok, men jeg fikk hakeslepp da jeg fikk vite at sjefen bruker det for å "spionere" på de ansatte.

Jeg ble selv offer for dette uten å ha gjort noe galt. Sjefen mente butikken ikke var ryddig nok en dag, og hadde sett på kameraet at jeg hadde "stått mye i ro" kvelden før. Jeg mener dette er så lite at han bare kunne sagt fra om at jeg måtte skjerpe meg .. har aldri fått refs på jobben før.

Har ingenting å skjule, men synes ikke han har grunn til å mistenke meg for noe heller. Litt rart?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Der hvor jeg jobber deltid har de overvåkingskameraer. Det i seg selv er greit nok, men jeg fikk hakeslepp da jeg fikk vite at sjefen bruker det for å "spionere" på de ansatte.

Jeg ble selv offer for dette uten å ha gjort noe galt. Sjefen mente butikken ikke var ryddig nok en dag, og hadde sett på kameraet at jeg hadde "stått mye i ro" kvelden før. Jeg mener dette er så lite at han bare kunne sagt fra om at jeg måtte skjerpe meg .. har aldri fått refs på jobben før.

Har ingenting å skjule, men synes ikke han har grunn til å mistenke meg for noe heller. Litt rart?

Jeg synes det er helt greit at sjefen sjekker sine ansatte på denne måten, men jeg tror at han plikter å informere om overvåkingen som finner sted. Jeg mener likevel at han burde gitt deg en advarsel før han evt sparket deg fra jobben.

Skrevet

Jobber selv i en dagligvarekjede (jobber i flere butikker), og i mange av butikkene er skjermene der man ser hva kameraene filmer plassert på lunsj/pauserom (noen har jo kontor og lunsjrom i et). Ble ganske overrasket da jeg en gang ble "vist" av en ansatt hvor gøy det var å se på disse skjermene når man hadde pause, se på hva de i kassa gjorde, grimaser de lagde (gjespet osv)...

Etter det slapper aldri jeg mer av på jobb hvertfall, kjempeanstrengende å vite at noen kan finne det underholdende å glo på deg mens du jobber.

Skrevet

han har ikke lov uten at du vet om det på forhånd det skal også være oppslag

Skrevet
Jobber selv i en dagligvarekjede (jobber i flere butikker), og i mange av butikkene er skjermene der man ser hva kameraene filmer plassert på lunsj/pauserom (noen har jo kontor og lunsjrom i et). Ble ganske overrasket da jeg en gang ble "vist" av en ansatt hvor gøy det var å se på disse skjermene når man hadde pause, se på hva de i kassa gjorde, grimaser de lagde (gjespet osv)...

Etter det slapper aldri jeg mer av på jobb hvertfall, kjempeanstrengende å vite at noen kan finne det underholdende å glo på deg mens du jobber.

Det er regelver mot dette også. Det skal ike være til undeholdning, og begrenset hvem som har tilgang. Kontakt forbundet ditt

Skrevet

Eller bare kontakt datatilsynet som styrer med slike ting. ;)

Det blir uansett oppvask hvem som blir kontaktet.

Skrevet

Der jeg jobbet før hadde sjefen skjermen som viste hva overvåkninskameraene filmet på kontoret, plassert så han kunne følge med på hva som skjedde ute i butikken. Jeg tenkte aldri over det før han en dag ringte meg (interntelefon jeg hadde med meg) og kjeftet fordi jeg stod og snakket med mamma som var innom i noen minutter... Jeg sluttet ikke så lenge etter! Creepy! :nei::sukk:

Skrevet

Det der er ikke lov, og spesielt ikke hvis dere ikke har signert på det i ansettelseskontrakt/policy. Dere kan melde det til fagforening/tillitsvalgt, eller be datatilsynet ta det videre. Dessverre har ikke datatilsynet så mye utførende makt, men de kan sikkert hjelpe dere videre.

Dette vil ikke slutte før arbeidsgiverne får et klart signal om at dette ikke er lov og faktisk blir straffet. Frem til det koster mer enn det smaker kommer de til å fortsette med det, det er jeg sikker på.

Skrevet

Hei, så bra at det er flere som ikke synes noe om dette. Må bare presisere at jeg i mitt tilfelle ikke "ble tatt på fersken", men at han faktisk så gjennom filmen fra dagen før. Synes det er vel drøyt ..

Skrevet

Min venninne er jusstudent og jobber i en designerklesbutikk i Oslo. Der har eieren små mikrokameraer i det lille rommet der de ansatte har pauser og skifter klær til/fra jobb. Han sier det er for å forhindre stjeling av klær som mange ansatte faktisk stjeler med seg hjem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...