Gå til innhold

Er alle mennesker like mye verdt?

Anbefalte innlegg

Det mener jeg absolutt ikke.

Alle mennesker er kanskje født like mye verdt, men jeg tror vi vokser og gjør oss fortjent til verdien av vårt liv.

Jeg vil ikke si livet til foreksempel massemorder er like mye verdt som livet til en som har utrettet mye godt.

Jeg vil si livet til for eksempel Bill Gates er mer verdt enn mitt liv, av den grunn av Bill Gates gjør mye mer for samfunnet enn meg.

Han donere tusenvis av kroner til veldedighet hver dag, mens jeg kun donerer 5 kroner hver dag til et fadderbarn.

bare et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det riktig å si at Bill Gates har mer verdi hvis han for eksempel donerer penger bare på grunn av PR, mens du selv donerer av godhet? Kanskje dere begge donerer like mye, sett proporsjonalt med det dere tjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Charming

Jeg ser tankegangen din. Vet ikke hvordan jeg ville målt det, men ikke med hva de gjør for samfunnet hvertfall. Tenk da på alle de millionene i Afrika og andre U-land som vokser opp uten mulighet til å få gjort noe særlig godt verken for seg selv eller andre.

Tror heller jeg vil si at folk mister "verdi" etter å ha gjort veldig fryktelige ting. But then again.. Noen er syke og kan ikke noe for det. Og skal vi ikke få en 2. sjanse? Hvis vi først gjør noe grusomt, skal vi da ha blitt "dyttet nedover på skalaen" uten noen gang å kunne kravle oppover på verdistigen igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig å si at Bill Gates har mer verdi hvis han for eksempel donerer penger bare på grunn av PR, mens du selv donerer av godhet? Kanskje dere begge donerer like mye, sett proporsjonalt med det dere tjener.

Enig med deg.

Og hvordan skal man kunne måle et menneskes verdi? I penger? Eller på en skala fra 1 til 10, utfra antall gode gjerninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kynisk Nihilist

Verdien av mennesker er som verdien av et kunstverk, noen liker det, andre hater det, noen kan gi 2 millioner for det, andre vil ikke bruke det til pilkast engang om de fikk det gratis.

Om du hadde valget mellom å få en unge med down's eller en frisk unge, ville du valgt den friske ungen. Det betyr at den friske ungen er verdt mer for deg, men når du først har født ungen forandrer verdien seg. Det er ikke sikkert at du liker den ungen du har som er frisk, bedre enn den ungen du har som har down's.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis mennesker ikke har ulik verdi så vil det si at det beste og det verste mennesket har samme verdi. Det vil si at det er ingenting man kan gjøre for å øke eller minke sin verdi, det er bare noe alle mennesker har.

Hvis dette er tilfellet så har uttrykket "verdi" ingen verdi og er helt meningsløst. Det blir som å sammenligne 50 italienske lire og 500 italienske lire - hvis de har ingen verdi så er de ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si at alle i prinsippet har like mye verdi. Hvor mye man gir til veldedighet har hvertfall ingenting med menneskerverdi å gjøre, etter mitt syn. Hvem skal sette seg til doms over andre, og bestemme hvem som er "verdt" mest?

Hvis man snakker om verdi, og bruker som eksempel hvem som hadde fortjent mest å leve - meg eller en pedofil - så kunne jeg ikke automatisk sagt at jeg hadde fortjent å leve mer enn vedkommende som hadde misbrukt barn. En pedofil må straffes for det aktuelle lovbruddet, men jeg syns for eksempel ikke at man mister retten til å leve til tross for at man har gjort grusomme handlinger.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om å miste retten til å leve, kun prioritet. Jeg hadde valgt meg selv foran deg fordi jeg har mer verdi for meg enn du har for meg. Det betyr ikke at du mister retten til å leve eller er mindre verdt, bare at jeg hadde tatt det valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke snakk om å miste retten til å leve, kun prioritet. Jeg hadde valgt meg selv foran deg fordi jeg har mer verdi for meg enn du har for meg. Det betyr ikke at du mister retten til å leve eller er mindre verdt, bare at jeg hadde tatt det valget.

Er ikke sikker på om du er forandret nok til å kunne tro på Jesus og Hans tilgivelse så jeg velger å dø fremfor deg så du kan leve og se, og jeg kan dra hjem:)

God bless!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker på om du er forandret nok til å kunne tro på Jesus og Hans tilgivelse så jeg velger å dø fremfor deg så du kan leve og se, og jeg kan dra hjem:)

God bless!

Det er nok dette som skremmer meg mest med kristne. Jeg vet at en ateist forstår at dette er det eneste livet vi har og at vi burde bruke tiden vår her på jorden til å ha det så bra som mulig og prøve å gjøre den verden vi lever i til et så bra sted som mulig. Kristne bruker derimot tiden på å forkynne galskap og overtro for å lure andre mennesker til å tro at det finnes enda et liv etter dette som er mye bedre og varer evig. Det er kanskje den kjipeste svindelen i verden, på nivå med å fortelle en person som har en uke igjen å leve at de er friske og bare må komme seg tilbake på jobb og leve videre. Har man først begrenset med tid igjen så burde man ikke lures til å tro annet, men heller oppfordres til å utnytte den tiden man har så godt som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok dette som skremmer meg mest med kristne. Jeg vet at en ateist forstår at dette er det eneste livet vi har og at vi burde bruke tiden vår her på jorden til å ha det så bra som mulig og prøve å gjøre den verden vi lever i til et så bra sted som mulig. Kristne bruker derimot tiden på å forkynne galskap og overtro for å lure andre mennesker til å tro at det finnes enda et liv etter dette som er mye bedre og varer evig. Det er kanskje den kjipeste svindelen i verden, på nivå med å fortelle en person som har en uke igjen å leve at de er friske og bare må komme seg tilbake på jobb og leve videre. Har man først begrenset med tid igjen så burde man ikke lures til å tro annet, men heller oppfordres til å utnytte den tiden man har så godt som mulig.

Djevelen vet han skal dø når synden ikke vil finnes lengre, og han vil bare dra med seg flest mulig i sin død. Men i tro på Gud kan man leve i håpet, og leve i velsignelse i dette livet fra Gud, bare du lar Han hjelpe deg, og ikke skal klare alt selv, så du ikke trenger Gud. ikke minst leve i uselvisk kjærlighet som bare Gud kan gi deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mennesker er kanskje født like mye verdt, men jeg tror vi vokser og gjør oss fortjent til verdien av vårt liv.

Dette lukter det "brun" tankegang av!! :spy:

Det er ikke vår oppgave å dømme andre! Hverken deres verdi eller deres gjerninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke si livet til foreksempel massemorder er like mye verdt som livet til en som har utrettet mye godt.

Jeg vil si livet til for eksempel Bill Gates er mer verdt enn mitt liv, av den grunn av Bill Gates gjør mye mer for samfunnet enn meg.

Han donere tusenvis av kroner til veldedighet hver dag, mens jeg kun donerer 5 kroner hver dag til et fadderbarn.

bare et eksempel.

Så du mener at andre mennesker har større verdi enn andre du da? Pga deres konto å giverhet? Å at mennesker gjør seg fortjent til det livet de får? Hva med de som blir psykisk misshandlet hele barndommen og blir helt ødelagt i hode i voksen livet? Gjorde de seg fortjent til det da eller ( Bare et eksempel av mangen) Å hvis man gir er man liksom god å verdt noe da eller? Lese hva du skriver å i mine ører er utsagne ditt TULLETE!

Vell vell... Ikke rart verden er som den er! Jeg er i hvertfall heeeelt uenig med deg!

Vi alle er like mye verdt. Punktum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden kan du si at Alle de millioner av mennesker som er Kristne prøver å "lure" noen fordi de forkynner noe de tror helt fullstendig blindt på?

Mennesker derimot som ikke tror det finnes mer mellom himmel og jord ( med tanke på alt som er og foregår på jorden OG hvor uendelig stort universet er ) , Ateister er forresten DUMME! De som tror at bilen, maten, jobben her å nå, penger etc er alt man lever for er igjen DUMME!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i all verden kan du si at Alle de millioner av mennesker som er Kristne prøver å "lure" noen fordi de forkynner noe de tror helt fullstendig blindt på?

Mennesker derimot som ikke tror det finnes mer mellom himmel og jord ( med tanke på alt som er og foregår på jorden OG hvor uendelig stort universet er ) , Ateister er forresten DUMME! De som tror at bilen, maten, jobben her å nå, penger etc er alt man lever for er igjen DUMME!

Jeg er enig i at de tror blindt på det, men jeg sier som Patrick Jane - "They're either deluded or dishonest or both". De tror kanskje det er for det beste, men enten så tar kristne feil eller så tar resten av verden feil, uansett er det snakk om over en milliard mennesker som tror blindt på noe som ikke stemmer. De kan ikke alle ha rett, tross alt.

Jeg er åpen for at det finnes en mulighet for svært mye som vi ikke forstår, fordi jeg ikke er dum eller trangsynt. Jeg hadde derimot vært _SVÆRT_ trangsynt hvis jeg forkynte mine spekulasjon om ting vi ikke kan vite som sannheten. Jeg vet at bilen og maten og jobben og kjæresten og familien min eksisterer, og jeg vet at jeg kun har en begrenset tid med dem. Hvis du tror at du VET at det finnes et liv til så er du like dum som du påstår jeg er, du er like trangsynt som du tror jeg er, og du er like naiv som jeg alltid har sagt at du er, som oppriktig tror at det vi ikke forstår kan forklares av en bok skrevet for 2000 år siden av folk som ikke forstod noe av verden rundt seg.

Det finnes sannsynligvis mer enn vi noengang kan vite, men når du sier det du sier så er det rimelig klart for både meg og de andre som leser at du ikke vet mer enn meg om det. Du vil bare ha rett slik at du har en trøst, derfor blir du også sur når folk ikke tror på det samme som deg. Du tar det som en så stor selvfølge at du ser på andre som dum som ikke tar det samme budskapet til seg, selv om det er basert på absolutt ingenting. Du lever på luft og tro og håp, og i bunn og grunn er de tre tingene det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg er enig i at de tror blindt på det, men jeg sier som Patrick Jane - "They're either deluded or dishonest or both". De tror kanskje det er for det beste, men enten så tar kristne feil eller så tar resten av verden feil, uansett er det snakk om over en milliard mennesker som tror blindt på noe som ikke stemmer. De kan ikke alle ha rett, tross alt.

Jeg er åpen for at det finnes en mulighet for svært mye som vi ikke forstår, fordi jeg ikke er dum eller trangsynt. Jeg hadde derimot vært _SVÆRT_ trangsynt hvis jeg forkynte mine spekulasjon om ting vi ikke kan vite som sannheten. Jeg vet at bilen og maten og jobben og kjæresten og familien min eksisterer, og jeg vet at jeg kun har en begrenset tid med dem. Hvis du tror at du VET at det finnes et liv til så er du like dum som du påstår jeg er, du er like trangsynt som du tror jeg er, og du er like naiv som jeg alltid har sagt at du er, som oppriktig tror at det vi ikke forstår kan forklares av en bok skrevet for 2000 år siden av folk som ikke forstod noe av verden rundt seg.

Det finnes sannsynligvis mer enn vi noengang kan vite, men når du sier det du sier så er det rimelig klart for både meg og de andre som leser at du ikke vet mer enn meg om det. Du vil bare ha rett slik at du har en trøst, derfor blir du også sur når folk ikke tror på det samme som deg. Du tar det som en så stor selvfølge at du ser på andre som dum som ikke tar det samme budskapet til seg, selv om det er basert på absolutt ingenting. Du lever på luft og tro og håp, og i bunn og grunn er de tre tingene det samme.

Motsier hva da? VERDIEN AV MENNESKET? du spurte! Folk svarer. slik det fungerer på et forum ;) Man spør å yter sine meninger og ærfaringer! Trenger ikke forsvare noe jeg! Ha håp å tro er en utrolig posetiv ting å ha! Om man ikke har det er jo alt for gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uenig. Det finnes folk som svetter og sliter, gode mennesker som gir selv om de ikke har. Også har du de som behandler mennesker som dritt, født med gullskje, som ikke gjør noe som helst for samfunnet rundt seg.

Hvor er logikken i å vokse og gjøre oss fortjent til verdien av våre liv her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt uenig. Det finnes folk som svetter og sliter, gode mennesker som gir selv om de ikke har. Også har du de som behandler mennesker som dritt, født med gullskje, som ikke gjør noe som helst for samfunnet rundt seg.

Hvor er logikken i å vokse og gjøre oss fortjent til verdien av våre liv her?

Selv om ett menneske svetter og sliter er det ikke sikkert det får utrettet noe for andre. Selv om Bill Gates kanskje ikke svetter og sliter, så betyr de pengene han donerer utrolig mye for andre mennesker. Det redder faktisk mange menneskeliv.

Så om en sliter og svetter aldri så mye, men ikke greier å utrettet noe, så er livet til Bill Gates verdt mer i denne verden, fordi han gjør noe for den, enn en person som ikke greier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...