Gå til innhold

Lagrer du mat hjemme?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kjøper du inn stort og lagrer hjemme, eller kjøper du stort sett bare det du spiser i løpet av uka?

Jeg er oppvokst med "hamstring": storfamilie med fullt spiskammers, to frysere og to kjøleskap i et stort hus.

Nå bor jeg alene med de to barna mine i et mindre hjem, og innser at jeg ikke har hverken råd eller plass til å kjøpe og lagre så mye mat.

Jeg må begynne å kjøpe bare det vi har tenkt å spise. Synes det er litt utfordrende, for jeg merker at jeg er veldig på den "kjekt å ha"-tanken.

Samtidig fører jo denslags tenking til at vi spiser mer, fordi vi har ting liggende lett tilgjengelig, og slipper å dra i butikken hele tiden for å få tak i mat vi har lyst på.

Det er en slags trygghet i det å alltid ha "noe" liggende, men samtidig så blir jo langtidslagringsmaten sjelden brukt, fordi den ferske maten er mye mer fristende.

Kanskje det vil være bra for vekta og helsa på sikt å handle mindre, og oftere... Jeg håper det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg handler inn stort eller i hvert fall sørger for å ha et bra utvalg av basisvarer hjemme, synes jeg egentlig det fører til at jeg spiser mer ordentlig og sunnere enn om jeg handler ofte; når jeg er i butikken blir det nemlig lett til at jeg kjøper inn noe ekstra og unødvendig (sjokolade, potetgull, kanskje noe kjapp, usunn middag), mens basisvarene gjerne er relativt fornuftige og sunne.

Klart, om jeg ikke klarer å la være å bake straks jeg ser at jeg har smør, sukker, mel og egg, så... men det pleier ikke være et problem.

Skrevet

Er enig med innlegget over. Ved et stort innkjøp blir det kun kjøpt inn snacks én gang, ved flere mindre innkjøp kjøper jeg ofte inn snacks, eller andre ting som frister der og da, men som jeg egentlig ikke trenger.

Det er sjeldent jeg tar de store innkjøpene, men har innsett at jeg kjøper sunnere og bruker mindre penger totalt sett, hvis jeg gjør det. Men i hverdagen blir det ofte til at jeg bare orker å gjøre de små innkjøpene: Alt skal bæres hjem, middager skal planlegges for flere dager, osv..

Skrevet

Stor innkjøp tar jeg 1 gang i uka. Da skriver jeg ned alt jeg trenger på en liste også handler jeg det. men det hender jo at jeg plutselig går tomt for noe annet i løpet av uka og da må jeg handle igjen. Jeg passer på å ha mat i fryseren hele tiden sånn at jeg slipper å handle flere ganger i uka. Snacks "prøver" jeg å bare handle til helgen. det samme gjelder brus.

Skrevet

Pleier å handle inn stort 1 dag i uka, og kjøper da inn alle ingrediensene til middagene i den på følgende uken.. setter opp en ukes meny...

Har et stort kjøleskap og et stort fryseskap.

Fryseren er veldig kjekk og ha når det er tilbud på ting, har kjøpt mye de siste ukene når det har vært sånn god helg tilbud på kiwi... Og kjøper kjøttdeig osv når det er tilbud.. Det tror jeg vi sparer en del penger på...

Har alltid en matvarer i hus som mel, sukker, tørrgjær, kakao, noen plater kokesjokolade, hermetiske tomater, mais, forskjellige typer pasta, ris, buljong terninger +++

Slik at jeg kan lage til mat / kake / boller hvis det trengs....

Gjest Charming
Skrevet

Jeg pleier å handle inn for noen dager om gangen. Men liker godt å ikke ha planlagt middagene for hele uken. Plutselig en dag våkner jeg opp med en tanke om at "åh, det har jeg lyst på i dag" - så jeg handler kun inn for noen få dager om gangen og går heller litt oftere til butikken. :)

Men har mye hermetikk, pasta, gryteretter og ting jeg kan bake med stående i tørrskapene her i huset + en fryser stapfull med ting jeg har kjøpt mens det var på tilbud. ;)

Skrevet

Har en del varer som er greit å ha i huset (litt grønnsaker, diverse pasta og ris, gjær osv.), men handler inn middager flere ganger i uka. Har hverken plass i skap eller fryser til å ha store lager liggende, og synes det funker fint sånn som jeg gjør det nå.

Skrevet

Har hatt store planer om å lagre mat for meg selv, og gjerne et par til for 30 dager + i tilfelle matkrise el. Sette opp en plan om hvor mye linser, bønner, olje, pasta osv som trengs for å holde et forsvarlig kosthold gående over litt tid selv om alt skulle svikte.

Har det blitt gjordt? Nei. Har jeg sett for mye katastrofefilmer? Meget mulig :ler:

Skrevet

Vi har en halvfull fryseboks, et høyskap som er temmelig fullt av basis tørrvarer og ellers et passe velfylt kjøleskap.

Ingen storhandel på noen faste dager, men siden vi har såpass på lager så handler vi 1-2 ganger i uka og alltid med handleliste.

Syns det er veldig godt å ha det sånn og er oppvokst med det. Viss jeg føler for å bake en kake eller muffins, lage et eller annet så har vi som regel ingredienser til det. Og vi har omtrent bare langtidsholdbare varer på "lager" :)

Skrevet

Vi handler mandag og fredag. Vi har alltid mel, sukker, ris og andre tørrvarer i skapet og litt kjøtt, fisk, brød og bær i fryseren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...