Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Men det skal da selvfølgelig ikke være et punktum til når "ca." står sist i en setning!

Jeg sier ikke at det skal være det, men at jeg oppfatter det som at det skal være et avsluttende punktum før neste setning begynner, når det er punktum etter en forkortelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fåsj". Betyr vorspiel, om noen lurer.

Okei. Jeg sjekket nå, og i den tråden jeg leste var det skrevet "fåsh". Synes det også er rimelig ille, så.. :)

Er det helt grusomt at jeg skriver "vors"? Det kommer jo av det tyske vorspiel, så jeg synes hvertfall selv at det er ganske så korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg synes at fåsj, fårs, fors, vors, er helt OK, jeg. (NB: Subjektiv oppfatning, men sånn er det jo uansett for flesteparten av innleggene her på språkforumet (for å si det mildt. :roll:)) For alle disse er jo betegnelser på noe veldig uformelt, og som det for det meste er temmelig unge folk som snakker om. "Vorspiel" blir ganske så jålete og oppstyltet i en slik sammenheng, synes jeg, og da synes jeg faktisk at "fåsj" er bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Er det helt grusomt at jeg skriver "vors"? Det kommer jo av det tyske vorspiel, så jeg synes hvertfall selv at det er ganske så korrekt.

Sånn du skriver det blir det jo en forkortelse, så det blir vel ikke feil. Det var skrivemåten på de andre eksemplene jeg reagerte på. Det virker som om de som skriver på den måten, ikke vet hvor det kommer fra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med punktum etter forkortelser med punktum? Vanskelig å forklare, men kan vise med et eksempel:

Vi blir ferdig klokken fire, ca.

(Det er nok bedre norsk å skrive "ca. klokken fire", men pytt..)

Skal man ha to punktum til sist i det setningen (ca..), eller holder det med ett, siden man gjerne starter neste setning med stor bokstav.

Det skal ikke være et ekstra punktum når en setning ender på en slik forkortelse. Det blir på en måte det samme som at sammensatte ord med tre like konsonanter mister en konsonant (full+lastet=fullastet, ikke fulllastet), det siste punktumet faller bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Det skal ikke være et ekstra punktum når en setning ender på en slik forkortelse. Det blir på en måte det samme som at sammensatte ord med tre like konsonanter mister en konsonant (full+lastet=fullastet, ikke fulllastet), det siste punktumet faller bort.

Ok, da vet jeg det med sikkerhet. Jeg har i grunnen aldri vært borti det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget, men jeg sliter fortsatt litt med å få det til å se riktig ut. (Ikke at to punktum ser noe mer riktig ut i mine øyne.)

Dersom neste setning begynner med et tall blir det jo veldig rart. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget, men jeg sliter fortsatt litt med å få det til å se riktig ut. (Ikke at to punktum ser noe mer riktig ut i mine øyne.)

Dersom neste setning begynner med et tall blir det jo veldig rart. :sukk:

Jeg synes også det ser litt rart ut, og velger derfor ofte å skrive hele ord istedenfor å forkorte dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig å skrive "Kongen av Queens-episode"? Jeg har lenge lurt på hvordan man gjør det med denne type setninger. Altså når det er et navn med flere ord som skal sammen med et annet ord (jeg sliter litt med å forklare nå ser jeg, men dere skjønner hva jeg mener?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig å skrive "Kongen av Queens-episode"? Jeg har lenge lurt på hvordan man gjør det med denne type setninger. Altså når det er et navn med flere ord som skal sammen med et annet ord (jeg sliter litt med å forklare nå ser jeg, men dere skjønner hva jeg mener?).

Ja, dette er riktig :)

Innlegget er endret som ledd i rydding.

Phaedra,mod

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg ser overskriften "Føles ut som jeg er gravid" begynner jeg å stusse. Kan noe "føles ut"? :klo:

Phaedra,mod

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hver gang jeg ser overskriften "Føles ut som jeg er gravid" begynner jeg å stusse. Kan noe "føles ut"? :klo:

Phaedra,mod

Eg stussa og på den der.

"Føles som jeg er gravid" ville vel ha vore meir riktig? Evt. "kjennes ut som"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Annonse
Gjest Eurodice

Jeg ser på Maria Wern på tv2 nå. Svensk er greit å forstå, men det er ikke til å unngå at blikket faller på oversettelsen av og til. Her blir "konstatera" oversatt til "konstantere". Det ser jeg mange ganger her inne også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva skulle det vært?

Sånn uten å se noen sammenheng ser det riktig ut for meg hvertfall..

Endret av Mynona-83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Og hva skulle det vært?

Sånn uten å se noen sammenheng ser det riktig ut for meg hvertfall..

Poenget er at det ikke heter "konstantere", men "konstatere".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Jeg ser på Maria Wern på tv2 nå. Svensk er greit å forstå, men det er ikke til å unngå at blikket faller på oversettelsen av og til. Her blir "konstatera" oversatt til "konstantere". Det ser jeg mange ganger her inne også.

Grøss!

Den feilen er i slekt med "triologi". Det ordet både ses og høres ofte. Selv på P2 har jeg hørt forfattere bli intervjuet om "triologien sin".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...