Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie

Hehe, jaffal og vaffal bruker jeg ganske mye i uformelle fora som f.eks. Facebook. Samme med enkli (egentlig), og ånkli (ordentlig). Jeg synes det kan være litt morsomt å leke med språket og skrive tøysenorsk i sånne sammenhenger. :)

Endret av Ludovie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

"Hva er ditt beste komplimentet du har fått av dine ferdigheter isenga?"

:cry3:

Jeg har aldri fått komplimenter av mine ferdigheter, derimot for, hmmm.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff denne er grusom! Og det er en oversrift: "Barne hage plass til eldste".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En artikkel på dagbladet.no i dag bruker ordene peanøtter og pianøtter om hverandre. Det er vel ikke lov til å skrive pianøtter? Og man burde vel uansett holde seg til det ene ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Reagerte på "Statens Vegvesen mener folk må vise ansvar."

Fra denne artikkelen hos NRK. Tar man ikke ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"I sommer har jeg ikke lyst til å hjem.

...og har ikke lyst til å hjem og bli behandlet som en tenåring (med alt slags regler)"

Dette synes jeg er merkelig konstruksjon. Lyst til å hjem?

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

"I sommer har jeg ikke lyst til å hjem.

...og har ikke lyst til å hjem og bli behandlet som en tenåring (med alt slags regler)"

Dette synes jeg er merkelig konstruksjon. Lyst til å hjem?

Dette er en veldig typisk trøndersk konstruksjon, hvor enkelte adverb blir brukt som verb. :) (Dette gjelder for øvrig bare for resultativfraser i tilfeller hvor verbet på sett og vis er overflødig semantisk sett.)

Men det det er selvfølgelig allikevel ikke korrekt skriftlig norsk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Dette er en veldig typisk trøndersk konstruksjon, hvor enkelte adverb blir brukt som verb. :) (Dette gjelder for øvrig bare for resultativfraser i tilfeller hvor verbet på sett og vis er overflødig semantisk sett.)

Men det det er selvfølgelig allikevel ikke korrekt skriftlig norsk. :)

Takk for oppklaring :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over uttrykket "å betrygge seg" (i formen "betrygger meg med..") nå nettopp. Det ser helt feil ut, men jeg greier ikke sette fingeren på akkurat hva som er galt. :klo: Er det det at "betrygge" ikke er et verb, kanskje?

Endret av Litia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har dere hørt det lydklippet da en politimann/lensmann i en eller annen bygd skal fortelle om at de har beslaglagt et parti med cannabis?

Han klarer ikke si det og prøver sikkert 10 ganger, og jeg holder på å le meg ihjel!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Har dere hørt det lydklippet da en politimann/lensmann i en eller annen bygd skal fortelle om at de har beslaglagt et parti med cannabis?

Han klarer ikke si det og prøver sikkert 10 ganger, og jeg holder på å le meg ihjel!!

Skulle han ha sagt sativa i tillegg, ville det vel gått enda mer i ball for ham :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice

Jeg kom over uttrykket "å betrygge seg" (i formen "betrygger meg med..") nå nettopp. Det ser helt feil ut, men jeg greier ikke sette fingeren på akkurat hva som er galt. :klo: Er det det at "betrygge" ikke er et verb, kanskje?

Jeg ikke selv sett eller hørt dette, men jeg ville sagt "å trøste seg med at..." eller "å forsikre seg om at ...".

Betrygge er ikke et verb det jeg vet.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...