Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det heter ikke "ny og ned", men "ny og ne". Jeg forstår ikke hvor "ned" kommer fra? Noen som vet?

Jeg tror rett og slett det kommer av at folk ikke egentlig vet hva de sier når de sier "i ny og ne". "Ne" er ikke et mye brukt ord, så ut fra uttalen går de vel ut fra at det skal være "ned" :vetikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det klør sånn i knatrefingrene etter å skrive "DET HETER FORHOLDSREGEL" i alle de aktuelle trådene, men jeg gjør det heller i denne. Her er det rom for slikt. ARGH!

Noe annet som irriterer meg er "oxo."

Edit.: Jeg vet at det er omtalt mange ganger før, men jeg måtte bare få det ut. ;)

Endret av Emera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

"denne tråden viser bare hvor dobbelmoral kvinner egentlig er."

og "komfermanten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Belladonna, språkguru: Jeg vet hvor irriterende det kan være med skrivefeil som "alle" gjør (ref. en/et kompliment), men akkurat denne greier jeg ikke å "godta". "En kompliment" høres bare feil ut i mine ører. :( Det samme gjør blant annet "fastelavn". Dersom du ser meg skrive "et kompliment" en gang; vær så snill og tilgi meg! Jeg gjør det ikke for å plage deg, selv om jeg mistenker enkelte for å skrive ting feil for å irritere meg. :fnise:

:klemmer:

Elsker denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Belladonna, språkguru: Jeg vet hvor irriterende det kan være med skrivefeil som "alle" gjør (ref. en/et kompliment), men akkurat denne greier jeg ikke å "godta". "En kompliment" høres bare feil ut i mine ører. :( Det samme gjør blant annet "fastelavn". Dersom du ser meg skrive "et kompliment" en gang; vær så snill og tilgi meg! Jeg gjør det ikke for å plage deg, selv om jeg mistenker enkelte for å skrive ting feil for å irritere meg. :fnise:

:klemmer:

Elsker denne tråden!

Ta det med ro, du. Jeg er snill og godhjertet jeg, så jeg tilgir deg slike blundere :Nikke:. Det er bare her på språkforumet jeg "utfolder" meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta det med ro, du. Jeg er snill og godhjertet jeg, så jeg tilgir deg slike blundere :Nikke:. Det er bare her på språkforumet jeg "utfolder" meg.

Men jeg vil ikke at du skal få vondt inni deg pga. meg. :sjenert:

Jeg holdt nettopp på å skrive det fantastiske uttrykket "skurre i øynene" .. :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

.fint med fræddan og helgen sjenker seg ;-)..

Dette så jeg på en datingkanal nettopp.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Eurodice

Off av meg.

Heter det ikke "uffa meg"?

Det har jeg alltid trodd. Nå så jeg etter i Tanums store rettskrivningsordbok, der står det "uff a meg". Jeg fikk noe å spekulere på nå, om den "a-"en betyr "av". "Off" er ikke et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg alltid trodd. Nå så jeg etter i Tanums store rettskrivningsordbok, der står det "uff a meg". Jeg fikk noe å spekulere på nå, om den "a-"en betyr "av". "Off" er ikke et ord.

Da lærte jeg noe i dag også :) "u- a meg!"

Hvem kan vi spørre? Jeg bare vite hva den a-en betyr.

Endret av Knitcat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottiplott

Ikke akkurat grammatikk, men overhørte en fyr si om en jente - "hun er ikke den smarteste kniven i skuffen. :klaske:

Takes one to know one, sier jeg bare. :tongue:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg er forelsket i denne tråden! Endelig har jeg funnet mine likesinnede! I går ble jeg operert under foten, så jeg sitter med beinet på en stol og kjeder meg. Jeg begynte å søke litt på nettet om rettskrivning, utviklingen av det norske språk osv., og så kom jeg over denne tråden! Fantastisk! Jeg måtte registrere meg bare for å si hvor deilig det er at andre også er opptatte av dette! Innimellom føles det som om bare vennenne mine og jeg er interessert i hvordan det går med språket vårt…

Jeg har bodd utenfor Norge lenge nå men er fortsatt veldig opptatt av språk, og gremmes daglig over de norske nettavisene, spesielt synes jeg Dagbladet har blitt helt forferdelig. Jeg har faktisk skrevet til redaksjonen flere ganger når jeg har sett spesielt irriterende feil, noen ganger får jeg svar, men oftest ikke. (De tror sikkert at jeg er en gammel dame på 85 men jeg er faktisk 32!) Og kommentarene til nettavisene er jo et kaptittel for seg, Jeg leser mange amerikanske nettaviser og det veldig mye mindre feil i kommentarfeltet der.

I det siste har det irritert meg grenseløst at folk bruker så altfor mange komma, og Dagbladet gjør det hele tiden. Grrr! En annen ting er at folk plutselig bruker “da” i sammenhenger hvor de skulle brukt “når”, for eksempel i historisk presens. Da jeg var liten husker jeg at problemet var mer omvendt, man brukte “når” i stedet for “da.” (Og som var nevnt tidligere i denne tråden, “ett” i stedet for “et”!)

Uff, dette ble en lang introduksjon, men TAKK til deg som startet tråden og til alle dere som bidrar! Gleder meg til å lese mer. (Og håper jeg ikke hadde for mange skrivefeil her!)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er hjertelig velkommen, Aranciata. :)

Så hyggelig at det sitter en språkfantast helt over i 'junaiten' som har lagt merke til oss.

Selv er jeg veldig opptatt av språk og rettskriving og er aktiv her. Pysete som jeg er poster jeg som AB fordi man skal ha tungen meget bent i munnen her inne. En lite feil på språkforumet og man får så hatten passer. Noe jeg har erfart. :roll:

Likevel elsker jeg å henge her og ser frem til flere bidrag fra deg. :kghjerte:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hyggelig velkomsthilsen! Jeg har aldri vært aktiv på nettforum noen gang, så da er det ekstra hyggelig å bli tatt varmt i mot! Og ja, jeg prøver å holde tunga rett i munnen, men hvis det blir noen feil så skylder jeg på engelsk tastatur (jeg skriver i Word så det er lettere å få norske bokstaver) og ikke minst på at jeg tar paralgin forte for foten! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare hyggelig, Aranciata. :)

Bruk unnskyldningene for eventuelle skrivefeil her for det det er verdt. ;)

Neida, jeg overdriver nok litt. Det er jevnt over en veldig fin tone på språkforumet og masse humor. Jeg liker meg veldig godt her. :jepp:

Vet ikke hvor mye du har utforsket resten av forumet enda men det er et flott og veldig aktivt forum med mange medlemmer og massevis av interessante underforum med varierte emner.

Det er flest kvinner/jenter men også en god del menn.

Aldersmessig spenner det fra 10+ til 70+, noe som gjør det ekstra spennende, synes jeg da.

Dog er de aller fleste i tyve og tredveårene.

Selv er jeg blant de eldre her inne. :)

Håper du vil kose deg her hos oss.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...