Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

I lokalavisen for idag leser jeg: Først tidligst om en måned tror politiet at de vet hva som forårsaket...

Denne feilaktige måten å skrive på ser jeg rett som det er. Politiet tror ikke dette om en måned, de tror det nå, det vil si:

Politiet tror at de tidligst om en måned vet hva som forårsaket...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Trådtittel: "Bikini for oss store pupper."

Jøss! visste ikke at pupper kunne skrive.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alligator

Herregud. Forsiden av VG.no akkurat nå: "Latet som han var død". Er det mulig?! Jeg blir rett og slett sjokkert. Standarden på språket i nettavisene er helt horribel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Herregud. Forsiden av VG.no akkurat nå: "Latet som han var død". Er det mulig?! Jeg blir rett og slett sjokkert. Standarden på språket i nettavisene er helt horribel.

Dette har jeg sett og hørt mange ganger også. Man kan tydelig se i avisartikler hvilke journalister som er "gamle" i gamet og kan skrive riktig norsk, selvom det kan glippe av og til for dem også i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg sett og hørt mange ganger også. Man kan tydelig se i avisartikler hvilke journalister som er "gamle" i gamet og kan skrive riktig norsk, selvom det kan glippe av og til for dem også i farten.

Jeg synes nesten man bør sende dem en mail og melde fra om at de må få opp standarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Trådtittel: "Bikini for oss store pupper."

Jøss! visste ikke at pupper kunne skrive.

Joda, men de store har litt vanskelig for å treffe riktig på tastaturet. Slik skriver mine:

.-ioioj , df oldfuoldfv ddddddddddddddd m m

Dessverre blir de ikke så mye bedre på tastaturet av bikini ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tråd om å påpeke skrivefeil, kom dette flotte innlegget:

Ingen kommer på KG for at andre skal rette skrivelefa dems. Så da er det stengt talt de som ødlegger trådene som burde forlate kg i og med at de bryter en kg regel.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

I en tråd om å påpeke skrivefeil, kom dette flotte innlegget:

Ingen kommer på KG for at andre skal rette skrivelefa dems. Så da er det stengt talt de som ødlegger trådene som burde forlate kg i og med at de bryter en kg regel.

Jeg antok at hun tullet, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg så en i dag som ga "eff". Jeg skjønte at h*n sikkert ga faen, men "eff" var ny for meg. Vanligvis vil man jo skrive "f...".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Spinell

Lest på en datingkanal: Russiske lekkerbisker.

Lånord (substantiver) som slutter på -en eller -n avstedkommer en del forvirring, ja :)

Lest på en eller annen side med sportsdiskusjoner: "Hvilken fotballstadio er best?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Lest på en eller annen side med sportsdiskusjoner: "Hvilken fotballstadio er best?"

Den varianten var ny for meg. Apropos stadion, jeg leser stadig i aviser og andre steder og hører "en stadion, stadionen". Stadion er intetkjønn. Men som med så mye annet (ikke greit å få med seg alt) har det kanskje vært kjønnsskifte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...