Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #1481 Del Skrevet 18. februar 2010 En gang i blant? En gang iblant? En gang i blandt? En gang iblandt? Jeg har alltid skrevet blant. Hva er riktig? Blant er riktig. Og iblant på nynorsk. Hvor i-en kommer i bokmål, vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 18. februar 2010 #1482 Del Skrevet 18. februar 2010 En gang i blant? En gang iblant? En gang i blandt? En gang iblandt? Jeg har alltid skrevet blant. Hva er riktig? Blant er riktig, skal ikke være med "d". Det heter også "en gang iblant". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #1483 Del Skrevet 18. februar 2010 Fra samlivsforumet: "...han må kjekke seg hos legen..." Vel, får håpe det hjelper! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #1484 Del Skrevet 18. februar 2010 Denne tråden burde omdøpes fra " Den store rettskrivningstråden, kom og belær oss!" til "Let med lupe etter skrivefeil fra KG-brukere, kom og le med oss!" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #1485 Del Skrevet 19. februar 2010 Denne tråden burde omdøpes fra " Den store rettskrivningstråden, kom og belær oss!" til "Let med lupe etter skrivefeil fra KG-brukere, kom og le med oss!" Jeg synes det er veldig greit at det finnes en slik tråd, jeg. Da kan de som legger merke til skrivefeil få ut frustrasjonene sine her istedenfor å spore av diskusjonene i de andre trådene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 19. februar 2010 #1486 Del Skrevet 19. februar 2010 Jeg synes det er veldig greit at det finnes en slik tråd, jeg. Da kan de som legger merke til skrivefeil få ut frustrasjonene sine her istedenfor å spore av diskusjonene i de andre trådene. Helt enig! Og føler du deg "truffet" så kan du fint rusle ut herfra om du vil det Det er jo ikke for å være direkte "ekkelt" akkurat, men herregud, her ER mange rare formuleringer og ord, ute å går... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 19. februar 2010 #1487 Del Skrevet 19. februar 2010 Det er jo ikke for å være direkte "ekkelt" akkurat, men herregud, her ER mange rare formuleringer og ord, ute å går... Pssst: "ute og går" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #1488 Del Skrevet 19. februar 2010 Jeg synes det er veldig greit at det finnes en slik tråd, jeg. Da kan de som legger merke til skrivefeil få ut frustrasjonene sine her istedenfor å spore av diskusjonene i de andre trådene. Om du blar litt tilbake i tråden så vil du se at frustrasjonsinnleggene er i mindretall til "Ha-ha, se hva jeg fant! Dumme mennesker"-innlegg. Men det var ikke det som var poenget mitt, jeg kom bare med et forslag til et korrekt navn på tråden. La oss kalle en spade for en spade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 19. februar 2010 #1489 Del Skrevet 19. februar 2010 Mye kulere å kalle det for et manuelt operert graveredskap. Men jeg ser poenget ditt, for all del. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #1490 Del Skrevet 19. februar 2010 Jeg har lært at man ikke skal starte en setning med "og" eller "men", men i disse dager ser jeg det overalt (også i denne tråden). Er dette noe som har endret seg eller er det fortsatt dårlig norsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 19. februar 2010 #1491 Del Skrevet 19. februar 2010 Det er nok fremdeles ganske dårlig norsk, men på steder som dette er det lett å la være å tenke over det. Jeg tenker iallfall mye mer over det når jeg skriver artikler og andre tekster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 19. februar 2010 #1492 Del Skrevet 19. februar 2010 Jeg har lært at man ikke skal starte en setning med "og" eller "men", men i disse dager ser jeg det overalt (også i denne tråden). Er dette noe som har endret seg eller er det fortsatt dårlig norsk? Jeg holder med det i at det ikke er god norsk å starte en setning med men. Derfor reagerte jeg på følgende, som er sitert fra Språkrådets sider om kommaregler: Komma mellom setninger som er bundet sammen med og, eller, for og men. Merk: alltid tegn foran men, enten komma eller punktum. Som det offisielle organet for god og riktig språkbruk sier altså Språkrådet at en setning kan starte med men. Jeg klarer bare ikke å tenke meg et eksempel der dette blir bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 19. februar 2010 #1493 Del Skrevet 19. februar 2010 Det skal være relativt enkelt å omskrive i de fleste tilfeller. "Men han gjorde det likevel" kan være så banalt som "Han gjorde det likevel". Poenget mitt er at ordet men i begynnelsen av en setning ganske ofte er overflødig. For min egen del handler det om et mer muntlig språk på uformelle steder. Mange andre vil nok ikke tenke over det i det hele tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 20. februar 2010 #1494 Del Skrevet 20. februar 2010 Pssst: "ute og går" Huff Der gikk det fort i svingene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Asta_* Skrevet 20. februar 2010 #1495 Del Skrevet 20. februar 2010 Hentet fra samme tråd: Daiten Daitet Smygde Vert Tungeskyss Kyset var en skikkelig "Failure" Hva om jeg var negativ til det, da ville jeg garantert gitt ham en over ansiktet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 22. februar 2010 #1496 Del Skrevet 22. februar 2010 Favoritisere har jeg sett på forskjellige fora flere ganger. Det heter favorisere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. februar 2010 #1497 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Nå leste jeg nettopp "absoludt" i et forum. Ellers florerer det av feilskriving, sundt, vandt (til/med),gjordt. Hvor får mange disse d-ene fra? Ellers har jeg sett gjevn, gjobb (sic!) etc. Edit mangl. bokstav Endret 23. februar 2010 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 23. februar 2010 #1498 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg kom over ei som ville ha tips til hvordan hun skulle tenne på mannen sin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #1499 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg kom over et innlegg på FB isted, Putte alle under samme skje !! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. februar 2010 #1500 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg kom over ei som ville ha tips til hvordan hun skulle tenne på mannen sin Helle på litt bensin kanskje og kaste en brennende fyrstikk borti . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå