Gjest Alhelí Skrevet 6. januar 2010 #1361 Del Skrevet 6. januar 2010 (endret) Jeg leste nettopp et innlegg der det ble sagt at det "tar tid å avklimatisere i en ny jobb". Det heter "å akklimatisere seg" til/i noe. Jeg har forresten alltid lurt på hvorfor det heter aKklimatisere. Noen som vet hva det prefikset betyr? -Ak? Hvis det er et prefiks, da. Men det er vel ingen tvil om at det er en form for klima det handler om. Endret 6. januar 2010 av Alhelí Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 6. januar 2010 #1362 Del Skrevet 6. januar 2010 A, er i hverfall et prefiks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 6. januar 2010 #1363 Del Skrevet 6. januar 2010 På et annet nettsted leste jeg en hjemmesnekret utgave av passepartout - paspatour. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest :) Skrevet 6. januar 2010 #1364 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg har forresten alltid lurt på hvorfor det heter aKklimatisere. Noen som vet hva det prefikset betyr? -Ak? Hvis det er et prefiks, da. Men det er vel ingen tvil om at det er en form for klima det handler om. Prefikset -ac (som jeg ikke kan huske om er gresk eller latin nå) betyr noe sånt som til, bli med, nær.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2010 #1365 Del Skrevet 7. januar 2010 En av disse forferdelige mobilreklamene ("konkurranse") som går på TV om dagen, spør om hvilket fylke Trysil ligger i; Oppland eller Hedemark. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mir Skrevet 9. januar 2010 #1366 Del Skrevet 9. januar 2010 "Hvordan internett kan jeg skaffe meg?"? Er dette riktig ? internett er jo internett, jeg klarer ikke å finne noe riktig man kan bruke istedet. For eksempel synes jeg det er lettere med : Hvilken internettleverandør kan jeg skaffe meg, eller "hva slags internett/hvilket bør jeg ha" ... Men internett er jo internett.. utenom at man har forskjelig båndbredde da. Hjelp!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Emera Skrevet 10. januar 2010 #1367 Del Skrevet 10. januar 2010 (endret) I mitt årshoroskop her på KG står følgende: "Universet, er i vært fall på din side." Endret 10. januar 2010 av Emera Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 13. januar 2010 #1368 Del Skrevet 13. januar 2010 Er det noen her som har lyst til å si noe i denne tråden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 13. januar 2010 #1369 Del Skrevet 13. januar 2010 Synes det skal holdes langt utenfor de vanlige trådene her, de blir bare ødelagt av det. Dialekten min inneholder "for det om", men jeg skriver det aldri. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 13. januar 2010 #1370 Del Skrevet 13. januar 2010 "Hvordan internett kan jeg skaffe meg?"? Er dette riktig ? internett er jo internett, jeg klarer ikke å finne noe riktig man kan bruke istedet. For eksempel synes jeg det er lettere med : Hvilken internettleverandør kan jeg skaffe meg, eller "hva slags internett/hvilket bør jeg ha" ... Men internett er jo internett.. utenom at man har forskjelig båndbredde da. Hjelp!? Som du sier, internett er internett, og det finnes bare ett internett. På engelsk er det til og med et egennavn, men jeg tror ikke den lille detaljen ble med over til norsk. Da må vi nok heller snakke om hvilken internettleverandør eller hva slags internettlinje. For ikke å snakke om den totale malplasseringen av "hvordan" i det spørsmålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 13. januar 2010 #1371 Del Skrevet 13. januar 2010 (endret) Så til dagens irritasjonsmoment: Det er veldig mange som mener at klesplagg har armer. Det har de ikke, jeg tror det ville sett rimelig spesielt ut. De har derimot ermer (intetkjønnsord). Armer er noe vi mennesker har. Endret 13. januar 2010 av Zzyzx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 14. januar 2010 #1372 Del Skrevet 14. januar 2010 Synes det skal holdes langt utenfor de vanlige trådene her, de blir bare ødelagt av det. Du har kanskje rett, men av og til er det veldig vanskelig å la være å kommentere feil. Er det ikke lov sånn av og til da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. januar 2010 #1373 Del Skrevet 14. januar 2010 Så til dagens irritasjonsmoment: Det er veldig mange som mener at klesplagg har armer. Det har de ikke, jeg tror det ville sett rimelig spesielt ut. De har derimot ermer (intetkjønnsord). Armer er noe vi mennesker har.Jeg jobber i en garnbutikk og jeg har oppdaget at jeg stort sett er den eneste i byen som strikker ermer. På flyet ble jeg bedt om å legge ned ermlenet. Det skal ikke være enkelt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 14. januar 2010 #1374 Del Skrevet 14. januar 2010 Du har kanskje rett, men av og til er det veldig vanskelig å la være å kommentere feil. Er det ikke lov sånn av og til da? Nå blir dette også litt off topic, men resultatet av å si sånt i tråder er at de veldig ofte tar helt av på språkspørsmålet og så blir det originale spørsmålet glemt. Det er rett og slett litt dårlig nettikette å spore så voldsomt av. Men jeg sitter på fingrene jeg også, spesielt når det kommer veldig grove feil i en tråd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fink Skrevet 14. januar 2010 #1375 Del Skrevet 14. januar 2010 Synes det virker som om ungdommen blir dårligere til å skrive norsk med tiden. I tillegg (eller som følge?) tillates stadig flere sideformer. Hahaha:D Kjempebra tråd! Endelig noen som sier høyt det jeg tenker. De beste jeg har er: interresangt kansje tolmodig domt er det så gått som de sier? hahaha:) godkjent sideform Det jeg irriterer meg mest over er manglende bruk av henne, dem, ham og lignende: - Jeg sa det til de - Jeg vil ikke snakke med de - Jeg liker hun ikke - Jeg har kranglet med han Og folk som ikke vet forskjellen på ovenfor og overfor: - Hun er så frekk ovenfor meg - Hvordan skal jeg oppføre meg ovenfor de? (to flotte feil i ett) Jeg må virkelig beherske meg for å ikke rette på feil i forumet her av og til... Dessverre(!)også godkjent sideform. Hvordan skal dette ende? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #1376 Del Skrevet 15. januar 2010 [post=http://www.facebook.com/?ref=home#/group.php?gid=251712038068&ref=nf]Hilde`s håndarbeider Jeg får vondt i øynene, men får meg ikke til å si noe heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. januar 2010 #1377 Del Skrevet 15. januar 2010 [post=http://www.facebook.com/?ref=home#/group.php?gid=251712038068&ref=nf]Hilde`s håndarbeider Jeg får vondt i øynene, men får meg ikke til å si noe heller... Sånt er irriterende. Slik feilskriving ser man overalt, synes jeg, i avisannonser, på vindusplakater osv. I dette og tilsvarende eksempler er det to feil. På norsk skal det ikke brukes skilletegn i genitiv. Her er det dessuten også brukt feil tegn, nemlig aksent gravis. Hvis noen absolutt vil skrive feil, kan de vel bruke "riktig" skilletegn, i dette tilfelle apostrof. Skjønte noen hva jeg mente her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #1378 Del Skrevet 15. januar 2010 Skjønte noen hva jeg mente her? Ja, jeg vet helt nøyaktig hva du mener! Er du egentlig meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. januar 2010 #1379 Del Skrevet 15. januar 2010 Ja, jeg vet helt nøyaktig hva du mener! Er du egentlig meg? To sjeler, én tanke . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2010 #1380 Del Skrevet 15. januar 2010 Det er visst mange som vil brette opp armene, og ikke ermene når de skal i gang med noe. Det høres vondt ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå