Gjest Gjest Skrevet 22. desember 2009 #1341 Del Skrevet 22. desember 2009 Hva er riktig; potensial eller potensiale? Jeg hører og leser potensial ganske ofte, men selv både sier og skriver jeg potensiale. Kan dere eksperter på språkområdet fortelle meg om det er jeg som har rett eller feil? Det er jeg som har rett........ ikke sant? Substantivet heter potensial, men jeg er enig i at det høres litt rart ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 25. desember 2009 #1342 Del Skrevet 25. desember 2009 Nå nettopp så jeg en ny vri på "konkurranse", på et annet chatteforum. Det var "konkeransje". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 26. desember 2009 #1343 Del Skrevet 26. desember 2009 "...hun har tilomme sendt ut et rykte..." Sendt ryktet til hvor? Til lommen? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 26. desember 2009 #1344 Del Skrevet 26. desember 2009 "...hun har tilomme sendt ut et rykte..." Sendt ryktet til hvor? Til lommen? :klø: Hihi - også heter det vel å sette ut et rykte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. desember 2009 #1345 Del Skrevet 26. desember 2009 "Jeg tror kjolen er stært" Riktig er: Jeg tror kjolen er stjålet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. desember 2009 #1346 Del Skrevet 26. desember 2009 (endret) Jeg har sett utallige eksempler på at mange blander sammen innfinne og avfinne. Å innfinne seg er det samme som å komme, å avfinne seg med noe er det samme som å akseptere/godta noe; resignere, f. eks. avfinne seg med en situasjon. Endret 26. desember 2009 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. desember 2009 #1347 Del Skrevet 27. desember 2009 Og forresten, det skrives selvsagt, ikke selvsakt. Veldig mange som skriver sakt, istedefor sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bloodless Skrevet 27. desember 2009 #1348 Del Skrevet 27. desember 2009 Veldig mange som skriver sakt, istedefor sagt. Ja, og det er FEIL. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 27. desember 2009 #1349 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) Man skal heller ikke skrive måneder og ukedager med stor forbokstav. Med mindre det er det første ordet etter punktum. Når man påpeker at man (eller noe) er norsk, så skal heller ikke norsk skrives med stor forbokstav. Endret 27. desember 2009 av Zzyzx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mir Skrevet 27. desember 2009 #1350 Del Skrevet 27. desember 2009 "...han skrev en lang mail om at han hadde grenet mye etter at jeg hadde dratt.." Det går vel ikke an å skrive "grenet"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 27. desember 2009 #1351 Del Skrevet 27. desember 2009 "...han skrev en lang mail om at han hadde grenet mye etter at jeg hadde dratt.." Det går vel ikke an å skrive "grenet"? Nei, det heter grint i perfektum. Å grine (inf.)-griner (pres.)-grinte el. grein el. gren (pret.)-grint (perf.), ifølge Tanum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 27. desember 2009 #1352 Del Skrevet 27. desember 2009 Nå har jeg sett det igjen, å spør i presens. Jeg leste det i Aktuelle saker. "kan du ikke spør henne? Er dette en ny trend? Det heter jo å spørre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alladin Skrevet 27. desember 2009 #1353 Del Skrevet 27. desember 2009 Nå har jeg sett det igjen, å spør i presens. Jeg leste det i Aktuelle saker. "kan du ikke spør henne? Er dette en ny trend? Det heter jo å spørre. haha, det var jeg som skrev det. Blir fort slik da jeg vanligvis pleier å skrive på dialekt. Må ta meg sammen hver gang jeg skal skrive ordentlig bokmål. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 27. desember 2009 #1354 Del Skrevet 27. desember 2009 haha, det var jeg som skrev det. Blir fort slik da jeg vanligvis pleier å skrive på dialekt. Må ta meg sammen hver gang jeg skal skrive ordentlig bokmål. Hvor er du fra, om jeg kan spørre om det? Jeg tenkte at det muligens kunne ha med dialekt å gjøre, ettersom jeg har sett dette en del ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alladin Skrevet 27. desember 2009 #1355 Del Skrevet 27. desember 2009 Hvor er du fra, om jeg kan spørre om det? Jeg tenkte at det muligens kunne ha med dialekt å gjøre, ettersom jeg har sett dette en del ganger. Er fra vestlandet om det er godt nok svar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 27. desember 2009 #1356 Del Skrevet 27. desember 2009 Hihi - også heter det vel å sette ut et rykte? Tja, kan jo hende det var på gammelmåten, vettu. I konvolutt og med frimerke på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 27. desember 2009 #1357 Del Skrevet 27. desember 2009 Er fra vestlandet om det er godt nok svar. Det holder i massevis. Sier du "Hva gjør du på" også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alladin Skrevet 27. desember 2009 #1358 Del Skrevet 27. desember 2009 Det holder i massevis. Sier du "Hva gjør du på" også? jepp, men jeg skriver det annerledes på dialekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 4. januar 2010 #1359 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Sett på Facebook: "Hans Hansen ønsker alle ett kjempe godt nyttår!" Hadde han fått med "intresangt" i en eller annen form også, ja da hadde han klart irritasjonsmomentenes topp 3 i en eneste setning. Endret 4. januar 2010 av Meaty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 6. januar 2010 #1360 Del Skrevet 6. januar 2010 Sett på Facebook: "Hans Hansen ønsker alle ett kjempe godt nyttår!" Hadde han fått med "intresangt" i en eller annen form også, ja da hadde han klart irritasjonsmomentenes topp 3 i en eneste setning. Det kan jo hende at Hans Hansen er litt smålig og bare unner alle ett eneste godt år (Hvis dette er tilfelle er det kun særskrivingen som er feil.) Jeg leste nettopp et innlegg der det ble sagt at det "tar tid å avklimatisere i en ny jobb". Det heter "å akklimatisere seg" til/i noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå