Gjest megvel Skrevet 15. november 2009 #1281 Skrevet 15. november 2009 Tar jeg feil, eller går det faktisk an å skrive følgende; - har henne det bra ? Jeg har alltid trodd det skrives; har hun det bra? Det har vært en del eksempler her på forumet der "henne" er brukt ofte der jeg har trodd det skal være "hun/ho", og da blir jeg i tvil. Det høres jo heller ikke så riktig ut i mine ører. "Har hun det bra?" er riktig skrivemåte. Jeg har nettopp lært å stave dessverre riktig! I 15 år har jeg skrevet det feil, og ikke én lærer har korrigert meg.
Zzyzx Skrevet 15. november 2009 #1282 Skrevet 15. november 2009 Tar jeg feil, eller går det faktisk an å skrive følgende; - har henne det bra ? Øynene mine! Nei, det går ikke an.
Gjest Alhelí Skrevet 15. november 2009 #1283 Skrevet 15. november 2009 På en reklamebil fra Traktøren her i byen står det: "Mora di jobber ikke hær. Det bare smaker sånn." Err'e mulig?
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #1284 Skrevet 17. november 2009 Sjenerelt. Det riktige er generelt.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2009 #1285 Skrevet 17. november 2009 Tar jeg feil, eller går det faktisk an å skrive følgende; - har henne det bra ? Jeg har alltid trodd det skrives; har hun det bra? Det har vært en del eksempler her på forumet der "henne" er brukt ofte der jeg har trodd det skal være "hun/ho", og da blir jeg i tvil. Det høres jo heller ikke så riktig ut i mine ører. Uff, uff, uff! Nei, det går ikke an! I den setningen du skriver her, er 'den som har det bra' subjektet, og det riktige er da at det skal være 'hun'. 'Henne' er objektsformen av 'hun'.
Gjest Gjest_Anéa_* Skrevet 17. november 2009 #1286 Skrevet 17. november 2009 Men med all feilbruken av han/ham hun/henne og så videre, så kan det jo tyde på at siste rest av norrønt kasussystem er i ferd med å forsvinne? Rent subjektivt så gremmer jeg meg voldsomt over det.... Men objektivt sett så trenger vi ikke disse kasusformene mer enn vi trengte kasus i norrønt? De var praktiske til å "spisse" språket, javisst, men vi klarer oss jo utmerket uten dem. (mulig jeg bare er bitter fordi jeg prøver å lære meg gresk, og kasus-formene tar knekken på meg... )
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 18. november 2009 #1287 Skrevet 18. november 2009 Er du stolt over å være norsk og norsk kultur? E"r du stolt over norsk kultur og å være norsk?", regner jeg med vedkommende mener. Kinkig setning å formulere, absolutt... Men jeg ER ikke norsk kultur (i beste fall en del av den), selv om jeg er norsk...
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 18. november 2009 #1288 Skrevet 18. november 2009 (Overskriften i innlegget over, er forøvrig fra "Aktuelle saker")
Meaty Skrevet 29. november 2009 #1289 Skrevet 29. november 2009 Denne trådoverskriften måtte jeg lese flere ganger: "sims, hvilken grunn sims må en ha"
Gjest imli Skrevet 29. november 2009 #1290 Skrevet 29. november 2009 Denne trådoverskriften måtte jeg lese flere ganger: "sims, hvilken grunn sims må en ha" Den ble jeg litt :klø: over også gitt.
Hinata Skrevet 29. november 2009 #1291 Skrevet 29. november 2009 Denne trådoverskriften måtte jeg lese flere ganger: "sims, hvilken grunn sims må en ha" :klø:
Gjest Spinell Skrevet 2. desember 2009 #1292 Skrevet 2. desember 2009 Jeg leste nettopp en tråd om ei som lurte på om hun led av innbilsk svangerskap. FTR: Det kalles innbilt svangerskap. (Jeg lurer på hvordan en med innbilsk svangerskap ter seg )
Gjest imli Skrevet 2. desember 2009 #1293 Skrevet 2. desember 2009 Jeg leste nettopp en tråd om ei som lurte på om hun led av innbilsk svangerskap. FTR: Det kalles innbilt svangerskap. (Jeg lurer på hvordan en med innbilsk svangerskap ter seg ) Hun ble vel så innbilsk av å være gravid da!
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2009 #1294 Skrevet 2. desember 2009 Denne trådoverskriften måtte jeg lese flere ganger: "sims, hvilken grunn sims må en ha" Er det ikke "grunnsims" det er ment å være? Vet riktignok ikke helt hva en grunnsims er da.
Gjest Eurodice Skrevet 2. desember 2009 #1295 Skrevet 2. desember 2009 [quote (mulig jeg bare er bitter fordi jeg prøver å lære meg gresk, og kasus-formene tar knekken på meg... )
Gjest Spinell Skrevet 3. desember 2009 #1296 Skrevet 3. desember 2009 [quote Det er tre kasus, som på norsk. Det er nominativ (subjektform), akkusativ (objektform), genitiv (eieform). Dessuten er det vokativ som er en spesiell kasus som brukes ved direkte tiltale. Verbformene bruker vel de fleste lengst tid på å sette seg inn i, tenker jeg. Må bare legge til at enkelte norske dialekter også har dativ. Dette kasuset er nok utdøende, men likevel fremdeles i bruk
Gjest Eurodice Skrevet 3. desember 2009 #1297 Skrevet 3. desember 2009 (endret) Må bare legge til at enkelte norske dialekter også har dativ. Dette kasuset er nok utdøende, men likevel fremdeles i bruk Det er sant. Jeg har et morsomt eksempel fra Solør: Tæpp atte dæra, det trække åt beinom. Oversatt: Lukk igjen døra, det trekker på beina. I Solørtraktene bruker de "æ" for "ø" i mange ord. Men du Spinell, jeg er plutselig ikke sikker på kasus for uttrykk som til lands, til vanns, til fjells osv. Jeg tror det er genitiv. PS. Nå har jeg undersøkt dette. Det er genitiv, så jeg tenkte riktig. Endret 3. desember 2009 av Belladonna
Gjest Spinell Skrevet 3. desember 2009 #1298 Skrevet 3. desember 2009 Du gjorde meg såpass nysgjerrig at jeg måtte søke litt selv, Belladonna Genitiv var rett, ja.
Gjest Gjest_kattungen_* Skrevet 3. desember 2009 #1299 Skrevet 3. desember 2009 jeg irriterer meg EKSTREMT over folk som sier " jeg har tenkt til å gå ..." det heter " jeg har tenkt å gå..."!!! det går ikke ann å si " tenkt til"!!!!! også irriterer jeg meg over folk som sier " et hamster" når det heter " en hamster "! og folk som sier "jeg har tenkt å gå til hun etterpå!" det heter jo "jeg har tenkt å gå til henne etterpå" !!!! AAGGGGRRRRRRRRRRRRRRHHHHHHHH!!!!!! og selvsakt de som ikke klarer å snakke norsk og sier sjøtt, sjino osv.osv.
Hinata Skrevet 3. desember 2009 #1300 Skrevet 3. desember 2009 Og jeg irriterer meg over overdreven bruk av utropstegn og manglende stor bokstav i begynnelsen av en setning Og forresten, det skrives selvsagt, ikke selvsakt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå