Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Kanskje h*n uttaler det på samme måte som h*n skriver det? :biggrin:

Det lurer jeg også på om de gjør de som skriver høffelig,sakelig og festelig. :klø:

Festelig er det da mange som sier. I min dialekt sier vi det slik. "Det var riktig så festelig". "Feste" er jo et ord. "Høffe" og "sake" er derimot noe mer ulogisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Festelig er det da mange som sier. I min dialekt sier vi det slik. "Det var riktig så festelig". "Feste" er jo et ord. "Høffe" og "sake" er derimot noe mer ulogisk.

Det visste jeg faktisk ikke.Har aldri hørt noen si det.

Beklager så mye. :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feste er et ord, det har du helt rett i - men man kan jo likevel ikke skrive festelig - dette er ikke et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feste er et ord, det har du helt rett i - men man kan jo likevel ikke skrive festelig - dette er ikke et ord.

Nei, men det er fullt lovlig å si det, som var det innlegget var et svar på. Det er mange som sier festelig, og det er vel også en av grunnene til at mange også skriver det, selv om det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Nei, men det er fullt lovlig å si det, som var det innlegget var et svar på. Det er mange som sier festelig, og det er vel også en av grunnene til at mange også skriver det, selv om det er feil.

Når man har hatt det riktig så festelig , må man kanskje ta tabeletter mot fyllesyke dagen etter :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt jeg ikke var helt på jordet. :)

Jeg har også hørt noen si tabeletter.

Og parafyme og tapetisere.

Leste dessuten om en som var intrisert i et eller annet. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt jeg ikke var helt på jordet. :)

Jeg har også hørt noen si tabeletter.

Og parafyme og tapetisere.

Leste dessuten om en som var intrisert i et eller annet. :overrasket:

Hehe, langt fra på jordet, du :)

Leste tidligere i dag om ei som ønsket å bli finansrådgiver, og mente at det var viktig å vite om invIsteringer og sånt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Hehe, langt fra på jordet, du :)

Leste tidligere i dag om ei som ønsket å bli finansrådgiver, og mente at det var viktig å vite om invIsteringer og sånt. ;)

Det er sikkert et et yrke hun vil være komfertabel med :fnise: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Spinell
Når man har hatt det riktig så festelig , må man kanskje ta tabeletter mot fyllesyke dagen etter :ler: .

For ikke å snakke om hvor syke de ble hvis de også har spist bløtekake på festen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jei jir mei enne åver!

:fnise:

På Samliv er det en tråd som heter "Mannfolk å snakking".

Det heter: "Mannfolk og snakking".

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"er det mulig.helt greit at ikke alle er enige, men nå siterer ikke jeg fra shampo reklamer."

Er det mulig?Det er helt greit at ikke alle er enige, men nå siterer ikke jeg fra shamporeklamer.

"resturang"

restaurant

"vaske hjelp"

vaskehjelp

"fulastendig"

fullstendig?

"hvem dame"

hvilken dame

"voldTEKSTmann"

voldtektsmann

Det er dette som er voldTEKST etter min mening... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Ellen_*
Kogefamilien er på Facebook også, leser jeg.

Jeg la også merke til den... Hi-hi.

Egentlig utrolig hvor mye feil det er i overskrifter på dette forumet. Som oftest er det slurv, at en bokstav er utelatt eller at bokstaver har byttet plass. Men får meg ikke til å si noe heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellen_*

Herreguuuuud, er så lei av at folk bruker stor bokstav på alle mulige ord!

Det gjelder særlig nasjonaliteter, men også alle mulige substantiv (Telysholder, Glass og Bok.... WHY?? Dette ble avskaffet i 1917, ble det ikke?).

Stor bokstav er den nye folkesykdommen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mia_*

Tar jeg feil, eller går det faktisk an å skrive følgende;

- har henne det bra ?

Jeg har alltid trodd det skrives; har hun det bra?

Det har vært en del eksempler her på forumet der "henne" er brukt ofte der jeg har trodd det skal være "hun/ho", og da blir jeg i tvil. Det høres jo heller ikke så riktig ut i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...