Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #1221 Del Skrevet 23. september 2009 Bruken av MEG først i setninger er faktisk feil hvis man for eksempel skal si: Kameratene mine og meg/jeg... Det skal ikke være Jeg og kameratene mine. Fysj, egoisme! Det er vel ikke feil, sånn grammatisk sett. Det blir derimot regnet som uhøflig å sette "jeg" først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #1222 Del Skrevet 23. september 2009 Det er veldig irriterende når det blir brukt komma og så og. Eks. De skulle først fiske, og så skulle de plukke bær. Trodde det fremdeles var slik at man enten brukte komma eller og, ikke begge deler. Min favoritt å spørre barn om er: Det heter en glad gutt og ei glad jente. Heter det et glatt barn? Barna blir like forvirret hver gang. Noen av oss som er voksne lærte sundt på skolen. Har vel ikke fått med oss alle de nye stavemåtene enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 23. september 2009 #1223 Del Skrevet 23. september 2009 (endret) Bruken av MEG først i setninger er faktisk feil hvis man for eksempel skal si: Kameratene mine og meg/jeg... Det skal ikke være Jeg og kameratene mine. Fysj, egoisme! Mener du dette alvorlig? Det er ikke snakk om egoisme, men om kasus. JEG er subjektsform (nominativ), MEG er objektsform (akkusativ). Det er feil å si for eksempel "Meg og kameratene mine...". Endret 23. september 2009 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 24. september 2009 #1224 Del Skrevet 24. september 2009 Mener du dette alvorlig? Det er ikke snakk om egoisme, men om kasus. JEG er subjektsform (nominativ), MEG er objektsform (akkusativ). Det er feil å si for eksempel "Meg og kameratene mine...". Jeg tror ikke det var forskjellen mellom jeg og meg som var poenget til Gjest. Derimot påpeker innlegget noe jeg også har lagt merke til at har økt i bruk de senere årene, nemlig at folk nevner seg selv før alle andre når de skal ramse opp en rekke personer eller fortelle om noe de har opplevd. F.eks "Jeg og søsteren min var på kino igår." Tidligere har det vært betraktet som uhøflig og udannet å nevne seg selv først, og jeg synes fremdeles det er en god regel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 24. september 2009 #1225 Del Skrevet 24. september 2009 Det er veldig irriterende når det blir brukt komma og så og. Eks. De skulle først fiske, og så skulle de plukke bær. Trodde det fremdeles var slik at man enten brukte komma eller og, ikke begge deler. Bruken av "og" utelukker ikke komma, spørsmålet er om det som "og" binder sammen, er to helsetninger (altså at begge leddene er fullstendige setninger med subjekt og verbal). Eksempler: Per skulle fiske og plukke bær. Per skulle fiske, og Ola skulle plukke bær. Per skulle først fiske og så plukke bær. Per skulle først fiske, og så skulle han plukke bær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 24. september 2009 #1226 Del Skrevet 24. september 2009 I tråden som handler om ting man har mistet i do, har jeg sett et nytt fenomen. Det er minst to brukere som skriver "et do". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pantertante Skrevet 24. september 2009 #1227 Del Skrevet 24. september 2009 Er det et fenomen? Jeg både sier og skriver et do. Har aldri tenkt på at det kunne være feil. :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 24. september 2009 #1228 Del Skrevet 24. september 2009 I tråden som handler om ting man har mistet i do, har jeg sett et nytt fenomen. Det er minst to brukere som skriver "et do". Det kan være både hankjønn og intetkjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 26. september 2009 #1229 Del Skrevet 26. september 2009 Det kan være både hankjønn og intetkjønn. Jøss, det var uventet. Jeg har aldri hørt intetkjønnsformen brukt. Jeg forstår ikke hva som menes i ordboka, der står det følgende: II do m1 el. n3 (kanskje fork. for do-hus, av lty don 'gjøre') dass, wc utedo / gå på do Hva betyr m1 og n3? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. september 2009 #1230 Del Skrevet 26. september 2009 Jøss, det var uventet. Jeg har aldri hørt intetkjønnsformen brukt. Jeg forstår ikke hva som menes i ordboka, der står det følgende: II do m1 el. n3 (kanskje fork. for do-hus, av lty don 'gjøre') dass, wc utedo / gå på do Hva betyr m1 og n3? M står for maskulinum (hankjønn), N står for nøytrum (intetkjønn). M1 er bøyningsmønster 1, regelmessig bøyning: en do. doen, doer, doene N3 er bøyningsmønster 3: et do, doet, do eller doer, doa eller doene -------------------------------------------------------------------------------- Substantiv i hankjønn har tre bøyningsmønste, i intetkjønn fire. Hunkjønn (femininum) har bare ett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pegs Skrevet 26. september 2009 #1231 Del Skrevet 26. september 2009 "Å ta selvmord"! Det heter "å begå selvmord" eller "å ta sitt eget liv". Hinata: Man rydder opp i noe eller nøyes med å endre det Åh, ja, "å ta selvmord", den er den verste jeg vet om! BEGÅÅÅ!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 26. september 2009 #1232 Del Skrevet 26. september 2009 M står for maskulinum (hankjønn), N står for nøytrum (intetkjønn). M1 er bøyningsmønster 1, regelmessig bøyning: en do. doen, doer, doene N3 er bøyningsmønster 3: et do, doet, do eller doer, doa eller doene -------------------------------------------------------------------------------- Substantiv i hankjønn har tre bøyningsmønste, i intetkjønn fire. Hunkjønn (femininum) har bare ett. Da lærte jeg noe interessant i dag også! Tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miam Skrevet 26. september 2009 #1233 Del Skrevet 26. september 2009 Jeg synes det er fryktelig irriterende med folk som skriver "altid" og alldri". Vi lærte en finfin huskeregel på barneskolen; "Aldri to L i aldri, alltid to L i alltid." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. september 2009 #1234 Del Skrevet 26. september 2009 Da lærte jeg noe interessant i dag også! Tusen takk! Bare hyggelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 26. september 2009 #1235 Del Skrevet 26. september 2009 Understrekning når et ord skal understrekes på nett, istedenfor kursiv. - Jammen, lenkene deres virker jo ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 26. september 2009 #1236 Del Skrevet 26. september 2009 Dette ble akkurat sagt på Kveldsnytt: "Kun tilfeldigheter forhindret at ingen brant inne i Sandnes i natt." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 26. september 2009 #1237 Del Skrevet 26. september 2009 Dette ble akkurat sagt på Kveldsnytt: "Kun tilfeldigheter forhindret at ingen brant inne i Sandnes i natt." Denne skjønte jeg ikke, kanskje jeg er treg. Har det vært storbrann? Jeg har ikke sett på nyhetene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 26. september 2009 #1238 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Denne skjønte jeg ikke, kanskje jeg er treg. Har det vært storbrann? Jeg har ikke sett på nyhetene. En pyroman er på ferde i Sandnes, en del hus har brent. Men setningen er jo ikke korrekt, hvis ingen ble forhindret fra å brenne inne - ja da brant de vel inne, da. Det burde heller vært "Kun tilfeldigheter sørget for at ingen brant inne i Sandnes i natt", eller kanskje "Kun tilfeldigheter forhindret at noen brant inne i Sandnes i natt." Endret 26. september 2009 av Meaty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 27. september 2009 #1239 Del Skrevet 27. september 2009 En pyroman er på ferde i Sandnes, en del hus har brent. Men setningen er jo ikke korrekt, hvis ingen ble forhindret fra å brenne inne - ja da brant de vel inne, da. Det burde heller vært "Kun tilfeldigheter sørget for at ingen brant inne i Sandnes i natt", eller kanskje "Kun tilfeldigheter forhindret at noen brant inne i Sandnes i natt." Da tenkte jeg riktig allikevel, da. Jeg tenket at her skulle det vel være noen, og ikke ingen? Jeg chattet med tre forskjellige da jeg leste dette her, så tankevirksomheten var noe adspredt, kan man si ;.)- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2009 #1240 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg får helt vondt når folk skriver "forskjølet" og "beskymret". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå