Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #1201 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg skjønner ikke helt hvordan folk får seg til å skrive "ukomfertabel". Skriver de "komfert" også, da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #1202 Del Skrevet 21. september 2009 Hei, jeg synes det er vanskelig å skulle skrive meningsfulle gode tekster uten skrivefeil, orddelingsfeil, kommaregler etc. Har problemer med at jeg skriver for lange setninger. Dere her inne virker så flinke, er det noen som har noen tips til meg? Mitt ønske er å bli god til å skrive meningsfulle tekster uten skrivefeil. Heve nivået på måten jeg skriver på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #1203 Del Skrevet 21. september 2009 Det jeg irriterer meg mest over er manglende bruk av henne, dem, ham og lignende: - Jeg har kranglet med han På nynorsk brukes ikke "ham", men "han". (Men da skriver man heller ikke "jeg", så i denne setningen blir det feil å bruke "han". Hadde det stått: "Eg har kranglet med han", så ville det vært riktig. Det som irriterer meg aller mest er den j*** apostrofen som folk skal ha: Anne's Kafé, Belle's Butikk. Øynene mine blør hver gang jeg ser noe slikt. Her synder nok jeg. Kan vi få et lynkurs på dette med apostrof? Noen? Galt - riktig: vere- være Vere er riktig på nynorsk! Heimehjelpen burde kanskje ha skreve "dåtte". Nei, dåtte er vel enda mer feil. Har lurt på det samme hver gang jeg skal skrive "dette" i fortid. Noen som vet hva som er rett? Det ender med at jeg heller bruker "faller", men dette føles ikke bra når man skriver på nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 21. september 2009 #1204 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) På nynorsk brukes ikke "ham", men "han". (Men da skriver man heller ikke "jeg", så i denne setningen blir det feil å bruke "han". Hadde det stått: "Eg har kranglet med han", så ville det vært riktig. Du hadde mange gode betraktninger om nynorsk, men også på bokmål er det lov å bruke han i objektform. Det er like riktig å skrive "Jeg kranglet med han" som å skrive "Jeg kranglet med ham". (Om vi liker det, er en annen sak ) Endret 22. september 2009 av Spinell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #1205 Del Skrevet 21. september 2009 På nynorsk brukes ikke "ham", men "han". (Men da skriver man heller ikke "jeg", så i denne setningen blir det feil å bruke "han". Hadde det stått: "Eg har kranglet med han", så ville det vært riktig. Her synder nok jeg. Kan vi få et lynkurs på dette med apostrof? Noen? Vere er riktig på nynorsk! Nei, dåtte er vel enda mer feil. Har lurt på det samme hver gang jeg skal skrive "dette" i fortid. Noen som vet hva som er rett? Det ender med at jeg heller bruker "faller", men dette føles ikke bra når man skriver på nynorsk. Å dette, detter, datt, har dettet. Det skal svært sjelden være apostrof på norsk. Det skal ikke være Anne's eller bilen's. Etter forkortelser, som Ap's, kan du bruke apostrof. Det heter derimot Arbeiderpartiets, ikke Arbeiderpartiet's. Om usikker, er det bedre å droppe apostrofen, ettersom det i de fleste tilfeller ikke skal være apostrof. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alhelí Skrevet 21. september 2009 #1206 Del Skrevet 21. september 2009 Hei, jeg synes det er vanskelig å skulle skrive meningsfulle gode tekster uten skrivefeil, orddelingsfeil, kommaregler etc. Har problemer med at jeg skriver for lange setninger. Dere her inne virker så flinke, er det noen som har noen tips til meg? Mitt ønske er å bli god til å skrive meningsfulle tekster uten skrivefeil. Heve nivået på måten jeg skriver på. Les bøker! Les, les og les enda mer! Men ikke hva som helst, da... Lange setninger er helt greit, det, så lenge de henger sammen. Jeg elsker lange setninger selv, laaaange avsnitt som er bare én setning, med masse komma og innskutte bisetninger. Men det kommer jo an på hva som er målet med skrivingen, og hvem mottakeren er. Om mottaker finnes, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 21. september 2009 #1207 Del Skrevet 21. september 2009 Hovedsaken på VG nett akkurat nå: "Terje Wiik arrestert etter danskebåtentur". Dette høres da veldig rart ut? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 21. september 2009 #1208 Del Skrevet 21. september 2009 På nynorsk brukes ikke "ham", men "han". (Men da skriver man heller ikke "jeg", så i denne setningen blir det feil å bruke "han". Hadde det stått: "Eg har kranglet med han", så ville det vært riktig. Her synder nok jeg. Kan vi få et lynkurs på dette med apostrof? Noen? Vere er riktig på nynorsk! Nei, dåtte er vel enda mer feil. Har lurt på det samme hver gang jeg skal skrive "dette" i fortid. Noen som vet hva som er rett? Det ender med at jeg heller bruker "faller", men dette føles ikke bra når man skriver på nynorsk. Må pirke på deg her ;-). På nynorsk må du si "Eg har krangla med han", ikke "kranglet". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #1209 Del Skrevet 21. september 2009 Les bøker! Les, les og les enda mer! Men ikke hva som helst, da... Lange setninger er helt greit, det, så lenge de henger sammen. Jeg elsker lange setninger selv, laaaange avsnitt som er bare én setning, med masse komma og innskutte bisetninger. Men det kommer jo an på hva som er målet med skrivingen, og hvem mottakeren er. Om mottaker finnes, da. Jeg har alltid lest, nå leser jeg på Engelsk- mulig det er derfor jeg synes jeg er blitt dårlig til å formulere meg skriftlig. Bare det at jeg bruker mye "jeg" hele veien- det er vel ikke godt norsk språk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Virreliten Skrevet 21. september 2009 #1210 Del Skrevet 21. september 2009 Genitiv apostrof brukes i norsk KUN når navnet slutter på s eller z. Annes bil, Liss' hus. Og da er det som regel bedre å skrive Liss sitt hus, synes jeg. Og legg merke til plasseringen - den står bak den siste s-en. Sakset fra www.korrekturavdelingen.no: I norsk brukes i utgangspunktet ikke apostrof ved genitiv: * Kåres krøller (Kåre’s krøller er feil) * Elton Johns konserter, husets farge, Amazons kundeservice, Hitchcocks filmer, Bushs taler, Disneys filmer, politimannens kølle Bruk av apostrof i slike eksempler skyldes antakeligvis påvirkning fra engelsk. Unntak der apostrof skal brukes Apostrof brukes ved genitiv i ord som ender på s, z og x (uttalen har ikke noe å si) * apostrof og genitiv Anders’ leilighet * Iain Pears’ romaner * Grete Waitz’ treningsprogram * Johannes’ åpenbaring * Alex’ dialekt * Tom Hanks’ filmer (ikke Hanks sine filmer (=garpegenitiv)) Men: Bushs, Bachs, dusjs, Kampuschs Merk at Aftenposten bruker apostrof når ordet ender med en uttalt vislelyd (Bush’). Dette er ikke i tråd med Språkrådets anbefalinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Kine_* Skrevet 21. september 2009 #1211 Del Skrevet 21. september 2009 Jeg er litt lei av den overdrevne bruken av eget/egen. Spesielt journalister synes jeg har lett for å si "hans egen mor", "hennes eget hus" osv. Enten er det hans mor, eller hennes hus, eller så er det ikke det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #1212 Del Skrevet 21. september 2009 Vere er riktig på nynorsk! Ja, men nå skrev jeg ord på bokmål, ikke nynorsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #1213 Del Skrevet 21. september 2009 Å dette, detter, datt, har dettet. Kan dette være riktig? Det hørtes ikke bra ut i mine ører. Må pirke på deg her ;-). På nynorsk må du si "Eg har krangla med han", ikke "kranglet". Selvsagt, var bare litt kjapp med å kopiere teksten som stod der, og bare fikse "jeg" Ja, men nå skrev jeg ord på bokmål, ikke nynorsk. Det kan så være, men det er lett for at de som leser en sånn liste merker seg at dette ordet er feil, uansett mål, og så går de rundt og tror det... Hadde vært mye lettere med ett mål for alle, forresten. Det er jammen nok å huske på uansett. Takker forøvrig for apostrof-forklaringene. Men det var egentlig de på f.eks. navn som Andrè jeg var usikker på. Hva er galt med den, står den feil vei? Andrè - André? Hvordan vet man forresten det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #1214 Del Skrevet 21. september 2009 Det kan så være, men det er lett for at de som leser en sånn liste merker seg at dette ordet er feil, uansett mål, og så går de rundt og tror det... Hadde vært mye lettere med ett mål for alle, forresten. Det er jammen nok å huske på uansett. Ja, jeg burde vel laget en advarsel slik at det kom tydelig frem at listen kun tok for seg ord skrevet på bokmål, jeg tar selvkritikk. Hvilken målform synes du hadde vært passende for folk flest å bruke, nynorsk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 21. september 2009 #1215 Del Skrevet 21. september 2009 (endret) [quote name='Gjest' date='21.09.2009 (23:48) ' post='7312642' Takker forøvrig for apostrof-forklaringene. Men det var egentlig de på f.eks. navn som Andrè jeg var usikker på. Hva er galt med den, står den feil vei? Andrè - André? Hvordan vet man forresten det? Endret 21. september 2009 av Belladonna Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 22. september 2009 #1216 Del Skrevet 22. september 2009 Heter det virkerlig "å dette, detter, datt, har dettet"??? Jeg synes også det høres innmari rart ut... Men jeg aner ikke hva det skulle vært istedet :klø: Jeg sier "har detti", men det er jo dialekt. Hva sier dere andre? Synes også "arrestert etter danskebåtentur" høres rart ut. Danskebåt-tur/danskebåttur er kanskje bedre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #1217 Del Skrevet 22. september 2009 Heter det virkerlig "å dette, detter, datt, har dettet"??? Jeg synes også det høres innmari rart ut... Men jeg aner ikke hva det skulle vært istedet :klø: Jeg sier "har detti", men det er jo dialekt. Hva sier dere andre? Synes også "arrestert etter danskebåtentur" høres rart ut. Danskebåt-tur/danskebåttur er kanskje bedre? Det heter "har dettet", ja. Tips: det går an å søke også på bøyde former i ordboken. Jeg sier "dotte". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #1218 Del Skrevet 22. september 2009 Det skal IKKE være apostrof etter forkortelser! Apostrof som markering av genitiv ved ord som slutter på -s, -x eller -z, er egentlig et utelatelsestegn, fordi disse konsonantene ikke kan følges av genitivs-s. Det blir dermed bare apostrofen som markerer genitivsformen: Mons' foreldre kunne ikke komme. Peder Ås' medvirkning var klar. Karl Marx' betydning var enorm. Grete Waitz' løp ble fulgt med spenning. Merk at det bare er ord som slutter på -s, -x eller -z, som får genitivsapostrof, i motsetning til engelsk og en del andre språk, som nesten unntaksløst markerer genitivs-s med apostrof. Det er ikke riktig på norsk. Det er skriftbildet som avgjør om det skal være apostrof ved genitiv eller ikke, ikke uttalen. Det blir ikke apostrof her: H.P. Grices teorier Lagranges bidrag Shakespeares dramaer Rudolph Fleschs bok om skrivekunsten Isobegovitsjs svar Ofte kan det være lurt å skrive om slike uttrykk for å unngå genitivsform Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 22. september 2009 #1219 Del Skrevet 22. september 2009 (endret) Synes også "arrestert etter danskebåtentur" høres rart ut. Danskebåt-tur/danskebåttur er kanskje bedre? Ja, jeg synes det høres bedre ut. Man sier jo "Holmenkollrennet", f.eks. Kanskje han som ble arrestert hadde vært i Danmark og besøkt dama si som hadde "mensensmerter"... Endring: Jeg hadde glemt en bokstav. Endret 22. september 2009 av Meaty Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2009 #1220 Del Skrevet 23. september 2009 Bruken av MEG først i setninger er faktisk feil hvis man for eksempel skal si: Kameratene mine og meg/jeg... Det skal ikke være Jeg og kameratene mine. Fysj, egoisme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå