Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

FORDE!!!

Det er fint at mange har fått det inn i skallen at "de" som i "de eplene" skrives med e og ikke med i, men hvordan i alle dager dro de den feilslutningen at FORDI også skrives med e?

Åhh... blir så lei meg når jeg ser slikt :(

De mener nok ikke fordi, men "for det". Ikke at det er mer gramatisk riktig uansett da :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avisene har vært veldig opptatt av å melde at "Tutta har vunnet sin første seier på ...". Vinne en seier? Er ikke det litt rart å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avisene har vært veldig opptatt av å melde at "Tutta har vunnet sin første seier på ...". Vinne en seier? Er ikke det litt rart å si?

Ifølge bokmålsordboka er det korrekt å påstå at noen har vunnet en seier. Men jeg er enig i at det ikke høres bra ut. Jeg ville sagt "tatt en seier".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På Sex og samlivsforumet er det opptil flere som skriver "kjeden" istedenfor "skjeden".

Er ikke dette kjempeparadoksalt, all den tid det snakkes om at kj-lyden er på vikende front og skj-lyden er på frammarsj?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, egentlig ikke. Jeg har vært inne på det før, og det skyldes rett og slett faktisk at sj-lyden er på frammarsj. Man bruker ikke kj-lyden lengre og har dermed ingen verbale holdepunkter for når noe staves med "skj" og når noe staves med "kj" Det blir ren gjetting, med andre ord.

Av og til får det pussige og morsomme utfall, sånn som "kjede", "kjønner" og "tarmkylling".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg lurer på hvordan det er mulig å skrive "demmes" eller "dems" om "deres".

Og så forstår jeg meg ikke på de som klarer å skrive "hvordan mobil har du?"

Det gjør nesten vondt å lese slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_gjest_*
Å spørre et spørsmål.

:kjefte: Hvorfor skjønner ikke folk hvor dumt dette høres ut?

Å spørre et spørsmål? Hvorfor ikke? Jeg liker det, jeg..litt sånn som å spille et spill eller fise en fis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg leser og hører støtt og stadig, er "å stille spørsmålstegn". Det riktige er "å sette spørsmålstegn" eller "å stille spørsmål".

Så er det dette evinnelige "både ... - men (også) ..." Fremdeles heter det "både - og", og "ikke bare - men også". Sml. tysk "nicht nur - sondern auch".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En gjenganger i avisene er biler som får materielle skader etter utforkjørsler for eksempel. Hva slags andre skader skulle en bil få, psykiske? Emosjonelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...