Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Gjest Spinell
Jeg leste akkurat

Men jeg misliker ikke litt ..... fordetom.

Fordetom? Hvilket ord er det??

"Men jeg misliker ikke litt ... av den grunn."

"Men jeg misliker uansett ikke litt ...."

Eller

"Men jeg misliker ikke litt ... likevel" ?

Håpløst ord. Det høres ut som noe en 5-åring kunne sagt; ikke noe en voksen person skriver.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Eurodice

Det er mye rart å lese. I en presentasjon på en datingkanal leste jeg følgende: ... men misliker lange, tørre middager med høy stillettglassføring ...

Det skulle nok stått stetteglass, tenker jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst noen som tror uttrykket " i ny og ne" skrives " i ny og ned". :klaske:

Ser også en del som omtaler en tatoverer som en tatovør, det er vel ikke riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Tattovering og tattovør (med to t-er istedenfor en) er heller ikke direkte uvanlig lesning.

Jeg lurer på hvorfor det er så mange som skriver anbefale feil.

Særlig anbefalle (med to l-er) er en feil jeg ikke forstår meg på. Det stemmer jo ikke overens med uttalen av ordet, engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tattovering og tattovør (med to t-er istedenfor en) er heller ikke direkte uvanlig lesning.

Jeg lurer på hvorfor det er så mange som skriver anbefale feil.

Særlig anbefalle (med to l-er) er en feil jeg ikke forstår meg på. Det stemmer jo ikke overens med uttalen av ordet, engang.

Jeg skjønner heller ikke hvordan det er mulig å stave det "anbefalle". :riste:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye rart å lese. I en presentasjon på en datingkanal leste jeg følgende: ... men misliker lange, tørre middager med høy stillettglassføring ...

Vin i plastikkglass er jo mye bedre. Eller helst i isoporglass. :lur:

:vin:

(jeg tror jeg skjønner hva han mener, men greidde bare ikke dy meg

Når det gjelder tatovering, så kan man jo bare lære seg Kristian Valen sin måte å si det på: "å ta to veringer" da blir det jo riktig.

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også en del som omtaler en tatoverer som en tatovør, det er vel ikke riktig?

Riktig! Det heter ikke en tatovør, det heter tatoverer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stilett er egentlig en slags spiss dolk, og kan brukes som metafor for å beskrive noe som er langt og spisst. Så å bruke ordet stilettglass er ikke feil, om enn noe kreativt. (Men sjansen er likevel stor for at brukeren egentlig mente stetteglass...)

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
En stilett er egentlig en slags spiss dolk, og kan brukes som metafor for å beskrive noe som er langt og spisst. Så å bruke ordet stilettglass er ikke feil, om enn noe kreativt. (Men sjansen er likevel stor for at brukeren egentlig mente stetteglass...)

Man lærer stadig noe nytt :-). Jeg vet jo hva en stilett er. Det var nytt for meg at ordet også brukes om høye vinglass, som flere her har nevnt. Jeg deltar nok altfor sjelden i fine middagsselskaper, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat noen på bryllupsforumet som greide å skrive "skjole" om kjole. Men klart, mange uttaler det jo slik, så det blir vel lov om noen år. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alhelí
Så akkurat noen på bryllupsforumet som greide å skrive "skjole" om kjole. Men klart, mange uttaler det jo slik, så det blir vel lov om noen år. ;)

Gud forby... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Værre eller verre?

Nyskjerrig eller Nyskjerig?

interesserte eller interesangt?

å står foran infinitiv verb, men likevel er det en regel om å bruke og dersom det er to infinitivsord i en setning?

Jeg liker å sykle og bake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værre eller verre? Verre er riktig

Nyskjerrig eller Nyskjerig? Ingen av delene, nysgjerrig er riktig

interesserte eller interesangt?

Interessant- f.eks: Han syntes det var interessant

Interesserte-f.eks: For spesielt interesserte

å står foran infinitiv verb, men likevel er det en regel om å bruke og dersom det er to infinitivsord i en setning?

Jeg liker å sykle og bake? Riktig

Endret av Hinata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice
Får håpe jeg ikke driver med vranglære her da :fnise: Men de mer erfarne kommer vel og sier i fra tenker jeg ;)

Dette er så riktig, så, Hinata ;-).

Til gjest TS. Til ditt spørsmål om "og" mellom infinitiver, i det siste eksemplet "Jeg liker å sykle og bake" er det underforstått en "å": Jeg liker å sykle og å bake". Det blir litt tungvint å si, derfor tar man ikke med den siste "å"-en i den type setninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg irriterer meg grønn over at mange ikke vet forskjellen på sliten og slitt. I Dagbladet fra i går leser jeg "Den slitne fengselscella...". I en annen publikasjon "Mannen har på seg en sliten frakk...".

Bare levende vesener kan bli slitne. Alt annet blir slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alhelí
Jeg irriterer meg grønn over at mange ikke vet forskjellen på sliten og slitt. I Dagbladet fra i går leser jeg "Den slitne fengselscella...". I en annen publikasjon "Mannen har på seg en sliten frakk...".

Bare levende vesener kan bli slitne. Alt annet blir slitt.

Jo, strengt tatt. Men jeg synes "en sliten leilighet" og "en sliten kakkelovn" glatt befinner seg innenfor det jeg vil kunne kalle kunstnerisk frihet... Det er lov til å bruke språket kreativt, så lenge man er bevisst hva man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...