Knøttet Skrevet 10. juni 2009 #881 Skrevet 10. juni 2009 Annonse på Finn.no: "Gjørne sovesofa med to pufer, sofaen har aldri blir brukt den er en mnd. pga vi selger den er fordi den er for stor til romme vi skal han den i den er vanilje farga veldig pen å se på er lagd av skin." Finn feilene!
Gjest Eurodice Skrevet 10. juni 2009 #882 Skrevet 10. juni 2009 Vi sier kless naken, eller klessfeit, klessvåt osv. Jeg er 32. Det er nok mange dialektforskjeller. Jeg også sier klissvåt, og om noen som er virkelig svære, sier jeg smellfeit. Det var feil å skrive at jeg sier det da, jeg tenker det ;-), for eksempel om min svigersønn som er altfor tung til å kunne leke og hoppe sammen med sønnen på trampolinen. Slem jeg .
Gjest Eurodice Skrevet 10. juni 2009 #883 Skrevet 10. juni 2009 Annonse på Finn.no: "Gjørne sovesofa med to pufer, sofaen har aldri blir brukt den er en mnd. pga vi selger den er fordi den er for stor til romme vi skal han den i den er vanilje farga veldig pen å se på er lagd av skin." Finn feilene! Hjelpe og trøste! Her vrimler det
vesla86 Skrevet 10. juni 2009 #884 Skrevet 10. juni 2009 (endret) Har akkurat lest i sims-tråden om noen som gidde navn til en karakter... Jeg leste det slik det skrives, som i gidde å gjøre noe eller ikke, ikke med j-lyd som i å gi. Endret 11. juni 2009 av vesla86
Knøttet Skrevet 11. juni 2009 #885 Skrevet 11. juni 2009 Jeg skammer meg litt over å eie "Den store barne sang boka" Nå skal det sies at det antageligvis er pga designet de har valgt å ikke ha med bindestrek, til tross for at ordene står under hverandre, men det er uansett for dårlig.
Gjest Eurodice Skrevet 11. juni 2009 #886 Skrevet 11. juni 2009 Jeg skammer meg litt over å eie "Den store barne sang boka" Nå skal det sies at det antageligvis er pga designet de har valgt å ikke ha med bindestrek, til tross for at ordene står under hverandre, men det er uansett for dårlig. Jeg foreslår at du setter på bindestreker selv med tusj i en passende farge .
Knøttet Skrevet 11. juni 2009 #887 Skrevet 11. juni 2009 Jeg foreslår at du setter på bindestreker selv med tusj i en passende farge . Må innrømme at jeg har tenkt tanken ...
Meaty Skrevet 11. juni 2009 #888 Skrevet 11. juni 2009 Har akkurat lest i sims-tråden om noen som gidde navn til en karakter... Jeg leste det slik det skrives, som i å gidde å gjøre noe eller ikke, ikke med j-lyd som i å gi. *grøss* Den er fæl, og ingen kan skylde på at det er dialekt heller. Det er sånn småbarn snakker, og da retter man på dem. Ble det kommentert i tråden, eller?
vesla86 Skrevet 11. juni 2009 #889 Skrevet 11. juni 2009 Det ble ikke kommentert så vidt jeg så nei. Så også i samme tråd nå bærte (bært-bært) i stedet for bar. Stønn...
Mamma1 Skrevet 12. juni 2009 #890 Skrevet 12. juni 2009 Det er forresten ikke noe poeng i rette på barn som bøyer verbene på den måten : gi-gir-gidde eller gå-går-gådde. Det har med språkutviklingen å gjøre, og de klarer ikke å få dette inn før det er en del andre ting som er kommet på plass. (Den naturlige orden)
Fat Sally Lee Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #891 Skrevet 12. juni 2009 (endret) Det ble ikke kommentert så vidt jeg så nei. Så også i samme tråd nå bærte (bært-bært) i stedet for bar. Stønn... Jeg klarte ikke å dy meg i en (annen) tråd om bæring av barn, og måtte bare si fra om at det heter ikke "har bært", selv om sikkert halvparten av alle som diskuterte skrev det. (Det heter altså "har båret") Det er forresten ikke noe poeng i rette på barn som bøyer verbene på den måten : gi-gir-gidde eller gå-går-gådde. Det har med språkutviklingen å gjøre, og de klarer ikke å få dette inn før det er en del andre ting som er kommet på plass. (Den naturlige orden) ...men når barna er ti år gamle? Jeg har en niese som sier dette, men jeg synes ikke det er min oppgave å rette på henne. Hun legger det vel av seg etter hvert, men etter ti år synes jeg det er greit å si fra Endret 12. juni 2009 av Fat Sally Lee
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #892 Skrevet 12. juni 2009 "Jeg har også jobba flere år på KJOSK" Burde man ikke da vite at det staves "kiosk"? *kiosk m1 (fra tyrkisk 'lysthus', opph persisk) mindre (ofte frittliggende) utsalgssted for frukt, sjokolade, leskedrikker, lesestoff o l; bu el. rom til å ringe fra telefonk- / i sms som transformatork-
Gjest Eurodice Skrevet 12. juni 2009 #893 Skrevet 12. juni 2009 (endret) Det er forresten ikke noe poeng i rette på barn som bøyer verbene på den måten : gi-gir-gidde eller gå-går-gådde. Det har med språkutviklingen å gjøre, og de klarer ikke å få dette inn før det er en del andre ting som er kommet på plass. (Den naturlige orden) Jeg må bare fortelle om hva min seksårige dattersønn sa nylig: Når jeg blir storere, skal jeg ... Hvorfor han plutselig sa det på den måten, aner jeg ikke. Han kan jo bøye stor riktig, stor, større, størst. En annen dattersønn (jeg har syv barnebarn!) sa at han speis (spiste), da var han vel rundt femårsalderen, tenker jeg. Når jeg hører og leser at voksne sier at de latet som, får jeg assosiasjoner til småbarn ;-). Endret 12. juni 2009 av Belladonna
Gjest Eurodice Skrevet 12. juni 2009 #894 Skrevet 12. juni 2009 "Jeg har også jobba flere år på KJOSK" Burde man ikke da vite at det staves "kiosk"? *kiosk m1 (fra tyrkisk 'lysthus', opph persisk) mindre (ofte frittliggende) utsalgssted for frukt, sjokolade, leskedrikker, lesestoff o l; bu el. rom til å ringe fra telefonk- / i sms som transformatork- Dessuten arbeider man vel også "i" og ikke "på" kiosk?
Gjest Gjest Skrevet 12. juni 2009 #895 Skrevet 12. juni 2009 Dessuten arbeider man vel også "i" og ikke "på" kiosk? Det har du helt rett i, så det ikke fordi jeg var så sjokkert over at det går an å jobbe flere år i en kiosk og ikke vite hvordan det skrives...
Gjest Coarvi Skrevet 12. juni 2009 #896 Skrevet 12. juni 2009 (endret) Fra finn.no: Kontor pult i vinkel gis bort Dette samfunnet blir bare mer og mer sexfiksert altså, når til og med kontorene våre blir pult... Endret 12. juni 2009 av Coarvi
Gjest Eurodice Skrevet 12. juni 2009 #897 Skrevet 12. juni 2009 (endret) Fra finn.no: Kontor pult i vinkel gis bort Dette samfunnet blir bare mer og mer sexfiksert altså, når til og med kontorene våre blir pult... Får tro den er blitt grundig rengjort, da . Du vet vel at du får kjøpt ny pult ost i matvarebutikken, også? Endret 12. juni 2009 av Belladonna
Gjest Gjest_Linda_* Skrevet 12. juni 2009 #898 Skrevet 12. juni 2009 Nå har jeg ikke lest igjennom alle 45 sidene i denne tråden, så det kommer sikkert noen kommentarer som har vært nevnt før. Det jeg reagerer på er at mange, spesielt ungdommer, skriver: dems, demses, vårs, komt, hvordan bil, hvordan bok. Det finnes sikkert mange flere eksempler Jeg blir litt bekymret over hvordan språket vårt forfaller.
Fat Sally Lee Skrevet 12. juni 2009 Forfatter #899 Skrevet 12. juni 2009 Jepp, Linda, da deler du vår bekymring! Slik det ser ut nå ser det ut til at norsk kommer til å bli et "idiotspråk" i løpet av kort tid. Denne tråden er en liiiiiiten motvekt, men den tiltrekker nok dessverre ikke de som faktisk trenger det mest...
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 12. juni 2009 #900 Skrevet 12. juni 2009 Jeg må bare fortelle om hva min seksårige dattersønn sa nylig: Når jeg blir storere, skal jeg ... Hvorfor han plutselig sa det på den måten, aner jeg ikke. Han kan jo bøye stor riktig, stor, større, størst. En annen dattersønn (jeg har syv barnebarn!) sa at han speis (spiste), da var han vel rundt femårsalderen, tenker jeg. Når jeg hører og leser at voksne sier at de latet som, får jeg assosiasjoner til småbarn ;-). Vær obs på at dette kan være dialektbasert! Nå sikter jeg spesielt til det siste ("latet"), fordi jeg vet det fins dialekter som bøyer det på den måten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå