Hinata Skrevet 4. juni 2009 #761 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Men burde det ikke være Lucas' og ikke Lucas`? Endret 4. juni 2009 av Hinata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. juni 2009 #762 Del Skrevet 4. juni 2009 Men burde det ikke være Lucas' og ikke Lucas`? Jo, nettopp. Det tegnet som er brukt i det omtalte innlegget, er ikke apostrof, men accent grave. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #763 Del Skrevet 4. juni 2009 Men burde det ikke være Lucas' og ikke Lucas`? Jo, det er sant! Tenkte hun refererte til plasseringen, jeg. I forrige ukes KK var det en helsides reklame for Vika Terrassen Kjøpesenter. Heter senteret faktisk det? Har de basert hele sin markedsføring på en gedigen skrivefeil? Var forresten flere særskrivningsfeil i annonsen... Er det bare meg, eller er det litt merkelig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 4. juni 2009 #764 Del Skrevet 4. juni 2009 Ja, det var tegnet jeg mente, ikke plasseringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 4. juni 2009 #765 Del Skrevet 4. juni 2009 Plasseringen var vel også feil? Så på tv nå nettopp at noen skrev "Henriks hav kajakk kurs" (Det var noe sånt, og det var over tre eller fire linjer, men likevel... ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 4. juni 2009 #766 Del Skrevet 4. juni 2009 Nå har jeg lest en tråd om en som røyker harsj Btw: det skrives hasj. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 4. juni 2009 #767 Del Skrevet 4. juni 2009 Har dere hørt om ektekvinne? Dette ordet er nytt for meg, jeg trodde det het kone eller ektefelle. Men VG bruker dette ordet flittig i en artikkel. Link Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #768 Del Skrevet 4. juni 2009 Plasseringen var vel også feil? Nei, når navnet slutter med s-lyd bruker man apostrof for å forlenge s-lyden Lukas' ball Henriks ball Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 4. juni 2009 #769 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Nei, når navnet slutter med s-lyd bruker man apostrof for å forlenge s-lyden Lukas' ball Henriks ball Jeg mente i den originale posten. Sto ikke apostrofen før s-en? "Lucas`s (sønnen mins) måltider." Endret 4. juni 2009 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 4. juni 2009 #770 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) For en bra tråd! Finner til stadighet både orddelingsfeil og ord som er skrevet på de merkeligste måter, så dette passer meg bra Forresten, jeg er lei av at folk tror det heter "hjerneteppe". Det heter å få jernteppe, ikke hjerneteppe ... Dessuten heter det 'trimester' ikke 'trisemester' Endret 4. juni 2009 av Knøttet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 4. juni 2009 #771 Del Skrevet 4. juni 2009 Nei, når navnet slutter med s-lyd bruker man apostrof for å forlenge s-lyden Lukas' ball Henriks ball Nei, det har ikke noe med å forlenge s-lyden å gjøre. Det har med å uttrykke eiendom. Altså i stedet for å skrive Lucas sin ball, skriver man Lucas' ball eller Helenes ball. Apostrofen blir brukt når navnet ender på s- fordi det ikke går an å skrive Lucass ball. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #772 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg mente i den originale posten. Sto ikke apostrofen før s-en? "Lucas`s (sønnen mins) måltider." Jo... Apostrofen er jo forsåvidt plassert rett, det er den siste s-en som er problemet, slik jeg ser det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bubbissa Skrevet 4. juni 2009 #773 Del Skrevet 4. juni 2009 Kikker litt på biler, og det krever sin kvinne. Her får man blant annet en 17 tommers pikk og titsur (er det pupper på islandsk?), ikke rart man blir intrisert! Fascinerende at det er mulig å finne så mange elendige annonser. Henger meg mer opp i orddeling og staving enn kvaliteten på bilene:-) Read it and weep. Strøke bil som har hatt tre eiere, jeg har selv hatt bilen i to å selv. bilen er strøken masse nytt før masse og skriv men har hatt eu kontroll og stor service med register reim bytte og alt av filter og olje er byttet. ring før mer Bilen er nettopp eu- gokjent og byttet register reim med alt, stor servise med alt av filter pluss gassen på klima andlegget er byttet. nye 18 toms sommer dekk og 17 tom pikk dekk på vinteren (hakka5). alrdi hatt noe tull med bilen på disse årene. Det er masse slite deler som er byttet som bremser og foringer forran. det sitter cobra senke sett 40/40 mm. orginal fjærene kan med følge har også orginal speilene og orginal baklyktene. Komplett defa pakke med motoor varmer, vifte inne i bilen og titsur. Bilen er som ny, kan byttet i pick- up eller enn billigere bil med mellom legg.Bare ring hvis du er intrisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 4. juni 2009 #774 Del Skrevet 4. juni 2009 Jo... Apostrofen er jo forsåvidt plassert rett, det er den siste s-en som er problemet, slik jeg ser det Aha. Da går det jo ut på det samme likevel, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #775 Del Skrevet 4. juni 2009 Nei, det har ikke noe med å forlenge s-lyden å gjøre. Det har med å uttrykke eiendom. Altså i stedet for å skrive Lucas sin ball, skriver man Lucas' ball eller Helenes ball. Apostrofen blir brukt når navnet ender på s- fordi det ikke går an å skrive Lucass ball. Myye bedre foklart det, ja! Men s-lyden forlenges jo, hvis ikke blir det jo "Luca sin ball". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fat Sally Lee Skrevet 4. juni 2009 Forfatter #776 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Aha. Da går det jo ut på det samme likevel, da. Ja, vi er helt enige, bare ser det på litt forskjellige måter. Endret 4. juni 2009 av Fat Sally Lee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 4. juni 2009 #777 Del Skrevet 4. juni 2009 Kikker litt på biler, og det krever sin kvinne. Her får man blant annet en 17 tommers pikk og titsur (er det pupper på islandsk?), ikke rart man blir intrisert! Fascinerende at det er mulig å finne så mange elendige annonser. Henger meg mer opp i orddeling og staving enn kvaliteten på bilene:-) Read it and weep. Strøke bil som har hatt tre eiere, jeg har selv hatt bilen i to å selv. bilen er strøken masse nytt før masse og skriv men har hatt eu kontroll og stor service med register reim bytte og alt av filter og olje er byttet. ring før mer Bilen er nettopp eu- gokjent og byttet register reim med alt, stor servise med alt av filter pluss gassen på klima andlegget er byttet. nye 18 toms sommer dekk og 17 tom pikk dekk på vinteren (hakka5). alrdi hatt noe tull med bilen på disse årene. Det er masse slite deler som er byttet som bremser og foringer forran. det sitter cobra senke sett 40/40 mm. orginal fjærene kan med følge har også orginal speilene og orginal baklyktene. Komplett defa pakke med motoor varmer, vifte inne i bilen og titsur. Bilen er som ny, kan byttet i pick- up eller enn billigere bil med mellom legg.Bare ring hvis du er intrisert. Haha, denne var faktisk så morsom at jeg nesten er villig til å tilgi alle feil! Men jeg ville nok ikke kjøpt bil av denne selgeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 4. juni 2009 #778 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg er usikker på en ting jeg, hvilket av disse tegnene bruker man, og hva heter de forskjellige tegnene? Lars´ bil, Lars' bil, eller Lars`bil? :klø: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 4. juni 2009 #779 Del Skrevet 4. juni 2009 Har dere hørt om ektekvinne? Dette ordet er nytt for meg, jeg trodde det het kone eller ektefelle. Men VG bruker dette ordet flittig i en artikkel. Link Ektemake eller ektefelle. ALDRI hørt ektekvinne. Finner det ikke i ordboken heller. Tror det er noe VG har funnet på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belladona Skrevet 4. juni 2009 #780 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg er usikker på en ting jeg, hvilket av disse tegnene bruker man, og hva heter de forskjellige tegnene? Lars´ bil, Lars' bil, eller Lars`bil? :klø: Lars' bil. Den kaller jeg genitivsapostrof. Men hva de andre tegnene heter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå