Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fremhevede innlegg

Gjest Eurodice
Skrevet

Det er mye rart å lese her. Jeg så et innlegg på Barn og familie, en diskusjon om å ta en kjapp tur på butikken når barna sover. Der er det en som skriver at hvis hun bare skal ha "ei melk og ett brød", kan hun gjøre det.

Ei melk? Det stokker seg for meg. Selvom man tenker kartong underforstått. er det allikevel et hankjønnsord.

Videoannonse
Annonse
Gjest antigartner
Skrevet
Ei melk? Det stokker seg for meg. Selvom man tenker kartong underforstått. er det allikevel et hankjønnsord.

Ei melk er faktisk ikke feil. Se her: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Med endelse -a eller -en kan melk oppføre seg både som han- og hunkjønnsord. Melkekartong derimot, er alltid hankjønn.

Gjest Eurodice
Skrevet
Ei melk er faktisk ikke feil. Se her: http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Med endelse -a eller -en kan melk oppføre seg både som han- og hunkjønnsord. Melkekartong derimot, er alltid hankjønn.

Jeg er klar over at melk i bestemt form kan være både hunkjønn og hankjønn. Men det er et mengdeord, og slike ord brukes vel sjelden eller aldri i ubestemt form. Det var det jeg syntes var rart.

Gjest antigartner
Skrevet

Ser absolutt poenget ditt, Belladonna, og jeg bruker ordet på samme måte som deg. Det ser imidlertid ut som "en/ei melk" er blitt noe i nærheten av et gangbart uttrykk.

Skrevet (endret)
Det er mye rart å lese her. Jeg så et innlegg på Barn og familie, en diskusjon om å ta en kjapp tur på butikken når barna sover. Der er det en som skriver at hvis hun bare skal ha "ei melk og ett brød", kan hun gjøre det.

Jeg la også merke til den tråden, "mens barna såver", sier overskriften... (Det skrives "sover")

Edit: Skrivefeil ;)

Endret av Fat Sally Lee
Gjest Eurodice
Skrevet
Ser absolutt poenget ditt, Belladonna, og jeg bruker ordet på samme måte som deg. Det ser imidlertid ut som "en/ei melk" er blitt noe i nærheten av et gangbart uttrykk.

Det eneste ordet jeg hittil har visst om som brukes på denne måten, er øl. En øl er et vanlig brukt begrep når man kjøper/bestiller. Øl som mengdeord er intetkjønn.

Gjest Eurodice
Skrevet
Jeg la også merke til den tråden, "mens barna såver", sier overskriften... (Det srives "sover")

Det er riktig. Men det er "farlig" å oppgi korrekt skrivemåte, for da blir man beskyldt for mobbing, hehe. Jeg er så glad for dette forumet ;-). Her kan vi skrive og undre oss over det ene og det andre, uten at noen flyr i strupen på oss. Det er vel ikke slik at vi som er flittige her, aldri kan gjøre en feil :) .

Skrevet
Bakpå Toro-pakken med gryterett står det at man skal brune kjøtt stekepannen...

Heter det i stekepannen da, gjerne? :sjenert: Akkurat det har jeg aldri tenkt over, sier ''på stekepannen'' selv. :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg begynte å lese et innlegg hvor og/å konsekvent var byttet om. "Det har med samfunn å kultur og gjøre".

Skrevet (endret)
Heter det i stekepannen da, gjerne? :sjenert: Akkurat det har jeg aldri tenkt over, sier ''på stekepannen'' selv. :fnise:

Jeg ville sagt i stekepannen, og synes det hørtes litt merkelig ut med , men det har vel egentlig mest med dialektiske forskjeller å gjøre. Synes likevel den var litt morsom, da jeg aldri har sett det skrevet slik før :)

Endret av Fat Sally Lee
Skrevet
Jeg ville sagt i stekepannen, og synes det hørtes litt merkelig ut med , men det har vel egentlig mest med dialektiske forskjeller å gjøre. Synes likevel den var litt morsom, da jeg aldri har sett det skrevet slik før :)

Når jeg tenker over det, har jeg nok aldri sett det skrevet slik jeg heller. Er nok bare dialekten som tar litt overhånd av og til. Og det at jeg sjelden har behov for å beskrive skriftlig hva jeg tar i/på stekepannen. :ler:

Gjest antigartner
Skrevet
hei

hvordan lufter dere hundene deres når det er så varmt, mine ligger rett ut i en stor hunde går, er masse trer å høyt gres, også har dem masse vann,

Lange tråder i samme stil som ovennevnte sitat er vanskelige å forstå, synes jeg.

Det siterte innlegget må bare ses som et eksempel, for brukeren som har lagt det inn er ikke den eneste som skriver på denne måten.

Skrevet
Dette er fra et annet forum, men ... :hakeslepp:

Den var egentlig bare ubehagelig å lese. Huffda.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg så nettopp en som skrev "tili" i stedet for "tidlig". Som om ikke det var ille nok var innlegget blottet for ting som punktum og stor bokstav.

Skrevet
Lange tråder i samme stil som ovennevnte sitat er vanskelige å forstå, synes jeg.

Det siterte innlegget må bare ses som et eksempel, for brukeren som har lagt det inn er ikke den eneste som skriver på denne måten.

Jeg orker aldri å lese slike tråder. Å svare på innlegg av denne typen føles litt som "perler for svin". Alle kan ha skrivefeil, jeg også, men man ser fort om det bare er en teknisk skriveleif eller ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er noen her på KG som konsekvent skriver "tidelig" i stedet for tidlig. Vanvittig irriterende.

Gjest antigartner
Skrevet
Det er noen her på KG som konsekvent skriver "tidelig" i stedet for tidlig. Vanvittig irriterende.

Det er trolig de samme som skriver "gjennomsnittelig" istedenfor gjennomsnittlig.

*grøsse*

Skrevet

Jeg måtte bare inn og rette på en skrivefeil i går. Der sto det: Lucas`s (sønnen mins) måltider. Himmel og hav. Apostroftegnet er helt på jordet, en ekstra 's' er på plass og hva betyr "mins"?

Gjest antigartner
Skrevet
Jeg måtte bare inn og rette på en skrivefeil i går. Der sto det: Lucas`s (sønnen mins) måltider. Himmel og hav. Apostroftegnet er helt på jordet, en ekstra 's' er på plass og hva betyr "mins"?

Herlig ansamling av feil!

PS: Jeg vet hva mins betyr!! (*rekke hånden i været*)

Det er en lovlig presensform av "å minnes".

Det var neppe dette Lucas' mor mente.

Skrevet

Nei, apostrofen er slett ikke på jordet, men den ekstra s-en er det. At apostrofen faktisk havnet på rett plass er vel det man kaller flaks, men dog... :ler:

Dette med å skrive gjennomsnittelig og oversiktelig har jeg nylig avlært meg med selv. (Korrekt stavemåte er gjennomsnittlig og oversiktlig) Det kom nok av at enkelte uttaler denne malplasserte e-en. Man lærer stadig noe nytt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...