Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Tina_*

Jeg har flere ganger kommet over innlegg med ordet "Lizzom" eller "Lizzm" og jeg kan ikke fordra det ordet.

Det er ikke kortere eller kulere å skrive Lizzom enn Liksom, eneste forskjellen er vel at det tar bort all seriøsitet i innlegget og det eneste jeg klarer å fokusere på er det ordet. Skulle vært forbudt å skrive slike ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Da de gjorde det lovlig å skrive "han" i stedet for "ham", gjorde de det vel samtidig lovlig å skrive "hun" for "henne" og "de" for "dem".

De/dem og han/ham er faktisk valgfritt i flere tilfeller hvor man ikke har valget mellom hun/henne. Objektformen av hun er alltid henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
De/dem og han/ham er faktisk valgfritt i flere tilfeller hvor man ikke har valget mellom hun/henne. Objektformen av hun er alltid henne.

Er ikke objektsform av de alltid dem?

Jeg har søkt i elektroniske ordbøker og andre pålitelige språkressurser på nettet uten å finne noe som tyder på at de kan brukes i objektsform.

Hvis det finnes unntak, så legg gjerne ut lenke. Håper virkelig at det ikke er lov å skrive ting som "De lette lenge og til slutt fant de de."

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg kan sitere fra Språkvett:

"Når det kommer en som-setning etter pronomenet, kan vi valgfritt bruke subjektsformen de eller objektsformen dem. Jeg sa fra til de/dem som kom."

Det er ikke verre enn det, heldigvis. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Jeg kan sitere fra Språkvett:

"Når det kommer en som-setning etter pronomenet, kan vi valgfritt bruke subjektsformen de eller objektsformen dem. Jeg sa fra til de/dem som kom."

Det er ikke verre enn det, heldigvis. ;)

Aha!!

Slik jeg leser det, skal dem heldigvis fremdeles brukes der det ikke er tvil om at pronomenet skal stå i objektsform, og det er ikke full valgfrihet mellom de og dem. Mellom han og ham er det jo full valgfrihet i bokmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Meg og sjærsten (har kranglet, for eksempel). Skriftlig heter det jeg og kjæresten.

Beklager, men det gjør ikke det heller. Man setter alltid seg selv sist, da blir det kjæresten og jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice
Beklager, men det gjør ikke det heller. Man setter alltid seg selv sist, da blir det kjæresten og jeg.

Du har jamen gått grundig til verks gjennom denne tråden, når du siterer meg tre og en halv måned etter at jeg hadde dette innlegget ;-). Du har sikkert rett. Mitt poeng var at det ikke heter "sjærsten", og ikke "meg" brukt som subjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Virreliten_*
Og folk som skriver _slik_ for å framheve ordet. Da er det bedre å skrive SLIK synes nå jeg.

Den måten å understreke på kommer fra lenge før man nettpratet i HTML. Og ble "grunnlagt" av sånne geeker og nerder som satt med nesa inn i skjermen dagen lang og natten med, og som nok tenkte mer i programmeringskode enn i dagligtale.

Og som bare brukte store bokstaver til å skrike med (ja, jeg vet at setninger ikke bør begynne med "og"). På Usenet er det fremdeles måten å gjøre det på.

På samme måte som man sier *hoppe opp og bite deg i kneet* med stjerner rundt for å illustrere kroppspråk.

*smile pent*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Virreliten_*
Er manuell korrekturlesing avleggs, mon tro? Dette ordet blir vel ikke "plukket opp" av en datamaskin, da det strengt tatt kan bety noe ordentlig.

Bare lurer: Er det ingen mennesker som jobber som korrekturlesere lenger. Hvor lenge er det eventuelt siden det yrket forsvant? Er det noen som vet?

Korrekturlesere slik det var før har vært borte i mange år. Det er kun faktasjekk som gjøres - i hvert fall i VG, f.eks. slike ting som navn, datoer, steder og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Virreliten_*
Du har jamen gått grundig til verks gjennom denne tråden, når du siterer meg tre og en halv måned etter at jeg hadde dette innlegget ;-). Du har sikkert rett. Mitt poeng var at det ikke heter "sjærsten", og ikke "meg" brukt som subjekt.

Jepp. Jeg har ikke sett tråden før nå, og har ledd og gremmet meg igjennom hele, absolutt hele, tråden.

Gøyalt, og jeg er jo ikke så alene som jeg trodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den måten å understreke på kommer fra lenge før man nettpratet i HTML. Og ble "grunnlagt" av sånne geeker og nerder som satt med nesa inn i skjermen dagen lang og natten med, og som nok tenkte mer i programmeringskode enn i dagligtale.

Og som bare brukte store bokstaver til å skrike med (ja, jeg vet at setninger ikke bør begynne med "og"). På Usenet er det fremdeles måten å gjøre det på.

På samme måte som man sier *hoppe opp og bite deg i kneet* med stjerner rundt for å illustrere kroppspråk.

*smile pent*

Det visste jeg ikke. Da forstår jeg litt bedre hvorfor noen gjør det her inne. Men jeg synes fremdeles det ser forferdelig ut da... :ler:

*smiler pent tilbake*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg kom over følgende "gullkorn" i Aktuelle saker-forumet, om skuespilleren som er mistenkt for kokainsmugling, tror jeg det var. Her er det en person som skriver: Jeg har lest navnet ho sitt...

Det er kjekt å ha kunnskap om grammatikk og eiendomspronomen.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoho:

Jeg har Living Social på Facebook, og der har de greid å skrive: "Pikk dine fem!".

:ler:

Kom forresten over en fin side for alle skrivehjerter:

www.korrekturavdelingen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Litt uheldig med den, ja.

Tok ferga her en dag, og på infoskjermene hadde de et par interessante skrivefeil. Det var i alle fall en jeg merket meg veldig godt, nemlig: "Bedre informasjon gir øket trivsel og redusert sykefravær."

De skrev også "en informasjon". Er det lov? Det skurrer i ørene mine, men ...

De hadde også oversatt "general alarm" (på engelsk) til "generalalarm", men jeg greier ikke å bestemme meg for om det er en skrivefeil eller ikke. :sjenert: Engelsken er ikke som den en gang var. Skulle det ikke vært "generell alarm"?

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Eurodice
:ler: Litt uheldig med den, ja.

Tok ferga her en dag, og på infoskjermene hadde de et par interessante skrivefeil. Det var i alle fall en jeg merket meg veldig godt, nemlig: "Bedre informasjon gir øket trivsel og redusert sykefravær."

De skrev også "en informasjon". Er det lov? Det skurrer i ørene mine, men ...

De hadde også oversatt "general alarm" (på engelsk) til "generalalarm", men jeg greier ikke å bestemme meg for om det er en skrivefeil eller ikke. :sjenert: Engelsken er ikke som den en gang var. Skulle det ikke vært "generell alarm"?

Ifølge Tanums store rettskrivningsordbok er det ikke feil å si/skrive øket. Selv ville jeg nok bruke økt, tror jeg. En informasjon høres ikke bra, enig med deg der, også enig at vi sier generell alarm på norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Tuller du? Kan man si "øket"? Det er noe helt annet i mitt hode. :ler:

Det spørs om du tenker verb eller substantiv, det. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Nå er det noen som vil ta perarcing i navlen. Vedkommende lurer på om man blir hov´ven etterpå.

Et av svarene er at en blir litt håven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...