Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #621 Skrevet 25. april 2009 Sakset fra Dagbladet: "En melding fra universitetsområdet identifiserer Zinkhan som en hvit, middelaldrende mann i 50-årene med et gjeiteskjegg." Dette er dårlig norsk på mer enn én måte ...
Gjest Gjest Skrevet 25. april 2009 #622 Skrevet 25. april 2009 Jeg poster like gjerne hele saken. Språket opprører meg (nesten) like mye som hendelsen. Ved første overblikk fant jeg i alle fall mer enn ti feil. Det er mye. (Dagbladet.no): Professor George Zinkhan mistenkes av politiet for å stå bak skytingen som fant sted på ett teater i byen Athens i Georgia. Han er professor i avdelingen for markedsføring og distribusjon ved Terry College of Business, ifølge universitetets nettsider, melder CNN. De tre omkomne er ennå ikke identifisert. -Sjokkerte En melding fra universitetsområdet identifiserer Zinkhan som en hvit, middelaldrende mann i 50-årene med et gjeiteskjegg. Han ble sist sett iført en poloskjorte, blå shorts og en ryggsekk, og i en rød bil, ifølge hastemeldingen som ble sendt ut til universitetets 25.000 studenter. Pete Konekamp, talsmann ved universitetet, sier til CNN at episoden fant sted utenfor UGA campusen, og blir nå etterforsket av politiet i Athens-Clarke County. - Universitetsmiljøet er sjokkerte og triste over denne tragiske hendelsen. Vår første tanke var å sikre universitetsområdet. Våre tanker og bønner går til alle familiene som har blitt berørt, skriver Michael F. Adams, rektor ved Universitetet i Georgia i en melding. Flere våpen Michael Castengera, som underviser ved Universitetet, sier til CNN at datteren hans sendte en tekstmelding om drapene, og at hun for øyeblikket ble stilt spørsmål av politiet som vitne. Han sier at to av offrene var nære venner av henne. Datteren var medlem av en teatergruppe som var samlet på teatret da hendelsen fant sted. Skyteepisoden fant sted utenfor Town and Gown teatret i Athens, under en Sherlock Holmes forestilling, melder Sky News. Vitner skal ha sagt at skyteepisoden skal ha avbrutt teaterforestillingen. Skytingen brøt ut i 12.30-tiden lokal tid lørdag. Politisjefen Alan Brown påpeker overfor AFP at professoren kan ha vært bevæpnet med flere våpen, og at han muligens er det ennå. Vitnet John Hardy forteller til avisa The Atlanta Journal Constitution at hans sønn ble vitne til drapene, og at han så at en mann ble skutt i ryggen og magen.
Meaty Skrevet 25. april 2009 #623 Skrevet 25. april 2009 Jeg la også merke til at det var mange feil i artikkelen, ser ut som hastverksarbeid. OT: Athens er byen i mitt hjerte, jeg har vært der flere ganger, senest i sommer, og kjenner flere som bor der. Er ganske rystet nå. Utrolig å tenke på at slikt skjer i en liten, laid back sørstatsby med et strålende kulturliv, der man føler seg hjemme med en gang fordi folk er så gjestfrie. Mang en gang har jeg sneket meg inn på biblioteket på UGA for å låne datamaskinene de har på biblioteket, jeg har gått romantiske promenader i parkanlegget på campus'en, det var der jeg traff samboeren min IRL for første gang! Jeg er sjokkert! Beklager avsporingen.
Gjest Gjest Skrevet 26. april 2009 #624 Skrevet 26. april 2009 Det var jeg som postet innlegget om den artikkelen, og jeg mente ikke å bagatellisere noe, altså! Ikke for å spore enda mer av, men: Det må være skremmende å få noe såpass nært innpå seg, for jeg skjønner virkelig at det er nært på tross av den geografiske avstanden akkurat nå! Uvirkelige ting skal jo liksom aldri bli virkelige, men så blir de visst det allikevel.
Meaty Skrevet 26. april 2009 #625 Skrevet 26. april 2009 Det var jeg som postet innlegget om den artikkelen, og jeg mente ikke å bagatellisere noe, altså! Ikke for å spore enda mer av, men: Det må være skremmende å få noe såpass nært innpå seg, for jeg skjønner virkelig at det er nært på tross av den geografiske avstanden akkurat nå! Uvirkelige ting skal jo liksom aldri bli virkelige, men så blir de visst det allikevel. Neida jeg tok det ikke sånn at du prøvde å bagatellisere noe. Jeg la som sagt merke til alle feilene i den artikkelen selv. Du har helt rett, verden er ikke så stor som man kanskje kan tro.
Gjest Eurodice Skrevet 26. april 2009 #626 Skrevet 26. april 2009 I forumet "Skråblikk og generaliseringer" leste jeg nettopp en underlig formulering. TS lurer på om hun overreagerer på en venninne som bruker massevis av krydder på maten hun (TS) serverer. I det siste svaret til henne, jeg husker ikke alt, men det var en setning der om at smakskomponentene komplimenterer hverandre perfekt.
Norbertine Skrevet 27. april 2009 #627 Skrevet 27. april 2009 Gjevnelig så jeg akkurat nå. Synes det er veldig merkelig at folk på død og liv må putte inn ekstra bokstaver her og der, spesielt de som gjør at uttalen på ordet blir helt annerledes.
Gjest Wind Skrevet 27. april 2009 #628 Skrevet 27. april 2009 "Oppdaterer da jeg har tid." Original feilbruk av da/når, i alle fall. Jeg synes det er mer vanlig å se "når" brukt der det skulle stått "da".
Gjest punk Skrevet 27. april 2009 #629 Skrevet 27. april 2009 Flere som irriterer seg grønn over de som putter to eller tre punktum mellom hver setning i stedet for ett punktum og mellomrom? Mange bruker ikke stor bokstav i begynnelsen av en setning heller. Sånn som dette: Blb albalbl abl abl...blabla lablabl abl...blab labla blabl ablabl abla blablab labla...bla blablabla blabla bla... Jeg klarer faktisk nesten ikke å lese de innleggene, de fremstår som "drømmende" og usammenhengende, på et vis. Jeg klarer hvertfall ikke å ta disse folkene seriøst! Sånn ellers så er norsken deres helt ok, så de gjør det ikke fordi de har dysleksi eller noe sånt. Hvorfor gjør de det??????
Zzyzx Skrevet 27. april 2009 #630 Skrevet 27. april 2009 Hvorfor gjør de det?????? Jeg tror det er noe med hvordan de selv tror at teksten framstår. Det var ikke spesielt godt forklart, men jeg vet selv at jeg i en periode ikke brukte punktum i det hele tatt. Jeg brukte kun utropstegn og gjerne flere av dem hvis jeg virkelig skulle understreke noe. På toppen av det hele avsluttet jeg setningene med tre punktum hvis jeg følte at det ikke passet med utropstegn. Ett punktum? Nei, ikke i mine tekster. Hah! Jeg har heldigvis kommet meg litt videre siden den gang (da), men jeg skriver fremdeles ikke feilfritt. Poenget var altså at jeg selv syntes dette så bedre ut enn korrekt tegnsetting. Jeg vet fremdeles ikke hvorfor jeg syntes det så bra ut, men jeg gjorde altså det. Jeg er litt håndarbeidsgal for tiden. Det irriterer meg faktisk grenseløst at folk strikker armer til genseren sin. En genser har ikke armer, nemlig. Og hvordan klarer folk å være fadder på et barn? Burde det varsles om klemfare?
Gjest gjestfrid Skrevet 27. april 2009 #631 Skrevet 27. april 2009 Jeg er litt håndarbeidsgal for tiden. Det irriterer meg faktisk grenseløst at folk strikker armer til genseren sin. En genser har ikke armer, nemlig. Og hvordan klarer folk å være fadder på et barn? Burde det varsles om klemfare? Hæ? Hva er det du mener?
Zzyzx Skrevet 27. april 2009 #632 Skrevet 27. april 2009 Hvis en presisjon behøves, så kommer den her: Gensere har ermer, brukeren av genseren har armer. Man er fadder til et barn, ikke på et barn. (Siden jeg var inne på gensere så sier jeg f.eks. ikke at jeg kjøpte en genser på samboeren, jeg kjøpte den faktisk til ham.)
Gjest gjestfrid Skrevet 27. april 2009 #633 Skrevet 27. april 2009 Åja sånn ja Var ikke helt med der.
Zzyzx Skrevet 27. april 2009 #634 Skrevet 27. april 2009 Egentlig så er det en uting å klage på skrivefeil og feil bruk av ord og ikke samtidig opplyse om hva som er korrekt, så det skal jeg forsøke å ikke gjøre igjen.
Norbertine Skrevet 27. april 2009 #635 Skrevet 27. april 2009 Hvorfor gjør de det?????? Jeg håper forøvrig du mente å ironisere over de som bruker feil tegnsetting da du skrev dette, for etter min mening er mange spørsmålstegn akkurat like ille som mange punktum. Det holder lenge med ett!
Gjest Wind Skrevet 27. april 2009 #636 Skrevet 27. april 2009 (endret) Kom over en side som hadde skrevet "registrèr". Er dette rett, eller skal det være "registrér", evt. "registrer"? Edit: Ordet var ikke en del av en setning, om det har noe å si. Endret 27. april 2009 av Wind
Gjest strykebrett Skrevet 27. april 2009 #637 Skrevet 27. april 2009 Jeg kom over denne hos Drammens tidende: http://dt.no/article/20090420/GODSET/989984303 Den MÅ dere bare lese! Haha, hvorfor er det bilde av Bjarne Håkon Hansen over artikkelen??
Gjest Gjest Skrevet 27. april 2009 #638 Skrevet 27. april 2009 Haha, hvorfor er det bilde av Bjarne Håkon Hansen over artikkelen?? Det er nok bare enda en journalist-tabbe.
Gjest Eurodice Skrevet 28. april 2009 #639 Skrevet 28. april 2009 (endret) Kom over en side som hadde skrevet "registrèr". Er dette rett, eller skal det være "registrér", evt. "registrer"? Edit: Ordet var ikke en del av en setning, om det har noe å si. Det skal ikke være aksent over e-en i imperativ/oppfordring. Det gjelder for alle verb. Edit. Jeg var litt for rask med å poste innlegget. Altså, det gjelder for alle verb som slutter på -ere i infinitiv. Endret 28. april 2009 av Belladonna
Phaedra Skrevet 28. april 2009 #640 Skrevet 28. april 2009 Jeg håper forøvrig du mente å ironisere over de som bruker feil tegnsetting da du skrev dette, for etter min mening er mange spørsmålstegn akkurat like ille som mange punktum. Det holder lenge med ett! Det samme lurte jeg på
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå