Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Leste litt om russens russeknuter i dag på ba.no. Det var litt av en godtebinge for ordellingsfanatikere.

Ellers bare MÅ jeg spørre: hvordan ammer man en BH om natten? jf. "amme bh om natten"-tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest
Vet ikke om det er nevnt før, men herregud som jeg hater apostroffeil! Syns jeg ser apostrofer på butikkskilt OVER ALT for tida! "Anne's frisør", "Hansen's verksted", "Ruben's storkiosk" and the list goes on, and on, and on... ARGH! Vi bruker ikke apostrof på den måten i norsk!

Når det i tillegg kombineres med orddelingsfeil blir det enda verre. "Petter's bil verkested"... At folk faktisk greier å betale for slike skrivefeil de kan henge på lokalene sine er helt utrolig!

Den beste/verste jeg har sett, er "Sport's Butikk". :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner
Den beste/verste jeg har sett, er "Sport's Butikk". :snurt:

Hjelpe meg! Det var jammen et skikkelig skrekkeksempel :bond:

Hvor mange feil klarte de egentilig å få inn på en gang der?

1. Orddeling

2. Apostrof

3. Stor bokstav midt i ordet/ordene

Flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare smyge inn at folk får lov til å si det de vil :) Det er vel skriftsspråket som skal diskuteres her, og det er et hav av forskjell mellom skrift og tale. Skriftsspråket beveger seg alltid noen skritt etter talespråket, fordi det tar litt tid å plukke opp nye ord og uttrykk som hele tiden kommer til, og de må få satt seg litt blant språkbrukerne først.

Jeg synes selv det er stygt å høre på sammenblandinger av forskjellige faste uttrykk når folk prater, eller ting jeg ser på som slurv og rare nyvinninger ("Jeg pratet med hun om det i går"). Har vel egentlig ingen rett til dette, men regner med det er fordi jeg både er ganske belest og over gjennomsnittet opptatt av språket vårt.

Problemet er vel at mange av språkfeilene kommer av at folk "skriver talespråk". De jeg kjenner som har en tendens til å gjenta de samme skriftlige feilene om og om igjen gjentar ofte den samme feilen når de snakker. Hvis vi skulle forenklet skriftspråket til å holde følge med talespråket så burde vi vel egentlig skrevet "shylling" og ikke "sjylling".

Jeg har også skrivefeil, og pleier å rette dem opp hvis jeg ser dem i tide. Jeg gjør også feil når jeg snakker, og retter på meg selv hvis jeg hører at det skurrer. Og jeg er også over gjennomsnittet opptatt av språk (ikke bare vårt). Når jeg snakker så bruker jeg også en del vendinger som hører til min generasjon, og kan finne på å skrive på samme måte - til folk fra samme generasjon. Men jeg er klar over at det jeg gjør er feil, og jeg kan gjøre det riktig. De fleste av vennene mine som gjør feil vet jo ikke at de sier/skriver feil for det blir ikke rettet på.

Jeg vet ikke helt hva jeg mener om å la folk få snakke/skrive akkuratt slik de vil når man prøver å ha en diskusjon om et tema (det være seg på forum eller under en samtale), for på den ene siden er jeg konservativ og mener at alle burde kunne lære seg reglene for norsk, mens jeg på den andre siden ofte benytter meg av et språk som har blitt påvirket av språkendringene i generasjonen min.

edit: den egentlige endringen jeg skulle gjøre var å skrive at dette egentlig kanskje er på siden av denne tråden (noe jeg ser at du også påpeker), og at vi muligens burde flytte en slik debatt ut i en ny tråd ;)

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En perfekt kvinne er tynn, slank og propesjonell!"

Jeg leste "propell" da jeg leste det første gangen hihi

edit: takk belladonna ;)

Endret av Phaedra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leste "propell" når jeg leste det første gangen hihi

Ser også at både tynn og slank forklares med "smal" i ordboka. Litt smør på flesk her, altså.

Hva blir da proporsjonen (samsvaret) mellom tynn og slank? Mager? *hehe*

Altså kan vi konkludere med at den perfekte kvinnen for denne skribenten blir noe á la Vanessa Paradis.

Sier som Marve Fleksnes, jeg: "Ja, men så skriv det da!"

:fnise:

Endret av Crow Jane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg over folk som sier "jeg har nødt for". Jeg synes det høres helt feil ut, men jeg er ikke helt bombesikker på at det ikke er lov å si det slik. Noen som kan bekrefte det? Jeg mener det riktige er "jeg er nødt til"

Så justisministerens pressekonferanse i dag tidlig. Der greide han å si "nødt for" flere ganger!

Det er imidlertid ikke første gangen jeg har irritert meg over ting han sier. Synes det verste er at han (etter min mening) bruker det juridiske begrepet "rettsvern" konsekvent feil, når han snakker om fornærmedes stilling og lignende. Han er selv advokat og burde vite at han her skal bruke "rettssikkerhet". I min juridiske ordliste står det følgende: "Rettsvern - det vern en eiendomsrett eller begrenset rettighet har mot konkurrerende rettigheter og konkurs. " Blir så :kjempesinna: når jeg ser denne bruken sprer seg rundt blant folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg leste "propell" når jeg leste det første gangen hihi

Da du leste det, Phaedra ;-).

Den første setningen er helt ubehjelpelig håpløs. Det hadde greid seg med ett av ordene. Slik jeg ser det, oppfatter jeg ikke tynn og slank som synonyme begreper. For meg har en slank kvinne mer former enn en som er tynn.

Propesjonell er det ikke noe som heter. Vedkommende som har skrevet dette, mener antagelig proporsjonal. Det riktige her ville være "En perfekt kvinne ... og har de rette proporsjoner". Man sier vel ikke om folk at de er proporsjonale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg nettopp et innlegg av en person som skryter av sine gode skrivekunnskaper, uten å ha med en eneste stor bokstav etter punktum i et ganske langt innlegg. Selvskrytet faller liksom litt igjennom... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med aksenter som er feil veg? Jeg har ei venninne med en sønn som heter André som andre fornavn, men hun skriver det konsekvent med aksenten feil veg..

Det heter også at ting går ad undas, ikke til dundras og andre mindre vellykkede variasjoner.

Endret av Mamma1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

En kamerat av meg sendte meg melding om at han var ute og spiste brazellyjansk mat.... Det er ikke verst å presse hele fem feil inn i et ord med bare 4 stavelser. Jeg ble litt imponert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har fått post fra Helseklubben. Her kan man fråtse i skrivefeil.

Lepomade, boddy lotion, boddy scrub, opptakk, tildud, tabbeletter, chamomile ...

Dessuten vrimler det av ord som skulle vært sammensatt, oliven olje, hånd krem, herre sett, ansikts peeling, hud typene etc. etc.

Jeg tror det ville vært smart å lese korrektur før man trykker noe, hvis firmaet ønsker å bli tatt seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg har fått post fra Helseklubben. Her kan man fråtse i skrivefeil.

Lepomade, boddy lotion, boddy scrub, opptakk, tildud, tabbeletter, chamomile ...

Dessuten vrimler det av ord som skulle vært sammensatt, oliven olje, hånd krem, herre sett, ansikts peeling, hud typene etc. etc.

Jeg tror det ville vært smart å lese korrektur før man trykker noe, hvis firmaet ønsker å bli tatt seriøst.

Det jeg ville gjort, var å sende dem innlegget ditt på mail. Bare at du peker på hver eneste skrivefeil, og avslutter med at mangelen på korrekturlesing gjør at du ikke kan ta dem seriøst nok til at du vil handle der.

Mange av de feilene er jo slikt stavekontrollen ville fanget opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg har nettopp lest et innlegg på "Møteplassen" hvor en mann tilbød masjase.

Kanskje det er majones han mener? :sjarmor:

Men det er ikke alltid godt å vite hva som menes på MP. Det er verre enn KG, for å si det sånn.

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg får helt fnatt av å lese Nordmenn og Norske (...)

JEG OGSÅ! Det blir mer og mer av den der :dry:

Vennlig hilsen,

Gjest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ingenbedreviter

" Jeg kom på enda en ting (jada, nå spammer jeg), nemlig folk som bruker feil spørreord. Altså: "Hvordan bok har du?", eller den som er enda verre: "Hvem bil?" "

Vil bare forøverig nevne at "hvem bil", altså bruken av hvem isteden for spørreordet hva har med regional tilhørighet å gjøre, altså med dialekt å gjøre. Altså vil det si at når ego sier hvem bil, vil dette avsløre stedstilhørighet.

Trodde dette var et "kjent fenomen" jeg.

Men syns det blir i det meste laget å irritere seg over små feil ved innlegg. Når man selv forstår at det har blitt begått en skrivetabbe i f.eks. et innlegg, så vet man vel at dette ikke er intesjonelt.

Vil jo også si at det forøverig, slik jeg har forstått det, ikke ulovlig å skrive dialekt.

Kommenterte bare dette, men jeg er ingen bedreviter (og skriver langt fra perfekt), selv om det virker som om det er mange selverklærte bedrevitere som sitter her. Man må virkelig ha et plettfritt skrivemål, og ingen bekymringer for å irritere seg over skrivefeil på nettet, for man trenger ikke lete lenge før man finner flere irriterende skrivefeil.

Mitt forslag blir sådan, ikke les ting som irriterer. Dette er tross alt ikke en plattform kun for skriveskyndige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...