Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 24. mars 2009 #522 Skrevet 24. mars 2009 Jeg kjenner at bruken av feil spørreord irriterer meg... Så nettopp et innlegg hvor noen spurt om "hvem jobb som passer for (...)". Sier folk dette muntlig også?
Gjest Wind Skrevet 24. mars 2009 #523 Skrevet 24. mars 2009 (endret) Jeg kjenner at bruken av feil spørreord irriterer meg... Så nettopp et innlegg hvor noen spurt om "hvem jobb som passer for (...)". Sier folk dette muntlig også? Jeg tror faktisk det er derfor folk har begynt å skrive det. Fordi de bruker det når de snakker, altså. Det samme gjelder nok forvirringen rundt "han/ham" og "hun/henne" også. Jeg har selv en dialekt der man kun bruker "ho", både som "hun" og "henne", mens "henne" kun blir brukt i denne sammenhengen: "Det er hennes bil", så jeg skjønner at folk kan bli litt forvirret. Jeg blir litt oppgitt når jeg ser at folk putter på en h før "vanlige" ord. Lærte de ikke spørreordene på skolen? Mener f.eks. folk som skriver "hvis" (pussig bøying av "å vise", altså, ikke spørreordet), osv. UÆÆ! Nå kom jeg over "hvite" (vite). Mon tro om det er samme gjest. Fant disse også: vær (hver) og ærklering (erklæring). Endret 24. mars 2009 av Wind
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 24. mars 2009 #524 Skrevet 24. mars 2009 Han/ham og hun/henne kan jeg skjønne at bidrar til problemer i skriftspråket med bakgrunn i talespråket. Likevel har jeg hørt de som har en dialekt som ligger nært opp til bokmål bruke hun/henne feil, og det er jo litt rart? Har du virkelig hørt noen si "hvem jobb" muntlig?
Gjest Wind Skrevet 24. mars 2009 #525 Skrevet 24. mars 2009 Han/ham og hun/henne kan jeg skjønne at bidrar til problemer i skriftspråket med bakgrunn i talespråket. Likevel har jeg hørt de som har en dialekt som ligger nært opp til bokmål bruke hun/henne feil, og det er jo litt rart? Har du virkelig hørt noen si "hvem jobb" muntlig? Ja, det har jeg. Jeg synes også det er rart.
Gjest Caya Skrevet 24. mars 2009 #526 Skrevet 24. mars 2009 Jeg snublet over en jente som mente hun var "vegiterianer" her om dagen. Ikke nok med at hun spiste kylling og fisk, men hun kunne jo heller ikke stave vegetarianer riktig
Gjest Bloodless Skrevet 24. mars 2009 #527 Skrevet 24. mars 2009 (endret) Elsker denne tråden! Jeg er nok ganske så pirkete når det gjelder rettskrivning (se, nå ble jeg usikker på om det var rettskrivning eller rettskriving), og har daglig forferdelig lyst å rette på medlemmer her inne, men tar meg selv i nakken. Er fra Nordland og var ferdig med utdanning for 5 år siden, så det hender at jeg blir litt usikker på enkelte ord, men vi har da for pokker ordbøker - enten i bokhylla eller på nettet. Når det er sagt, så kommer jeg ikke på så mange eksempler akkurat nå, men det florerer jo av dem både på tv og i aviser, så det blir nok noen innlegg her i tiden som kommer. Ser noen nevner "anbefalle", og det irriterer vettet av meg også. Det virker jo som halvparten av medlemmene her inne tror det skrives sånn. Har forresten en sjef som er litt hekta på fotballtipping, og han liker å henge opp plakater med "dagen's tips". *edit* Om noen finner skrivefeil, så er det bare å hyle ut. Er litt flaut, men jeg skriver Engelsk bedre enn Norsk, og har litt vanskelig for å formulere meg skriftlig på Norsk. Og nå ble jeg usikker igjen. Man skal kanskje ikke ha stor forbokstav i "norsk"? Endret 24. mars 2009 av Bloodless
Tanna Skrevet 24. mars 2009 #528 Skrevet 24. mars 2009 (endret) har lyst til å kjefte hver gang jeg ser den tråden, kan den ikke bare forsvinne? Det går ikke an å si "HVEM JOBB PASSER FOR MEG" ! Jeg kjenner at bruken av feil spørreord irriterer meg... Så nettopp et innlegg hvor noen spurt om "hvem jobb som passer for (...)". Sier folk dette muntlig også? Endret 24. mars 2009 av Tanna
Crow Jane Skrevet 24. mars 2009 #529 Skrevet 24. mars 2009 Man skal kanskje ikke ha stor forbokstav i "norsk"? Nope ... det skal man ikke.
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #530 Skrevet 24. mars 2009 Lurer på: særlig eller serlig nettopp eller netopp innlegg eller inlegg interesant eller interessant
Gjest Wind Skrevet 24. mars 2009 #531 Skrevet 24. mars 2009 (endret) Lurer på: særlig eller serlig nettopp eller netopp innlegg eller inlegg interesant eller interessant Særlig, nettopp, innlegg og interessant. Endret 24. mars 2009 av Wind
Gjest Gjest Skrevet 24. mars 2009 #532 Skrevet 24. mars 2009 Særlig, nettopp, innlegg og interessant.
Gjest dioxide Skrevet 25. mars 2009 #533 Skrevet 25. mars 2009 Allti (alltid), aldrig (aldri), alldri (aldri), kansje (kanskje), tunell (tunnel), skjanse (sjanse), sjule (skjule), venninde (venninne), sjorte (skjorte), sjørt (skjørt), skall (jeg skall hjem), fult (fullt).
Fat Sally Lee Skrevet 25. mars 2009 Forfatter #534 Skrevet 25. mars 2009 tunell (tunnel) Både tunell og tunnel er tillatt.
Meaty Skrevet 25. mars 2009 #535 Skrevet 25. mars 2009 Både tunell og tunnel er tillatt. Dette var litt pussig, for i går måtte jeg faktisk slå opp dette ordet etter å ha stusset på hva som er riktig. Kanskje er dette et ord som har fått alternativ stavemåte fordi så mange stavet det feil? For meg ville det vært mest naturlig å skrive "tunell", fordi det er sånn jeg sier det, med trykket på -ell. Men jeg tror det står "tunnel" på skiltene langs veiene her på østlandet. Da tenker jeg engelsk med en gang.
Gjest dioxide Skrevet 25. mars 2009 #536 Skrevet 25. mars 2009 ^ Samme gjelder for meg. I og med at jeg snakker bergensk så legger jeg trykket på -ell. Jeg husker at jeg alltid ble rettet på det ordet da jeg var yngre (skriftlig).
Phaedra Skrevet 25. mars 2009 #537 Skrevet 25. mars 2009 (endret) Jeg kjenner at bruken av feil spørreord irriterer meg... Så nettopp et innlegg hvor noen spurt om "hvem jobb som passer for (...)". Sier folk dette muntlig også? Jeg har flere venner som sier dette muntlig. Det irriterer livet av meg. Ellers så jeg "kjekk selv" i en tråd i stedet for "sjekk selv"... og til sist: jeg sier også tunnel med trykk på -ell. Snakker "østlandsk" og har aldri blitt rettet på. Jeg synes alltid at de som sier "tunnel" med trykk på -unn høres mer "jeg-er-så-tøff" ut (personlig preferanse ja). Endret 25. mars 2009 av Phaedra
Meaty Skrevet 25. mars 2009 #538 Skrevet 25. mars 2009 Et lite spørsmål som jeg ikke gidder å starte en egen tråd for å få svar på: Hva kalles det papiret som er rundt et garnnøste? Jeg lagde en plakat på jobben i dag, og nå er jeg spent på om jeg brukte riktig ord. (Men jeg vil se hva dere svarer før jeg sier hva jeg skrev. )
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 25. mars 2009 #539 Skrevet 25. mars 2009 Det er visst mer vanlig med misbruk av spørreord enn jeg trodde. Så nettopp et innlegg hvor det stod "Hvem reklame er det?" Kan ikke folk lære seg skikkelig norsk og rettskrivning! Skjønner at og/å kan være problematisk, og orddelingsfeil vet jeg kan skyldes mild form for dysleksi. Men det må da vel være mulig å lære seg å stille spørsmål riktig? Ser for meg at jeg hadde kommet på jobbintervju, og fått spørsmål om "hvem egenskaper har du som passer i denne stillingen?" Jeg tror ikke jeg hadde klart å holde latteren inne...
Gjest antigartner Skrevet 25. mars 2009 #540 Skrevet 25. mars 2009 Et lite spørsmål som jeg ikke gidder å starte en egen tråd for å få svar på: Hva kalles det papiret som er rundt et garnnøste? Jeg lagde en plakat på jobben i dag, og nå er jeg spent på om jeg brukte riktig ord. (Men jeg vil se hva dere svarer før jeg sier hva jeg skrev. ) Jeg vet ikke helt, men ville selv kalt det et magebelte. Ser for meg at jeg hadde kommet på jobbintervju, og fått spørsmål om "hvem egenskaper har du som passer i denne stillingen?" Jeg tror ikke jeg hadde klart å holde latteren inne... He he, jeg tror også jeg ville trukket på smilebåndet av et slikt spørsmål. Deretter ville jeg nok svart at jeg er ganske god til å ordlegge meg korrekt, skriftlig og muntlig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå