Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice
Kan noen bøye "monster" for meg? Sambo og jeg er ikke enige med ordboka.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Er liksom "monstre" entall? :blink:

Nå så jeg etter i min papirutgave av samme ordbok. Det står på samme måte der. Det kan misforstås. Det det betyr, er at det kan hete monster både i entall og flertall i ubestemt form.

Et monster, monst(e)ret - flere monster/monstre, monstra/monstrene.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan noen bøye "monster" for meg? Sambo og jeg er ikke enige med ordboka.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

Er liksom "monstre" entall? :blink:

Jeg bøyer det:

Ett monster - monsteret - flere monstre - alle monstrene

Clue bøyer det:

monster: s. (-et/-tret, -er/-tre, -trene/-tra) uhyre

Jeg skjønte heller ikke ordbok.no sin oppføring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig er vi uenige i om det heter "monster", "monstre", eller begge deler i flertall, så da går jeg for Belladonna sitt forslag. Jeg er helt enig i det.

Men da var det ikke vi som var skikkelig dumme i alle fall. De kunne da ha skrevet det på en bedre måte i ordboka? :sukk:

Der tok vi det, gitt! Den første bindestreken her: "- el. -tre" betyr jo selvsagt "monster". :danse:

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nettopp i en tråd: ''abonnemere''. :fnise: Synes den var litt søt. Det skal selvsagt være ''abonnere''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke deprisjon, men depresjon. Jeg er helt sikkert ikke feilfri selv, men den feilen der har jeg sett mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Det heter ikke deprisjon, men depresjon. Jeg er helt sikkert ikke feilfri selv, men den feilen der har jeg sett mange ganger.

Jeg har sett "deperimert" flere ganger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På seksualitetsforumet er det en som skriver "venusbegeret".

:rodme: *endre*

Endret av Hinata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det mulig å IKKE få med seg at "forlåvelse" skrives; forlovelse??? Attpåtil i ei overskrift.

:forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

På førsten så fårlåver man seg, sant. Det er det man gjør før man skal giffte seg og blir ett ekteparr. Før det blir brullup, så skjer det ett uhel og man blir graved. Så får man babis. Eventuelt en bebis, beibis, babie eller babby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
På førsten så fårlåver man seg, sant. Det er det man gjør før man skal giffte seg og blir ett ekteparr. Før det blir brullup, så skjer det ett uhel og man blir graved. Så får man babis. Eventuelt en bebis, beibis, babie eller babby.

Fantastisk :danser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt greia med "TrygVesta", jeg. Det uttales jo trygg ... Er det liksom greit bare fordi det er et firma?

Uprofesjonell fasade, mener jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner ikke helt greia med "TrygVesta", jeg. Det uttales jo trygg ... Er det liksom greit bare fordi det er et firma?

Uprofesjonell fasade, mener jeg...

Altså, navn blir jo en helt annen sak. TrygVesta er satt sammen av Tryg og Vesta, Tryg var et dansk forsikringsselskap, derav navnet. Jeg tror nok de vet forskjellen på trygg og Tryg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åg så skjiller mann sei åg får ny sjærste.

:biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, navn blir jo en helt annen sak. TrygVesta er satt sammen av Tryg og Vesta, Tryg var et dansk forsikringsselskap, derav navnet. Jeg tror nok de vet forskjellen på trygg og Tryg.

Aha... Takk for oppklaring for dette har jeg lurt på lenge. Dansk rettskrivning er jo litt annerledes, ja.

*takker og bukker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener vel brylupp? :fnise: Det er i hvert fall en klassiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig morsom tråd! :popcorn:

Jeg er veldig opptatt av språk, og det å skrive riktig. Ikke det at jeg ikke skriver feil selv, det skjer hele tiden, spesielt på pc.

Kommer sikkert til å spørre dere litt når jeg står fast med oppgaver o.l.

Jeg irriterer meg også grønn over manglende tegnesetting og stor bokstav, og de som ikke greier å lage et eneste avsnitt i et langt innlegg.

I det siste har jeg sett mange som skriver "forde" her inne. Det er da ikke noe ord! Enten får en skrive "fordi" eller "for det".

Hadde en gang en sjef som greide å skrive "hjem" uten h...

Så nettopp i en tråd her nå at flere hadde skrevet "rebounce", mente nok "rebound", men jeg synes det var litt morsomt! :fnise: Måtte sjekke det på Merriam-Webster, men ordet finnes ikke i ordlisten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så "brazyliansk" her på forumet nå nettopp. :haar:

Hehe, jeg har heller aldri skjønt det der med ting som kommer fra "Brazyl og sånn".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...