Gjest Gjest Skrevet 8. mars 2009 #481 Del Skrevet 8. mars 2009 "Si ifra", er det ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 8. mars 2009 #482 Del Skrevet 8. mars 2009 Vet ikke om det er nevnt før, men leste akkurat tilstedet i VG Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. K Skrevet 8. mars 2009 #483 Del Skrevet 8. mars 2009 Er det av latskap at du kutter v i ondt??Nei, uvitenhet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 9. mars 2009 #484 Del Skrevet 9. mars 2009 Er det greit å skrive "gikk utrolig fort før den var overtent"? Burde det ikke stå "gikk utrolig kort tid før den var overtent"? http://www.dagbladet.no/2009/03/09/nyheter.../brann/5198474/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2009 #485 Del Skrevet 9. mars 2009 Det er forskjell på hva man sier, og hva man skriver. Jeg så forresten en som fikk sjåkk! Altså: Næh, sier du det du... I innlegget jeg svarte på, spurte hun om folk som skrev det også sa det slik. Så jeg svarte på at ja, i Bergen sier vi bløtEkake. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 9. mars 2009 #486 Del Skrevet 9. mars 2009 Dette er noe som irriterer meg også! Nå har jeg vært inne i tråden om hun som ikke liker kaker (på generell debatt), og der er det mange som skriver "bløtekake". Spørsmålet er om kaken har fått navn fra at den er bløt (=myk) eller fra det at sukkerbrød-lagene bløtes (tradisjonelt skal kakelagene dynkes i melk, sitronsaft eller liknende). Om førstnevnte er tilfelle, er "bløtkake" helt klart riktig skrivemåte. Om sistnevnte er tilfelle, er da faktisk "bløtekake" riktigst. Noen som vet med sikkerhet hva som ligger i navnet? Et raskt Google-søk viser at ca. 54 000 nettsteder inneholder ordet "bløtEkake", mens ca. 46 100 inneholder ordet "bløtkake". Men jeg tipper overvekten av den ekstra E'en i ordet skyldes at det opptrer hyppig i forum, blogger etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 9. mars 2009 #487 Del Skrevet 9. mars 2009 Spørsmålet er om kaken har fått navn fra at den er bløt (=myk) eller fra det at sukkerbrød-lagene bløtes (tradisjonelt skal kakelagene dynkes i melk, sitronsaft eller liknende). Om førstnevnte er tilfelle, er "bløtkake" helt klart riktig skrivemåte. Om sistnevnte er tilfelle, er da faktisk "bløtekake" riktigst. Noen som vet med sikkerhet hva som ligger i navnet? Et raskt Google-søk viser at ca. 54 000 nettsteder inneholder ordet "bløtEkake", mens ca. 46 100 inneholder ordet "bløtkake". Men jeg tipper overvekten av den ekstra E'en i ordet skyldes at det opptrer hyppig i forum, blogger etc. Bløtkake står i ordboka. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ellen_* Skrevet 9. mars 2009 #488 Del Skrevet 9. mars 2009 Er det av latskap at du kutter v i ondt?? Det er vanlig å si "ondt" i betydning "vondt" i Nord-Norge, så vil vel heller kalle det dialekt enn latskap... Noe JEG irriterer meg over, er et fenomen jeg hører mest på Østlandet. Det er å kutte siste ordet i en setning/uttrykk a la dette: Jeg vet! (i betydning "jeg vet det") Det høres bra (i betydning "Det høres bra ut") Hva er greia? Engelsk-påvirkning (jamfør "I know" og "Sounds good")? Latskap? Kulhetsfaktor? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 9. mars 2009 #489 Del Skrevet 9. mars 2009 Et raskt Google-søk viser at ca. 54 000 nettsteder inneholder ordet "bløtEkake", mens ca. 46 100 inneholder ordet "bløtkake". Men jeg tipper overvekten av den ekstra E'en i ordet skyldes at det opptrer hyppig i forum, blogger etc. Som jeg har forklart tidligere i tråden: Google inkluderer riktig stavemåte i de 54000 du nevner her. Dvs. at 46100 nettsteder har ordet "bløtkake", mens 7900 har "bløtekake". Dessuten har Wind helt rett i at "bløtkake" står i ordboka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 11. mars 2009 #490 Del Skrevet 11. mars 2009 Stillingsutlysning: "dagligvare butikk Spar kjeden butikkmedarbeider butikkmedarbeider i ferskvare avdeling tiltredelse snarest. [...] Lønn tariff lønn" Frister veldig å søke der, ja. Som korrekturleser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 11. mars 2009 #491 Del Skrevet 11. mars 2009 Stillingsutlysning: "dagligvare butikk Spar kjeden butikkmedarbeider butikkmedarbeider i ferskvare avdeling tiltredelse snarest. [...] Lønn tariff lønn" Frister veldig å søke der, ja. Som korrekturleser. Er det mulig? Det ser virkelig ut som om de trenger en korrekturleser, eller "korrektur leser" som de nok ville ha kalt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meaty Skrevet 11. mars 2009 #492 Del Skrevet 11. mars 2009 Argh! Jeg ønsker ikke å utpeke noen synder, men jeg vil advare om sterke scener i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bastian Skrevet 15. mars 2009 #493 Del Skrevet 15. mars 2009 Nå er ikke jeg noe rettskrivningslyn, men jeg prøver mitt beste. Jeg lurer dog på om jeg har tullet det til nå. Jeg tok meg selv nettopp i å skrive "mesteparten av mine interesser". Burde det vært "flesteparten"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. mars 2009 #494 Del Skrevet 15. mars 2009 Nå er ikke jeg noe rettskrivningslyn, men jeg prøver mitt beste. Jeg lurer dog på om jeg har tullet det til nå. Jeg tok meg selv nettopp i å skrive "mesteparten av mine interesser". Burde det vært "flesteparten"? Ja, flesteparten er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 15. mars 2009 #495 Del Skrevet 15. mars 2009 I min søken etter jobb kom jeg over dette tidligere i dag. Jeg synes det er litt morsomt. "Søker må ha gode norsk kunnskaper." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest antigartner Skrevet 15. mars 2009 #496 Del Skrevet 15. mars 2009 I min søken etter jobb kom jeg over dette tidligere i dag. Jeg synes det er litt morsomt. "Søker må ha gode norsk kunnskaper." Den naturlige fortsettelsen der er selvsagt (...)"for det har ikke vi." Jeg var nettopp inne på hjemmesiden til en produsent av benkeplater i stein. De kunne berette at benkeplater i stein har nærmest ubegrenset "holbarhet", men at enkelte bergarter må "imprigneres". Jeg antar at de som "imprignerer" steinplater er "intrisert" i fornøyde kunder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phaedra Skrevet 16. mars 2009 #497 Del Skrevet 16. mars 2009 (endret) Nå har jeg snart lest 14 sider i en bryllupstråd der flere bøyer "et par" til "parret" i bestemt form. Parret gjør ditt og parret vil ha datt. Dette har jeg sett folk skrive andre steder også Lurer på om de også ville skrevet "ekteparret" Og når jeg først holder på: verbet mange sikkert tenker på nå skrives ikke "å parre seg" heller edit: jo det gjør det visst, på riksmål! Endret 16. mars 2009 av Phaedra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2009 #498 Del Skrevet 16. mars 2009 Har sett to spreke varianter av ordet problem: Ploblem og poblem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 16. mars 2009 #499 Del Skrevet 16. mars 2009 Nå har jeg snart lest 14 sider i en bryllupstråd der flere bøyer "et par" til "parret" i bestemt form. Parret gjør ditt og parret vil ha datt. Dette har jeg sett folk skrive andre steder også Lurer på om de også ville skrevet "ekteparret" Og når jeg først holder på: verbet mange sikkert tenker på nå skrives ikke "å parre seg" heller edit: jo det gjør det visst, på riksmål! I Tanums store rettskrivningsordbok står det "pare seg" (ha kjønnslig omgang, mest om dyr). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 16. mars 2009 #500 Del Skrevet 16. mars 2009 Kan noen bøye "monster" for meg? Sambo og jeg er ikke enige med ordboka. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j Er liksom "monstre" entall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå