Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Ekstra skummelt er det når lærere kommer og argumenterer for sine feil, i stedet for å rette opp og takke for oppklaringen... Og det ser ikke ut til at folk flest har ambisjoner om å ta til seg rettelser heller, så dette bærer bare en vei.

Det er bedre å hoppe i det sure eplet som et varmt hvetebrød, enn å gå med rent mel bak øret over den varme grøten etter vann.

Oj! Beklager! Jeg brukte uttrykkene på en morsom måte. Det skal aldri gjenta seg...

Min påstand er at det er stor forskjell på å leke seg litt med norske uttrykk og å bomme på ortografi. Jeg setter ikke pris på å bli hengt ut fordi noen misforstod.

Ja, uttrykket "skjære alle over en kam" ble omskrevet med vilje.

Nei, det er ingen dårlig bortforklaring.

Tro det den som vil ...

Ellers støtter jeg dere fullt ut når det gjelder å ta tak i ordinære, ortografiske feil. Det samme gjelder særskriving og syntaksfeil.

La oss bare ikke undergrave sosiolingvistikken fordi vi er paragrafryttere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest antigartner
La oss bare ikke undergrave sosiolingvistikken fordi vi er paragrafryttere.

Litt avsporing, men der er du inne på et veldig interessant tema! Jeg mener ikke undergravingen av sosiolingvistikken, men sosiolingvistikk som tema. :jepp:

Vi burde sikkert starte en egen tråd om det, men jeg tar det her inne istedenfor: har noen noengang opplevd f.eks å bli tolket som mann istedenfor kvinne (eller omvendt) på grunnlag av innlegg de har skrevet her? Jeg ble kritisert for å være mannssjåvinist i en diskusjon en gang, på tross av at jeg er kvinne og at det står nevnt under "kjønn" under avataren min. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi burde sikkert starte en egen tråd om det, men jeg tar det her inne istedenfor:

Her skal det være "isteden", ikke "istedenfor". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner
Poenget var vel at istedenfor ikke skal brukes på den måten du brukte det på. Man kan si "denne istedenfor den andre". Eller "vi tar denne isteden". Men ikke "Vi tar denne istedenfor".

Jeg heller sterkt mot å være enig med deg. Det du sier ser riktigere ut. Det er likevel ikke umulig at feilen gjentar seg igjen, for preposisjonsbruk kan være en utfordring, selv for innfødte nordmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å hoppe i det sure eplet som et varmt hvetebrød, enn å gå med rent mel bak øret over den varme grøten etter vann.

Oj! Beklager! Jeg brukte uttrykkene på en morsom måte. Det skal aldri gjenta seg...

Ja, uttrykket "skjære alle over en kam" ble omskrevet med vilje.

Nei, det er ingen dårlig bortforklaring.

Tro det den som vil ...

Jeg tror deg nå! Men jeg tok ikke den første "finessen" din. Det var jo ganske enkelt ikke morsomt og du fremsto som rimelig arrogant da det ble påpekt. Jeg beklager.

(Ja, jeg vet at anførselstegnene mine egentlig er tommetegn, og at de slettes ikke burde brukes ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært sammen med damen en god stund no, og stoler helt på hun, men allikevel blir jeg litt småsur når hun besøker en kompis av hun. Jeg kjenner han også godt, og vet at han er litt player. For cirka to år siden var de sammen, og etter de slo opp har de forsatt vært gode venner. Hun er stadig borte hos han, og når eg spør ka de gjorde på så sier hun bare: "Nei, vi lå bare på sengen og snakket sammen.. " Hun har fortalt før at de ofte sloss og sånn i sengen, og når en annen kompis av meg skulle på besøk til han fyren, og damen min var der, så lå de liksom oppi hverandre og koste.. Men dette var før jeg ble sammen med hun då! Bestekompisen min har og sagt til meg at eg bør passe bedre på at damen ikke gjør noe kødd med han exen, og han har tatt det opp med henne. Da ble hun dritsur, både på han og på meg :O Så folkens, tror dere jeg kan stole på henne? Hun har selv spurt om jeg har problemer med at de er så mye sammen, og da har jeg bare sagt at jeg stoler på hun og sånn, men er ikke helt sikker..

Så er jeg bare naiv eller burde jeg snakke med hun?

Og sånn fortsetter personen i alle andre innlegg. Det heter "henne", noe personen tydeligvis kan, når han eller hun bare prøver! :kjefte:

Det verste er at jeg virkelig må ta meg sammen for å ikke komme med en spydig kommentar.

Jeg ser de andre skrivefeilene også, men det plager meg ikke så mye som feil bruk av hun - henne og han - ham. Nei, jeg har ikke et liv. :sukk:

(Dette er fra et annet forum, og er anonymisert, så jeg regner med at det går greit ...?)

Endret av Wind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som norsklærer blir jeg meget glad av å se en tråd som denne. Jeg trodde faktisk ikke folk var så opptatt av skrivefeil etter hvert som de vokste opp.

Så da har jeg bare en liten anmoding å komme med: Prioritér podens lekser!

Som lærer ser jeg dessverre så altfor ofte at foreldre er mer opptatte av å realisere sine egne lyster og behov enn å følge opp elevenes skolearbeid.

Jeg er i og for seg enig i at en del barn og deres foreldre kunne redusere sine fritidsaktiviteter for å frigjøre tid til skolearbeidet

Men da må jeg si at skolen må også følge opp leksene de gir barna, både før de gis og etter at de har blitt gjort. Lekser som ikke blir rettet/gått gjennom på skolen har lite hensikt, spør du meg.

Hvis du ser rundt deg (f. eks på KG), vil du se at en del foreldre ikke har forutsetninger for å følge opp f.eks rettskriving med sine barn. Det må skolen gjøre.

Det betyr at feil må korrigeres, igjen og igjen.

Jeg har hørt fra flere foreldre på ulike skoler at feilstaving, gramatikkfeil, feil/mangelfull tegnsetting ikke blir korrigert av skolen.

Eksempel:

Min 15-årige niese hadde skrevet nårrge i stedet for Norge. Det ble ikke rettet. Heller ikke mangelfull stor bokstav eller manglende/feil tegnsetting ble korrigert. Sluttkommentaren var "Godt jobba". Min niese har ikke dysleksi, men kanskje læreren har det.

Endret av Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp om en som hadde hatt stekt kyllingfille til middag. Jeg lurer litt på hva man gjør med kyllingen for at den etterpå er som en fille. Jeg tror ikke jeg har lyst til å spise noe sånt.

Samme person hadde også hatt hjemmelagde fiskekaker kjøpt direkte fra fabrikk... Jeg føler ordet "hjemmelaget" blir en smule misbrukt i disse dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Helt sant! Jeg skulle også ønske mange lærere var flinkere til å følge opp lekser. Uten umiddelbar tilbakemelding på det arbeidet som blir gjort, så faller mye lærdom på stengrunn, ja.

Selv er jeg meget gammeldags og retter og følger opp hver eneste feil. Jeg er også veldig flink til å skryte av det som er riktig. Jeg vet jeg har mange på nakken fordi jeg er såpass rigid. Det er mange som mener det er demotiverende for barna å se "rødlakkerte" sider i skriveboka si. (Setter det litt på spissen, da.)

Tror det blir galt uansett hva man gjør, jeg. Det vil alltid finnes mennesker som mener det man gjør er galt. Det var ikke min mening å skape en skoledebatt her. Jeg ville bare oppmuntre foreldre til å følge opp barnas skrivefeil, siden de som kommenterer på denne tråden faktisk har et øye som er trenet for å finne feil.

Selv ble jeg korrigert av min mor. Det har gjort at min rettskriving til tider kan være gammeldags. Jeg skrev f.eks. lenge "gjort" med d: "Gjordt". Men heller det enn å ikke ha øye for rettskriving i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste nettopp om en som hadde hatt stekt kyllingfille til middag. Jeg lurer litt på hva man gjør med kyllingen for at den etterpå er som en fille. Jeg tror ikke jeg har lyst til å spise noe sånt.

Samme person hadde også hatt hjemmelagde fiskekaker kjøpt direkte fra fabrikk... Jeg føler ordet "hjemmelaget" blir en smule misbrukt i disse dager.

Kyllingfille ... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest antigartner
Helt sant! Jeg skulle også ønske mange lærere var flinkere til å følge opp lekser. Uten umiddelbar tilbakemelding på det arbeidet som blir gjort, så faller mye lærdom på stengrunn, ja.

Selv er jeg meget gammeldags og retter og følger opp hver eneste feil. Jeg er også veldig flink til å skryte av det som er riktig. Jeg vet jeg har mange på nakken fordi jeg er såpass rigid. Det er mange som mener det er demotiverende for barna å se "rødlakkerte" sider i skriveboka si. (Setter det litt på spissen, da.)

Jeg tror du gjør helt rett i å korrigere alle skrivefeil. Hvordan skal ellers en elev lære at det skrives Norge og ikke nårrge. Det må da bidra til forvirring at de feilene en gjør ikke blir rettet, for dette innebærer jo en form for aksept.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest antigartner

:skratte:

Pinlig! Der ville jeg i alle fall ikke tatt opp igjen norskfaget. (Gjelder Pingtings bilde.)

Edit: det ble postet noe mellom det jeg bemerket og mitt innlegg.

Endret av antigartner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...