Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Som norsklærer blir jeg meget glad av å se en tråd som denne. Jeg trodde faktisk ikke folk var så opptatt av skrivefeil etter hvert som de vokste opp.

Så da har jeg bare en liten anmoding å komme med: Prioritér podens lekser!

Som lærer ser jeg dessverre så altfor ofte at foreldre er mer opptatte av å realisere sine egne lyster og behov enn å følge opp elevenes skolearbeid.

PS: Noen av skrivefeilene som er nevnt i denne tråden kommer av gamle, utgåtte regler. Jeg synes det bør være en viss høyde for gammel rettskriving, slik som "the" for drikken te. Jeg synes også det har en viss sjarm. Kanskje har vedkommende lært rettskriving av sin bestemor. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra tråd! Det passer seg liksom ikke å spore av tråder med å rette på folk så dette er jo en fin måte å få litt utløp for det ;)

Jeg irriterer meg veldig over særskriving, samt folk som roter med kj/sj/skj. Noen jeg har sett i det siste som jeg reagerte på var værre og skjærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest antigartner

Etter å ha lest littbåde på finn.no, bryllupsforumet og hus og hage må jeg få komme med denne utblåsningen:

Kopper, asjetter, tallerkner osv heter servise, ikke service!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Etter å ha lest littbåde på finn.no, bryllupsforumet og hus og hage må jeg få komme med denne utblåsningen:

Kopper, asjetter, tallerkner osv heter servise, ikke service!

Jeg kom til å tenke på en mail vi fikk på mitt arbeidssted, fra kantinen der. Der stod det: Vi har dårlig med service her nå. Vennligst hjelp oss å fylle på ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har lagt merke til en underlig skrivemåte hos flere her. De skriver dah, nuh osv. Jeg skjønner ikke hva poenget med det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom til å tenke på en mail vi fikk på mitt arbeidssted, fra kantinen der. Der stod det: Vi har dårlig med service her nå. Vennligst hjelp oss å fylle på ;-).

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En glipp fra meg selv, faktisk: Når jeg gikk på VGS sendte jeg litt mailer med norsklæreren min, og skreiv i en av dem "ligger jeg dårlig ann med norskkarakterene?"

Svaret jeg fikk var "nei du ligger godt AN ;)"

:rodme:

Nå irriterer jeg meg over det hver gang jeg ser noen skriver an med to n'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
En glipp fra meg selv, faktisk: Når jeg gikk på VGS sendte jeg litt mailer med norsklæreren min, og skreiv i en av dem "ligger jeg dårlig ann med norskkarakterene?"

Svaret jeg fikk var "nei du ligger godt AN ;)"

:rodme:

Nå irriterer jeg meg over det hver gang jeg ser noen skriver an med to n'er.

Da du gikk på VGS, tenker jeg ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle skrivefeil som rippes opp i er kjipt. Jeg husker faktisk en gang i sjetteklassen, der norsklæreren skulle lære oss om kjønn og substantiv, og presterte å si at "skjorte" var hankjønn, helt bastant, og uten rom for debatt. :sukk:

Samme læreren uttalte også "parallell" feil. Hun sa "pararell", av alle ting.

Hva man ikke husker ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
Gamle skrivefeil som rippes opp i er kjipt. Jeg husker faktisk en gang i sjetteklassen, der norsklæreren skulle lære oss om kjønn og substantiv, og presterte å si at "skjorte" var hankjønn, helt bastant, og uten rom for debatt. :sukk:

Samme læreren uttalte også "parallell" feil. Hun sa "pararell", av alle ting.

Hva man ikke husker ...

Skjorte er felleskjønn, dvs. både hunkjønn og hankjønn, så læreren var ikke helt på jordet. Selv bruker jeg hunkjønnsformen for det meste. Dette blir litt utenom, men bluse for eksempel er et hankjønnsord. Jeg har hørt flere sier blusa i bestemt form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjorte er felleskjønn, dvs. både hunkjønn og hankjønn, så læreren var ikke helt på jordet. Selv bruker jeg hunkjønnsformen for det meste. Dette blir litt utenom, men bluse for eksempel er et hankjønnsord. Jeg har hørt flere sier blusa i bestemt form.

Jeg er fullstendig klar over det. Det som var toppen av kransekaka var at hun hadde brukt de ti minuttene før dette på å "lære" oss at ord som man kunne skrive både "en" og "ei" foran, var hunkjønn. Jeg tror ikke hun var helt til stede ...

Dialekt er og blir noe annet (, dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sett det opprinnelige innlegget. Hva er teine, bortsett fra et fiskeredskap? Er det ment tegne?

Ja, det er å tegne vedkommende mente her. :fnise:

Leste nettopp et innlegg nesten uten noen som helst form for tegnsetting. Hva er det med disse menneskene egentlig? Er de rett og slett så late at de ikke gidder å skrive punktum? *sukk*

Og folk som skriver _slik_ for å framheve ordet. Da er det bedre å skrive SLIK synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg også grenseløst over folk som skriver h*n. :bond: Da synes jeg det ser bedre ut å skrive han/hun - tar litt lengre tid, men det ser jo mye bedre ut i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Jeg irriterer meg også grenseløst over folk som skriver h*n. :bond: Da synes jeg det ser bedre ut å skrive han/hun - tar litt lengre tid, men det ser jo mye bedre ut i mine øyne.

Enig. I mange sammenhenger kan man også bruke "vedkommende".

En annen sak er jo at det i mange tilfeller er helt meningsløst å skulle skjule kjønnet på den man snakker om. Det latterligste er når noen skriver "Jeg har en venninne som begynner å blø neseblod når h*n nyser".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. I mange sammenhenger kan man også bruke "vedkommende".

En annen sak er jo at det i mange tilfeller er helt meningsløst å skulle skjule kjønnet på den man snakker om. Det latterligste er når noen skriver "Jeg har en venninne som begynner å blø neseblod når h*n nyser".

:skratte:

Eller ''jeg var en tur hos legen og h*n gjorde blablabla...'' Hva er egentlig poenget med å skjule kjønnet til doktoren sin? (Dette er faktisk fra en tråd der det var 2-3 sider med h*n opp og ned i mente, til TS ikke så noen vits i å skjule det lengre. :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lærer ser jeg dessverre så altfor ofte at foreldre er mer opptatte av å realisere sine egne lyster og behov enn å følge opp elevenes skolearbeid.

Hva mener du egentlig med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har ofte forundret meg over om barn/unge ikke får ordentlig norskopplæring i skolen, eller ikke gidder å følge med, så mye rart som man ser i et slikt forum.

For eksempel leste jeg nettopp "... jeg gjorde det selvom." Jeg har sett "fordi om" brukt på samme måte flere ganger, i betydningen allikevel/likevel.

En annen sak, det er mange som sier og skriver "fordi om" når det riktige er "selv om". Det er ikke noe som heter "fordi om", bare "fordi". "Selv om" er en innrømmelseskonjunksjon, "fordi" er en hensiktskonjunksjon.

Så har vi (som flere har bemerket) problemet med "da/når" og "et/ett". Hvis man tenker logisk, skulle ikke dette være noe problem i det hele tatt.

Endret av Belladonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...