Gå til innhold

Den store rettskrivningstråden

Fat Sally Lee

Anbefalte innlegg

Det heter vel ikke gøyere? Står ikke i ordboken i hvert fall. Det heter vel mer gøy? Nyhetene på TV2 kunne nettopp fortelle at det er gøyere å ake enn å gjøre lekser...

Endret av Fat Sally Lee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muntlig er og forblir dialekt, så sånn sett kan man ikke si at "gøyere" er feil. Men å skrive det er ikke bra, det er sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice
"Hva gjør du " er jo dialekt. Har hørt folk med vestlandsdialekt si det. Når det er uformelt, som på msn, er det naturlig å bruke litt dialektuttrykk innimellom.

Da er det kanskje ingen tilfeldighet at to av dem som jeg skriver med, som sier det på den måten, er bergensere ;-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid irritert meg over folk som sier eller skriver "å blunke med lysene". Men nå ser jeg jo på ordbok.no at det faktisk ikke er feil, selv om det visst er foreldet. Men etter min oppfatning så blunker man med øynene og blinker med lysene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er så mange som skriver forsh, vorch, narsj, forsj osv...

DET HETER VORSPIEL (evt vors)

OG NACHSPIEL (evt nach)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det kanskje ingen tilfeldighet at to av dem som jeg skriver med, som sier det på den måten, er bergensere ;-).

I Bergen sier vi "hva gjør du på", ja. Jeg har aldri tenkt over at det er rart, jeg trodde det var en helt normal ting å si over alt, jeg?

"Jeg har ikke noe å gjøre på" er også helt vanlig å sutre over på laaaange søndager med horisontalt bergensregn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi. Særskriving er en ting, men nå så jeg en tråd hvor noen har glemt mellomrommet. "Tungeøyelokk". Hihihi. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi. Særskriving er en ting, men nå så jeg en tråd hvor noen har glemt mellomrommet. "Tungeøyelokk". Hihihi. :fnise:

Har hverken sett eller lest tråden du nevner, men tungeøyelokk, er ikke det når du biter deg så hardt i tunga at du får et løst "øyelokk" der? :ler:

Jada... makabert, jeg vet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hverken sett eller lest tråden du nevner, men tungeøyelokk, er ikke det når du biter deg så hardt i tunga at du får et løst "øyelokk" der? :ler:

Jada... makabert, jeg vet!

Haha, er det sant? Jeg hat gjort sånt selv, men visste ikke det hadde et eget (og noe makabert) navn!

Jeg sjekket tråden, og der var det ihvertfall snakk om "tunge øyelokk". Hun skrev det riktig i innlegget, så det var nok bare en gjenstridig mellomromtast som ødela. Men det ble ihvertfall et morsomt ord! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så nettopp ordene ''engasjemang'' og ''teine'' i ett og samme innlegg. *grøss* Men entreprenør hadde hun klart å skrive rett... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, er det sant? Jeg hat gjort sånt selv, men visste ikke det hadde et eget (og noe makabert) navn!

Haha! Nei, tror ikke det er et eget ord for det. Var bare en fleip fra min side :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse
Gjest Eurodice
Jeg så nettopp ordene ''engasjemang'' og ''teine'' i ett og samme innlegg. *grøss* Men entreprenør hadde hun klart å skrive rett... :fnise:

Jeg har ikke sett det opprinnelige innlegget. Hva er teine, bortsett fra et fiskeredskap? Er det ment tegne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...